Rychlý nárůst amerických výnosů podporuje dolar, který sílí proti euru i v dolarovém indexu. Roli hraje i zhoršení tržní nálady projevující se ve výprodeji rizikových aktiv. Risk-off nálada se podepsala i na měnách regionu. Koruna oslabila nad 26,20 za euro. Aktuálně spolu se zlotým i forintem včerejší ztráty umazává.

Ekonomie sociálních médií: Kdo na nich vydělává? A kolik?

Miliardy lidí každý den publikují, sdílejí, komentují a chatují prostřednictvím online platforem sociálních médií. Ty stále více nahrazují tradiční prostředky nejen nezbytné komunikace, ale stávají se běžnou součástí společenské zábavy. A jak prozrazuje článek na TheMarketMogul.com, v tom všem se také skrývá poměrně lukrativní byznys.

Zatímco ještě v roce 2010 byl počet uživatelů sociálních sítí pod jednou miliardou, o sedm let později v roce 2017 již atakoval 2,5 miliardy. Podle odhadu eMarketer v roce 2020 dosáhne téměř tří miliard.

Stejně jako tradiční média, i ta online sociální vydělávají na reklamě. A se vzrůstajícím počtem uživatelů vzrůstá také objem finančních prostředků, který se v nich pohybuje. Za rok 2014 činily příjmy z reklam na sociálních sítích 18 miliard dolarů, o dva roky později už to bylo přes 30 miliard. eMarketer odhaduje, že to samé číslo v letošním roce přesáhne 40 miliard dolarů. Do konce roku by navíc reklama na sociálních médiích měla představovat 35 % celkových výdajů na digitální reklamu.

Jakou cenu má jeden „lajk“?

Časopis Wired v roce 2014 uvedl, že každý den napíší uživatelé na sociální sítě zhruba 52 bilionů slov, což odpovídá asi půl miliardě knih. A s každým komentářem, kliknutím, zobrazením stránky či označením „To se mi líbí“ je pro sociální média jednodušší analyzovat, do čeho investovat, aby získala více uživatelů, vyšší návštěvnost a následně vyšší příjmy z reklamy.

Z reklamy na sociálních sítích však značně profitují i firmy. Na rozdíl od té v tradičních médiích jim totiž umožňuje zacílit sdělení přímo na svou cílovou skupinu, ať se jedná o věk, pohlaví či socioekonomický status, jelikož sociální média shromažďují neuvěřitelné množství dat o svých uživatelích. Vědí tak, co se lidem líbí, a co ne, a na základě toho pak přizpůsobují obsah, který jim zobrazují.

Budeme schopni telepatické komunikace? Facebook už na tom pracuje!

A které sociální sítě jsou vítězové, co se týče počtu uživatelů? To ukazuje následující graf (hodnoty jsou v milionech aktivních uživatelů za duben 2017). Suverénním vládcem je Facebook s téměř 2 miliardami aktivních uživatelů, za ním následuje chatovací aplikace WhatsApp s 1,2 miliardami uživatelů, kterou ostatně Facebook v roce 2014 odkoupil. Miliardy uživatelů pak dosahuje YouTube a Facebook Messenger. Naopak pro mnohé je velkým zklamáním Twitter, který za konkurencí pokulhává s „pouhými“ 319 miliony uživatelů.

Zkáza Twitteru: Ostatní sociální aplikace ho válcují

Trendem posledních pár let přitom je, že uživatelé se přesouvají z počítačů na smartphony; podle studie comScore citované TheMarketMogul.com měly v roce 2015 na svědomí více než 60 % veškerého času stráveného na sociálních médiích (s tablety téměř 80 %). Dnes bude toto číslo pravděpodobně ještě mnohem vyšší.

Newsletter