Evropa vs. celý svět. Z Green Dealu se stává Green Dream

Zdroj: Depositphotos

Čtvero Dumasových mušketýrů bojovalo „jeden za všechny, všichni za jednoho“. A byli nepřemožitelní. Anebo alespoň nabádá stará česká komedie „Ve dvou se to lépe táhne“. A také oba její protagonisté byli úspěšní. Nic z toho ale už neplatí v případě až příliš ambiciózního přechodu na bezuhlíkovou energetiku, tzv. Green Dealu či německy Energiewende. Evropa, potažmo Evropská unie asi nemohla v tomto fyzicky i finančně vysilujícím tažení počítat s vřelou pomocí celé čtveřice kontinentů (Asie, Afriky, Ameriky a Austrálie, trvale neobydlenou Antarktidu nepočítaje), nyní jí však s největší pravděpodobností opustí i poslední partner – USA.

Konec Green Dealu podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy přitom začal už ruskou invazí na Ukrajinu a zvolení prezidenta USA Donalda Trumpa je dalším hřebíčkem do rakve evropské zelené politiky. „Trumpovo heslo ‚Drill, baby, drill‘ symbolizuje návrat k fosilním palivům, který USA přinese levné energie a tím pádem konkurenční výhodu oproti Evropě,” říká Kovanda v podcastu Echo24. Dodává, že zatímco Evropa řeší emisní povolenky a Green Deal, Trump podporuje těžbu fosilních paliv, což může evropský průmysl oslabit a tlačit firmy k přesunu výroby do USA. Green Deal se podle něj aktuálně opírá o silnou ideologickou podporu v EU, ale bude muset být přehodnocen, pokud evropské státy nechtějí přijít o velkou část svého průmyslu.

Konečně další rozumná slova, která varují před sebedestrukcí evropské společnosti kvůli nereálným zeleným snům. Ať je jakkoli chvályhodné či dokonce nutné starat se o životní prostředí a zmírňovat dopady klimatické změny, nemůžeme v tom být sami. A to nyní budeme a důsledky na sebe nenechávají dlouho čekat.

Podle indikátorů Německo, nejsilnější ekonomika EU, jede po skluzavce víc a víc dolů. Podnikatelská nálada v Německu se podle institutu Ifo za září opět zhoršila na 85,4 bodu ze srpnových 86,6 bodu. A zhoršuje se očekávání do dalších měsíců. Německo tak pomalu ale jistě zabředává do dlouhodobé stagnace. „Dokud němečtí politici nepochopí, že tlak na Green Deal a ESG firmám dramaticky zvyšuje náklady a dusí ekonomický růst, nic nezmění,“ uvádí analytická společnost Next Finance. Důvěra v českou ekonomiku v říjnu proti předchozímu měsíci klesla o 0,2 bodu na 96,8 bodu.

„Zářným“ příkladem je nyní zhoršení prognóz výsledků evropských automobilek od Volkswagenu přes Mercedes-Benz a Porsche po Stellantis. „Je tedy bez diskuse, že tyto automobily zabředávají do stále větších hospodářských problémů,“ říká ředitelka Next Finance Markéta Šichtařová. Zaprvé evropská auta jsou podle ní nesmyslně drahá, což je dáno evropskou regulací zdanění, sociálního a zdravotního pojištění, byrokracie a ESG. Jsou nekonkurenceschopná, válcuje je stále kvalitnější a mnohem levnější čínská auta. Podíl zahraničních značek na čínském trhu za tři čtvrtletí letos podle poradenské společnosti Automobility klesl na rekordní minimum 37 %, zatímco v roce 2020 činil 64 %. Zadruhé Evropané nemají dost peněz na kupování uměle předražených aut, tedy vyhasíná i domácí poptávka. Zatřetí automobilky investovaly nehorázné peníze do elektromobility, o kterou bez dotací není spontánní zájem. A na dotace už státy nemají. „Paradoxní je, že ačkoli ceny vozů kvůli státním regulacím v Evropě rostou, marže pro jejich výrobce se zmenšují,“ upozorňuje Šichtařová.

