Evropské i americké výnosy klesají. Euro se po včerejším posílení obchoduje nad 1,1070 EURUSD. Koruna se obchoduje nad 25,10 za euro. Proti dolaru zpevnila pod 22,70.

Čínský trh s luxusem v problémech

Čínské nejisté ekonomické vyhlídky, společně se stále sílícími protikorupčními zásahy, mají za následek stagnaci tamního maloobchodu s luxusním zboží. „Protikorupční zátah v Číně má významný dopad na prodej luxusní maloobchodu, od módních oděvů, bot až po hodinky,“ řekl Charles Yan, ředitel spotřebního výzkumu ve Standard Chartered Bank v Hongkongu. „Nemyslíme si, že přijde rychlé zotavení – alespoň ne letos nebo příští rok,“ odhaduje.

Zpomalení čínské ekonomiky a oficiální zásah proti korupci, který byl zahájen v roce 2012, má za následek ochlazení luxusního trhu po letech dvouciferného růstu. Podle poradenské společnosti Bain & Co prodej luxusního zboží v Číně vzrostl jen 2 procenta v roce 2013 oproti předchozímu roku. To je 5 procentní pokles ze 7 procentního růstu v roce 2012 a 28 procentní pokles z 30 procentního růstu v roce 2011. „Je pravděpodobné, že globální růst pro prodej luxusního zboží bude na nižších jednociferných hodnotách a v čínský trh projde negativním růstem,“ řekl Yan.

Prada, známá pro své luxusní kabelky, sdělila, že v prvním čtvrtletí roku 2014 klesl zisk v Číně téměř o 24 procent ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Asijsko-pacifický region je největším trhem pro firmy kótované v Hong Kongu a nízké výdaje čínských spotřebitelů pomohly stlačit jejich akcie letos zatím o 18 procent.

Nejsou to však jen luxusní maloobchodníci, kdo pociťuje pokles tržeb

„Největší světový klenotnický řetězec Chow Tai Fook Jewelry Group, očekává, že tržby zpomalí tento fiskální rok a to hlavně z důvodu probíhající ekonomické nejistoty v Číně,“ řekl v poznámce Ryan Huang, stratég trhu u IG. „S pomalejším růstem turistů z pevninské Číny, hongkongské klenotnické společnosti, spolu se společnostmi zaměřující se na luxusní zboží situovanými na čínský trh by mohli čelit podobným překážkám,“ dodal.

Protikorupční zásah, jež zahrnoval zákrok na využívání veřejných prostředků na nákup luxusních předmětů a zákaz alkoholu na vojenských akcích má, zdá se, hlubší než očekávaný dopad. „Korupční zátah je velký problém a má velký vliv na restaurační prodej, prodej likéru (lidé dávají úředníkům drahé lahve Mao Tai (také zvané Bai Jio)), a jiné luxusní zboží,“ řekl John Rutledge, investiční stratég soukromé investiční firmy Safanad. „Dělají to proto, že konsensus uvnitř skupiny stranických lídrů je takový, že lidé začínají byt stále více otrávení politickou situací v Číně, což je špatné pro politickou stabilitu. Tato kampaň bude pokračovat.“

Začátkem tohoto roku studie realitní firmy Knight Frank ukázala, že řada luxusních značek nedosáhla svých cílů otevření nových obchodů v Číně v loňském roce právě kvůli protikorupční boji a zpomalení růstu. Čínská ekonomika rostla 7,4 procenta meziročně v prvním čtvrtletí roku 2014, tedy o 0,3 procenta méně proti konci roku 2013. Poslední data poukázala na stabilizaci růstu a zmírňující obavy z ekonomického výhledu.

Také analytici říkají, že luxusní značky stále těží z čínských turistů, nakupujících v jejich obchodech. Problémy zažitých luxusních značek mohou vést k prosperitě nových nastupujících značek, dodávají. „Nedoporučujeme investovat do klasických značek, doporučujeme investice do luxusních značek druhého stupně, tedy nových designových značek,“ řekl Yan ze Stanchartu. Rutledge dodal: „Výhodou je, že Čína produkuje více milionářů v soukromém sektoru, než zbytek světa. Čína stále ještě bude cílem pro luxusní maloobchodníky, jen to bude pomalejší, než tomu bylo doposud bylo.“

Luxusní značky zdražují. Odraz jistoty či nouze?

Nejbohatším lidem končí „žně“

Newsletter