Evropské výnosy dále rostou, americké korigují včerejší růst. Dolar zůstává nad 1,0700 za euro. Koruna se po včerejším oslabení drží nad 25,20 za euro.

Expert Kováč: ČSA mají na to zůstat v zisku

České aerolinie jsou v zisku. V letošním prvním půlroce vydělaly 12,9 milionu korun po loňské ztrátě 408,2 milionu korun za stejnou dobu. Šéf ČSA Jozef Sinčák slibuje, že v zisku budou ČSA za celý rok. Mají na to? „Roste obsazenost sedadel i příjem na sedadlo. ČSA navíc zatím netěžily z poklesu cen ropy, protože měly do poloviny roku zajištěny ceny paliv. Tento faktor bude v druhé půlce roku hovořit pro firmu. Spojením s Travel Service získaly ČSA hodně zajímavou flexibilitu“. Také na vzpamatování se letecké dopravy v západní Evropě upozorňuje v rozhovoru pro Roklen24 expert na leteckou dopravu Petr Kováč, Managing Director poradenské společnosti C-CorpFin.

R24: Čemu zejména přisuzujete zlepšení výsledků ČSA? Je tam vidět opravdu lepší chod byznysu ČSA, nebo za čísly stojí nějaké jednorázové vlivy?

To co se skutečně děje na straně ČSA, je nárůst obsazenosti sedadel, to je velmi důležitý parametr. ČSA jsou nad 80% obsazeností, což je jak nad průměrem pražského letiště i nad čísly loňského roku. Vedle toho je viditelný nárůst příjmů na jedno sedadlo. U těchto dvou klíčových parametrů firma dosahuje meziroční nárůst a to je pozitivní.

Vypadá to také, že se ČSA začalo dařit v západní Evropě, kde to nějakou dobu nebylo moc fungující. Otevírají se nové zajímavé linky, některé stávající fungují velmi dobře. Vypadá to, že se letecká doprava v západní Evropě solidně zvedla.

R24: Co vliv restrukturalizace?

Žádné silné efekty odtud bych v tuto chvíli neviděl. Proběhly dohody od odchodech, odstupném se zaměstnanci, poslední výraznější vlna v tomto směru sahá spíše do počátku roku. Ten posun v číslech hodnotím spíše jako podrobnější práci na zlepšení provozní i nákladové efektivity firmy. O tom svědčí například i ten fakt, že ČSA zapůjčily jedno letadlo do Indie, aniž by jim klesly příjmy.

R24: Jsou realistická slova šéfa ČSA o tom, že firma bude v zisku i na úrovni celého roku?

Vezměme v potaz například to, že ČSA měly do poloviny roku, tedy do 30. června, nastaveno zajištění cen paliva. To pro firmu znamenalo, že dosud jí nízké ceny paliva v důsledků poklesu cen ropy nepomáhaly. Tento faktor by ČSA měl jít ve druhé polovině roku naproti a hospodaření firmy by mělo skončit nejméně černou nulou.

Petr Kováč: ČSA teď potřebují Korean Air, úspory a štěstí

R24: Co potřebují podle Vašeho názoru ČSA z pohledu dalších kroků managementu, akcionářů?

Ve firmě je nová situace, nová akcionářská struktura mezi Korean Air, Travel Service a státem. Je potřeba, aby mezi nimi existovala dohoda o budoucnosti ČSA. Tu zatím nevidím a proto v tuto chvíli můžeme hodnotit pouze nejkratší trendy. Propojení novou strukturou akcionářů ale dle mého názoru dává smysl. Korean Air jako silný mezinárodní přepravce, působící v oblasti a dálkových letů. Travel Service jako flexibilní partner…

R24: V čem? Jak hodnotíte vstup a dosavadní působení Travel Service v ČSA?

Travel Service zatím nijak razantně nevstoupil do managementu ČSA, ale obě firmy zavedly spolupráci u flexibilního společného prodeje letenek. Pro ČSA narůstá počet transferových cestujících, kteří si lety kupují z části u ČSA a z části u Travel Service. Obě firmy se naučily lépe spolupracovat a ČSA tím získávají větší flexibilitu, což je pro lokální trh hodně zajímavé. A tady to není jen o souboji s nízkonákladovými přepravci, ale třeba i u vyhledávačů. 

Petr Kováč je managing partner společnosti C Corporate Finance – nezávislým poradcem v oblasti firemních financí. Je investičním bankéřem s 20letou praxí. V roce 2013 opustil společnost Patria Corporate Finance, ve které pracoval od roku 1995 a založil C Corporate Finance. Během své profesinální kariéry vedl velké projekty a byl odpovědný za development služeb v rámci fúzí a akvizic, transakcí na kapitálových trzích a finančního poradenství. Před svým vstupem do Patrie Petr Kováč pracoval jako zástupce finančního ředitele Metrostavu. Petr Kováč se stal inženýrem na ČVUT v Praze a absolvoval Corporate Governance Program v rámci International Private Enterprise, Fordham University, New York. Je jedním z nejvíce citovaných odborníků v oblasti osobní letecké dopravy v České republice.

Newsletter