Existenčních potíží evropských automobilek (a tím i spotřebitelů) kvůli Green Dealu není konce, když menším autům se spalovacími motory, oblíbeným mezi běžnými zákazníky kvůli cenové dostupnosti, může zvonit umíráček. Hrozí, že z nabídek automobilek začnou mizet už příští rok, protože přináší nejnižší marže. „A to zejména v důsledku zpřísnění emisních podmínek EU. Nedojde-li ke změně, přinejmenším zdraží,“ píší Novinky.cz. „Už příští rok automobilky přestanou prodávat mnoho modelů, aby nedostaly obří pokuty kvůli emisím. Z trhu zmizí během příštího roku spousta aut, která jsou populární a jež zákazníci chtějí,“ varuje analytik Vladimír Rybecký.

Ano, evropské byrokracii houby záleží na tom, jak žijí běžní lidé, jen když si plní své nesmyslné politické cíle a kariéry. Nikdo normální nepochopí, proč přikazovat, že jediná správná a „čistá“ auta jsou elektrická. Výroba baterií přitom není vůbec ekologická a za dobu provozu stěží tento dluh splatí.

„Záleží na tom, jakou má automobilka modelovou řadu, kolik dokáže prodávat elektromobilů. Dnes se prodává asi 15 % aut s čistě elektrickým pohonem a nové emisní limity požadují, aby se jich prodávalo 20 až 30 %,“ podotýká expert Rybecký.

Automobilky se budou logicky rozhodovat podle toho, které modely přinášejí větší zisk. „A obecně nejmenší zisk přinášejí levnější, menší auta. Takže ta volba je celkem jasná, a jasné je i to, že to nebude příznivé pro běžné motoristy. Ohrozí to cenově nejdostupnější modely na trhu,“ míní Rybecký. Například v nabídce Škody Auto by mohla být nejvíce ohrožena výroba populární fabie nebo modelu Scala.

Vyplývá to z toho, že za vozidlo, které produkuje nadlimitní emise, se platí 95 eur za každý gram navíc. Potom se emise rozpočítají na celou flotilu automobilky. Letos je limit 115 gramů CO2 na kilometr, příští rok to má být zhruba 94 gramů. Výrobci automobilů by tak mohli podle bývalého šéfa Porsche Wendelina Wiedekinga pro list Bild platit pokuty až 15 miliard eur (přes 380 miliard korun). „Znamenalo by to výrazný dopad na ceny aut, výrobu i zákazníky. Mělo by se to přehodnotit, a to dříve než v roce 2026, jak je teď v plánu. Auta by mohla u některých výrobců zdražit i o desítky tisíc korun,“ řekl Novinkám tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. V průměru by zdražení mohlo vyrůst až na 50 tisíc korun.

A kyselou višničkou na evropském „zeleném“ upatlaném dortu je už současná a především budoucí alfa a omega technologického rozvoje, protože vyspělý svět neprožívá jen „klimatickou revoluci“, ale i revoluci umělé inteligence (AI). A ta potřebuje ke svému provozu obrovské množství stabilní elektrické energie. Jde o datová centra, jež žerou energii nejen pro výpočty, ale také chlazení serverů. To vše musí běžet 24/7, tedy nejen, když zrovna svítí slunce nebo fouká vítr.

Takže odkud tedy vlastně fouká? „Není to jen byrokracie, proč bude Evropa stále víc technologicky zaostávat. Mnohem horší je to, že směr, který v minulých letech nastavil Brusel, jde úplně jinam než vývoj globální ekonomiky. I přesto, že Evropa nyní lije miliardy eur do přeměny energetiky, vypadá to, že nakonec bude zaostávat nejen technologicky, ale také energeticky. V oblasti energetiky totiž Evropa nebude nabízet podmínky, aby tu velké společnosti v budoucnu dokázaly byť jen bazálně fungovat,“ uzavírá Next Finance.

Proboha, zastaví už někdo toto šílenství, ve kterém se řítíme do propadliště dějin? Až budeme úplně na dně, nikdo nám už nepomůže. Ani neohrožení mušketýři, kteří své bitvy již vítězně dobojovali. Tento boj je čistě na nás.

Zdroj: Bloomberg, Reuters, msn.com, novinky.cz 

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter