V 18:00 našeho času vystoupí na konferenci WSJ guvernér Fedu Powell. Trhy očekávají zejména komentáře k vývoji amerických dluhopisů. Podle nás, i vzhledem k blížícímu se zasedání Fedu, nezmíní Powell nic, co by ještě nezaznělo. Tedy: rostoucí delší výnosy Fed netrápí, naopak reflektují očekávanou ekonomickou obnovu.

Dieselgate vol. 2?

Není tomu tak dávno, co svět obletěla zpráva o německé automobilce Volkswagen a jejím falšování dat ohledně emisí toxických oxidů. Skandál tehdy vedl k silnému pádu ceny akcií, stahování aut, propadu firmy do ztráty a k výměně vedení. Dnes se objevila zpráva o možné Dieselgate vol. 2. Viníkem je japonská společnost Mitsubishi, která přiznala, že nalezla chyby v měření spotřeby paliva u některých svých vozů.

Podle oficiálního vyjádření automobilky nedávno provedené testy odhalily, že metoda měření, kterou její zaměstnanci používali, neodpovídá reálným číslům, a není tedy v souladu s japonskou regulací. Pracovníci prý o problému věděli, ovšem i přesto auta expedovali jako bezzávadná.

Manipulace se týká zhruba 625 tisíc automobilů. Především jde o modely typu eK, eK Space a Dayz Roox, velkou část pak tvoří i vozidla, která Mitsubishi dodávala konkurenční společnosti Nissan. Právě ta zmiňovanou manipulaci odhalila, když při kontrole údajů ohledně tlaku v pneumatikách zjistila, že data spotřeby paliva jsou lepší, než tomu bylo ve skutečnosti.

V návaznosti na to automobilka oznámila, že zastavila výrobu i prodej „postižených“ aut do doby, než celou kauzu vyšetří speciálně vytvořená skupina odborníků. Ta má za úkol nejen odhalení viníků, ale rovněž zjistit, zda se kauza týká pouze aut prodávaných v Japonsku nebo i těch, co putovaly na zahraniční trhy.

Nejedná se přitom o první skandál, se kterým se výrobce automobilů potýká. V 70. letech vyšlo najevo, že firma zatajovala vážné problémy vozů, včetně selhávání brzd a spojky či vadných nádrží.

Akcie Mitsubishi v návaznosti na tuto zprávu odepsaly téměř 15 %.

 

Newsletter