Ello, svobodnější verze Facebooku?

Možná jste v poslední době již zaslechli o nové sociální síti s názvem Ello. Webová stránka funguje v současné době ve veřejné beta verzi a je tedy přístupná pouze těm, kteří byli pozváni. Ve svém prohlášení společnost svůj nový web popisuje jako „jednoduchou, krásnou alternativu Facebooku bez reklam“. Pokud se budete snažit Ello „googlit“, najdete vesměs následující titulky:

„Ello, sociální síť bez reklam“

„Nová sociální síť přezdívaná anti-Facebook“

„Ello, nový Facebook, co je IN“

„Hipster sociální síť, co má zatopit Facebooku“

 

Co je tedy Ello?

Existují zprávy, že sociální síť dostávala až 31.000 žádostí za hodinu a na eBay se dokonce nelegálně prodávaly pozvánky za cenu až 500 dolarů. Zatím lze však Ello vnímat spíše jako reakci na nedostatky jiných sociálních sítí, než cokoliv jiného. Nespokojení uživatelé Facebooku, unavení z komplikovaného nastavování soukromí profilu a rušivých reklam, jsou tak podle některých zpráv právě těmi uživateli, co říkají nové sociální síti „hEllo“.

Co tedy tato síť má, a ostatní ne? Podle webových stránek Ello je největší výhodou této sociální sítě vysvobození od reklam a zároveň slib, že nikdy neprodají Vaše údaje třetím stranám. Tato myšlenka se tak zdá být tou základní pro nově vznikající web: „Shromažďování a prodej Vašich osobních dat a mapování Vašich sociálních kontaktů za účelem dosažení zisku je příšerné a neetické zároveň. Pod rouškou nabídky všech služeb zdarma následně uživatelé platí vysokou cenu v podobě dotěrné reklamy a nedostatku soukromí.“

Síť je momentálně pro uživatele dostupná zcela zdarma a pravděpodobně to tak i zůstane. Ovšem jak plánují vydělávat bez reklam? Společnost bude svým uživatelům nabízet speciální funkce, které budou zpoplatněné. Pokud tedy Ello vytvoří funkci, která se Vám bude líbit, můžete si ji po zaplacení údajně „velmi malého množství peněz“ přidat do svého účtu. Každý má však jiné představy o tom, kolik je velmi malé množství peněz a tak nám nezbývá, než si počkat a sami zhodnotit, zda za to funkce opravu budou stát.  

Co tedy způsobilo takový rozruch?

Ačkoliv je stránka aktivní již od letošního jara, větší pozornosti se jí dostalo poté, co server The Daily Dot vydal článek s názvem „The Great Gay Facebook Exodus Begins.“ Fáze takzvaného „exodu“ podle mnoha kritiků Facebooku trvá již delší dobu. Mnoho facebookových uživatelů bylo totiž frustrováno obavami o zachování soukromí v souvislosti s aplikací Facebook Messenger. V prosinci bylo hlášeno, že aplikace vyžaduje povolení „vytočit číslo bez Vašeho povolení,“ a „použít kameru kdykoliv bez Vašeho povolení.“ Zatímco Facebook tvrdí, že tyto obavy jsou založeny na zastaralých a nepřesných informacích, mnoho uživatelů se má stále na pozoru.

Dalším zdrojem nespokojenosti některých uživatelů Facebooku, který vyvolal jejich přesun na Ello, je politika skutečného jména. Všichni uživatelé FB musí používat své skutečné jméno, nebo hrozí vyloučení ze sítě. Především pro gaye a transsexuály, donucené používat svá reálná jména namísto uměleckých, je tak Ello pochopitelně atraktivní. Ovšem i přes sliby této nově vznikající sociální sítě, jsou někteří kritici přesvědčeni, že je to jen otázka času, kdy Ello bude muset začít prodávat svůj reklamní prostor a použít svá data, aby zůstala nad vodou. Podle stránek společnosti se toho ale nedočkáme: „Naše hlavní myšlenka je sociální síť bez reklam a bez dolování osobních dat. Pokud tento závazek nedodržíme, ztratíme většinu uživatelů, včetně nás. Nám se totiž nelíbí reklamy víc než komukoliv jinému. Což je hlavní důvod, proč jsme Ello vybudovali.“

Jak se tedy dostat IN?

V současné době je Ello ve veřejné beta verzi. Abyste se dostali dovnitř, musíte dostat pozvánku od někoho, kdo je již zaregistrován, nebo o ni požádat na hlavní stránce. Na stránce se ovšem nedozvíte, kdy bude k dispozici pro širokou veřejnost, a je příliš brzy na to říct, zda se to Ello chystá udělat a jaký vliv bude mít na on-line marketingový prostor. Mezitím však bude určitě zajímavé sledovat jeho rychlý vzestup.

Mark se zatím nemusí ohlížet přes rameno

Otec Facebooku Mark Zuckerberk si zatím nemusí kvůli Ello dělat vrásky a podle jeho vyjádření si je taky nedělá. „ Jsem velmi obezřetný ohledně věcí, o kterých se mluví jako o zabijácích. Google-zabijáci, Uber-zabijáci, nemyslím si, že je to kreativní způsob jak začínat a popisovat technologii firmy.“ Ello jde po Facebooku jako po sociální síti, Zuckerberg však koupil WhatsApp a Instagram. A podle vlastních slov se snaží „rozbít velkou modrou aplikaci.“ Facebook má tak za cíl spojovat lidi hned několika způsoby. Zatímco Ello jde po Facebooku 1.0, Facebook je na verzi 4.0 a nezastavuje.

Newsletter