Německý Ifo index ukázal větší zlepšení, než dosahoval konsensus trhu. Euro z dat nikterak výrazně neprofituje, obchoduje se nadále nad 1,1930 EURUSD. Měny regionu mírně sílí. Koruna se obchoduje na úrovni dnešní otevírací ceny kolem 25,36 za euro.

Dieselgate vol. 2?

Není tomu tak dávno, co svět obletěla zpráva o německé automobilce Volkswagen a jejím falšování dat ohledně emisí toxických oxidů. Skandál tehdy vedl k silnému pádu ceny akcií, stahování aut, propadu firmy do ztráty a k výměně vedení. Dnes se objevila zpráva o možné Dieselgate vol. 2. Viníkem je japonská společnost Mitsubishi, která přiznala, že nalezla chyby v měření spotřeby paliva u některých svých vozů.

Podle oficiálního vyjádření automobilky nedávno provedené testy odhalily, že metoda měření, kterou její zaměstnanci používali, neodpovídá reálným číslům, a není tedy v souladu s japonskou regulací. Pracovníci prý o problému věděli, ovšem i přesto auta expedovali jako bezzávadná.

Manipulace se týká zhruba 625 tisíc automobilů. Především jde o modely typu eK, eK Space a Dayz Roox, velkou část pak tvoří i vozidla, která Mitsubishi dodávala konkurenční společnosti Nissan. Právě ta zmiňovanou manipulaci odhalila, když při kontrole údajů ohledně tlaku v pneumatikách zjistila, že data spotřeby paliva jsou lepší, než tomu bylo ve skutečnosti.

V návaznosti na to automobilka oznámila, že zastavila výrobu i prodej „postižených“ aut do doby, než celou kauzu vyšetří speciálně vytvořená skupina odborníků. Ta má za úkol nejen odhalení viníků, ale rovněž zjistit, zda se kauza týká pouze aut prodávaných v Japonsku nebo i těch, co putovaly na zahraniční trhy.

Nejedná se přitom o první skandál, se kterým se výrobce automobilů potýká. V 70. letech vyšlo najevo, že firma zatajovala vážné problémy vozů, včetně selhávání brzd a spojky či vadných nádrží.

Akcie Mitsubishi v návaznosti na tuto zprávu odepsaly téměř 15 %.

 

Newsletter