Kanadská technologická společnost BlackBerry má pravděpodobně to nejlepší za sebou. Poslední období, ve kterém se jí relativně dařilo, lze datovat mezi roky 2010 a 2011. Následující periodu, jež se vine až do současnosti, lze charakterizovat jako období útlumu.
Prodeje chytrých telefonů značky BlackBerry zpomalují a otěže byznysu přebírá prodej softwarů a služeb.
Vývoj ceny akcií reflektuje špatné období BlackBerry
Situaci BlackBerry lze demonstrovat na vývoji ceny akcie. Ta se propadla z nejvyšší hodnoty 214 dolarů, z poloviny roku 2007, na dnešní úroveň okolo 7 dolarů za akcii (viz graf č.1). Co stojí za pádem kdysi velice úspěšné značky? Má BlackBerry šanci nepříznivý trend otočit?
BlackBerry se potýká s prudkým poklesem tržeb
V nejlepších letech společnosti BlackBerry, tehdy ještě Research in Motion, šly prodeje hardwaru na odbyt a tvořily přes 80 % tržeb společnosti (viz graf č.2).
Během několika let ale začaly prodeje mobilních telefonů a ostatního hardwaru rychle zpomalovat. To dokazuje i graf vývoje tržeb a čistých zisků v čase.
Špatná konkurenceschopnost
Telefony BlackBerry vždy disponovaly zabudovanou QWERTY klávesnicí, z čehož dlouhou dobu těžila. Vývoj však šel dál a lidé si zvykali na telefony s dotykovým displejem přes celé tělo telefonu.
I přes zřejmý trend, k jakému trh směřoval, se BlackBerry soustředilo na vývoj telefonů s typickou klávesnicí. To byl jeden z důvodů, proč firma nestihla nastoupit do pomyslného vlaku s chytrými telefony a zůstala stát na nástupišti společně s finskou Nokií.
Cílovou skupinou BlackBerry byli manažeři a další vysoce postavení zaměstnanci, a nedokázalo postavit telefon pro retailového zákazníka. Telefony BlackBerry nebyly v minulosti dostatečně inovativní a většina modelů disponovala stejnými vlastnostmi.
Telefony BlackBerry běží na operačním systému vyvinutým samotnou společností, na který není dostačující množství aplikací. Lidé si raději pořizují telefony s operačním systémem Android, který disponuje širokou nabídkou aplikací a jako „Open Source“ nabízí možnost tvorby vlastních aplikací.
Z výše uvedených důvodů přestaly být telefony BlackBerry atraktivní a počet prodaných kusů strmě klesá (viz graf č.3).
Stejný trend dokazuje i klesající tržní podíl operačního systému BlackBerry. Na tomto trhu, což není žádné překvapení, dominuje operační systém Android (viz graf č.4).
Má BlackBerry budoucnost?
Na začátku minulého roku představilo BlackBerry nový telefon bez zabudované klávesnice – BlackBerry Leap. Změnu strategie společnosti ale pravděpodobně tento telefon neznamená, protože ještě v roce 2014 vydala zprávu, že se chce i nadále soustředit na telefony se zabudovanou QWERTY klávesnicí.
Lze tedy odhadnout, že budoucnost společnosti v telefonech s největší pravděpodobností není.
Nedaří se ani službám
Na začátku fiskálního roku 2014 to vypadalo, že roli tahouna společnosti přeberou služby, jejichž podíl na tržbách výrazně vzrostl. Na konci roku se však růst podílu zastavil a od té doby společně s podílem hardwaru klesá na úkor rostoucího podílu softwaru (viz graf č.5).
Budoucnost BlackBerry stojí na prodeji softwaru
Za fiskální rok 2015 se podařilo společnosti výrazně snížit čistou ztrátu a to hlavně díky zvýšenému prodeji softwaru. Hrubá marže u softwaru se pohybuje na úrovni 84,5 % a několikanásobně tak převyšuje 6,7% hrubou marži u hardwaru.
Pokles tržeb ale i potenciál čistého zisku
Podle konsensu analytiků by mělo BlackBerry za celý fiskální rok 2016 celkově utržit 2,5 mld. amerických dolarů, což je stále nižší číslo než před rokem.
Čistý zisk za tři čtvrtletí je zatím 30 milionů dolarů, ovšem za třetí čtvrtletí společnost vykázala čistou ztrátu o hodnotě 89 milionů dolarů. Vše tedy závisí na posledním čtvrtletí, které může poprvé po třech letech přivést BlackBerry k celoročnímu zisku.
Autory testu jsou Sven Subotič a David Lojkásek| aurainvest.cz
Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.