Dolar před daty z amerického trhu práce v mírném zisku pod 1,1030 za euro. Evropské i americké výnosy rostou. Měny regionu ve ztrátě. Koruna oslabila nad 25,35 za euro a nad 23,00 za dolar.

Deset úspěšných projektů a jen loni prodej za půl miliardy. To je GARTAL

Česká developerská společnost GARTAL prodala jen za loňský rok 130 bytů za téměř půl miliardy korun. Největší zájem je o menší byty. Pro každý projekt hledáme takovou lokalitu, která odpovídá požadavkům a preferencím zákazníků. Do konce roku představíme minimálně další tři nové projekty. Serveru Roklen24 to řekl marketingový ředitel firmy Petr Fiala. Dodal, že v následujících letech čeká větší význam brownfieldu a okrajových lokalit Prahy. Nevylučuje také zástavbu proluk v širším centru a rekonstrukci stávajících bytových domů.

Jak dlouho jste na trhu?

Skupina GARTAL byla založena v roce 2002. Od začátku je naší hlavní náplní developerská a investiční činnost v oblasti rezidenčních a komerčních nemovitostí. V první fázi jsme realizovali hlavně výstavbu rodinných domů a rekonstrukce starších budov. V poslední době stavíme nové vlastní projekty od základů.

Čím se řídíte při výběru lokalit? Podle jakých hodnot?

Pro každý projekt se snažíme najít lokalitu tak, aby odpovídala tomu, pro koho je budoucí bydlení určeno. V centru Prahy to jsou hlavně investiční byty nebo byty k dalšímu pronájmu. Od toho se odvíjí velikost bytů a jejich vybavení. Na místech, kde je blízko příroda, se snažíme celou stavbu upravit pro potřeby rodin s dětmi. Například v Tuchoměřicích na projektu Tuchoměřické zahrady jsme mysleli na to, aby se zde budoucí obyvatelé cítili bezpečně. Celý areál proto bude oplocený, nabídne společnou zahradu pro setkávání a místo pro grilování. V areálu bude také dostatek parkovacích míst, a to jak v podzemních garážích, tak i krytých.

Kolik projektů již GARTAL dokončil a jaké nyní dokončuje?

Máme za sebou deset úspěšných projektů, které jsou kompletně vyprodány nebo pronajaty. Aktuálně máme otevřeno deset projektů po celé Praze a okolí, z toho téměř polovina je již vyprodaná. Do konce roku představíme minimálně další tři nové projekty.

Jaký je o byty zájem, kolik jste jich již prodali?

Největší zájem je o menší byty. Většinou se jedná o 1+kk nebo 2+kk. Pokud to lokalita a projekt dovolí, snažíme se, aby každý byt měl svůj balkon nebo předzahrádku, která slouží v letních měsících jako příjemné místo pro trávení volných chvil. Za loňský rok jsme prodali 130 bytů za téměř půl miliardy korun.

A jaké projekty jsou ve fázi příprav?

Aktuálně máme v nabídce Obytný areál Budějovická II u stanice metra Kačerov, kde máme již téměř polovinu jednotek vyprodaných. Další zajímavý projekt je Viladům Uhříněves, který nabídne 17 malometrážních jednotek. Zde máme dokonce dvě střešní jednotky, které mají nadstandardní terasu o rozloze 57 metrů čtverečních. Již zmiňované Tuchoměřické zahrady, Viladomy Odolena Voda s posledním volným bytem a zahradou přes 100 metrů čtverečních a poslední představený projekt Rezidence Hloubětín, který se nachází u stanice metra Hloubětín. Této lokalitě navíc věříme, a tak již brzy představíme pokračování tohoto projektu.

Nesmím zapomenout na projekty které jsou beznadějně vyprodány nebo v nich zůstávají poslední volné jednotky – Rezidence Rostislavova v Nuslích, Louis Léger House a Maison 1832 na Praze 2 nebo Viladům Tuchoměřice. Většina těchto projektů přivítá své obyvatele na konci letošního roku.

V Praze se v posledních letech staví málo nových bytů. Poptávka výrazně přesahuje nabídku. O jaké lokality mají podle Vás lidé zájem?

Zájem je o nemovitosti obecně. Již delší dobu rostou reálné příjmy. Lidé si dokázali naspořit finance, které se snaží buď výhodně a bezrizikově investovat, což splňují pouze koupě nemovitostí, anebo se zajistit nový domov.

Spolu s relativně nízkými úrokovými sazbami to zvyšuje poptávka po nemovitostech, přičemž zájemci vyhledávají byty především v lokalitách s dobrou infrastrukturou. Nicméně bych neřekl, že můžu označit lokality, o které je větší zájem.

Kde se podle Vás v metropoli bude v následujících letech nejvíce stavět?

Vzhledem k nedostatku pozemků lze očekávat větší význam brownfieldu a okrajových lokalit Prahy. Nevylučuji také zástavbu proluk v širším centru a rekonstrukci stávajících bytových domů.

Co si myslíte o současných cenách bytů v Praze?

Současné ceny jsou vyšší než před několika lety. Neumím ale říct, že z toho těžíme. Výrazně roste cena stavebních prací, a to meziročně i víc než cena bytů. Dražší jsou také pozemky. Velkým problémem jsou zdlouhavé povolovací procesy, nedostatek stavebních kapacit a obecně vyšší fixní náklady.

Na co plánujete využít peníze vybrané na investiční platformě Fundift?

Na refinancování části vložených prostředků do projektu Tuchoměřické zahrady a další rozvoj společnosti. V současné době se nám daří i přes velkou konkurenci vyhledávat zajímavé pozemky, na kterých vyrostou další naše projekty.

Můžete projekt čtenářům projekt Tuchoměřické zahrady představit?

Projekt vzniká v obci Tuchoměřice na severním okraji Prahy. Místo je dobře dostupné autem i městskou hromadnou dopravou. Obyvatelům nabídne blízkost přírody, jako je přírodní park Šárka, ale také nákupní možnosti v nedalekém outletovém centru nebo nákupním centru, jako je Šestka či Metropole Zličín a Ikea.

Projekt nabídne po dostavbě více než 100 bytů od 1+kk po 4+kk. Je určen jak pro mladé, kteří hledají první byt, nebo rodiny s dětmi, jež dávají přednost přírodě před městem. Většina bytů má balkon nebo soukromou předzahrádku. Samotné Tuchoměřice již nyní nabízí vše, co budoucí obyvatelé budou potřebovat. Obchůdky, restaurace, školu, školku nebo úřad.

Kolik bytů jste v Tuchoměřicích již prodali?

V Tuchoměřicích máme aktuálně dva projekty. Již zmiňované Tuchoměřické zahrady, kde máme prodáno téměř 15 procent bytů, a hned přes cestu druhý projekt Viladům Tuchoměřice. Ten je již vyprodaný.

Na kdy plánujete dokončení projektu?

Tuchoměřické zahrady budou vzhledem k velikosti areálu dokončeny v prvním čtvrtletí 2021 a projekt Viladům Tuchoměřice již v letošním třetím čtvrtletí.

Petr Fiala se ve skupině společností GARTAL stará o marketingové aktivity na českém trhu. Do jeho kompetence patří příprava strategie a komunikace nových i stávajících projektů. Má za sebou dlouholeté zkušenosti s vedením a podpory značek, mimo jiné i pro společnosti jako jsou T-Mobile, Datart, Economia nebo Czech News Center.

Newsletter