Americká ekonomika je více než jiné země postavena na automobilovém průmyslu. Pozornost ekonomů a investorů tak přitahují každý měsíc údaje o prodejích jednotlivých značek. Dnešek je dnem, kdy své americké prodeje zveřejnily automobilky za srpen. A čísla jsou to zajímavá. Ve Spojených státech se totiž v srpnu prodalo neuvěřitelných téměř 1,6 milionů osobních vozů, když se očekávalo 1,51 milionů. A po přepočtu na sezónně očištěné anualizované číslo (tzv. ostře sledovaný SAAR) dosáhl roční prodej 17,45 milionů vozů, když se očekávalo jen 16,6 milionů. SAAR prodeje byly v srpnu nejvyšší od ledna 2006!
Fed: Americkou ekonomiku vedou prodeje aut, lepší se úvěry
Prodejům se dařilo jednak díky pobídkám automobilek a jednak dílem zlepšujícího se ekonomického klimatu v USA a rostoucí spotřebitelské důvěře. Výborné prodeje zaznamenaly především japonské automobilky (meziročně +10,9 %), detroitská trojka vedená skupinou Fiat-Chrysler zvýšila v srpnu prodeje meziročně o 8,3 % a evropské automobilky prodaly o 5,7 % vozidel více.
Tahounem prodejů byl s dvouciferným meziměsíčním nárůstem koncern Chrysler patřící ze 100 procent italskému Fiatu. V srpnu prodal meziročně o 20 % vozů více, zejména díky obnovené poptávce po SUV modelech Jeep a RAM. Ford stagnoval a prodeje General Motors poklesly dokonce o 1 procento. Druhým největším americkým prodejcem osobních vozů je Toyota Group, která zvýšila v srpnu prodeje o 6 %.
Z evropských automobilek se ve Spojených státech v srpnu nedařilo Volkswagenu (-4 %), který zvýšilo prodeje jen u prémiových značek Audi (+22 %) a Porsche (+37 %). Značka Mercedes-Benz navýšila prodeje o 9 % a BMW o 6 %.
výrobce | srpen 2014 | meziroční změna | leden – srpen 2014 | meziroční změna |
BMW | 27,214 | 11% | 211,005 | 12% |
Mini | 5,006 | –17% | 34,969 | –21% |
Rolls-Royce | 75 | 6% | 600 | 6% |
BMW Group | 32,295 | 6% | 246,574 | 5% |
Chrysler | 29,762 | 4% | 194,285 | –9% |
Dodge | 49,895 | –6% | 399,937 | –3% |
Dodge/Ram | 96,489 | 12% | 698,587 | 7% |
Fiat | 3,362 | –20% | 32,141 | 9% |
Jeep | 68,766 | 49% | 461,156 | 45% |
Ram | 46,594 | 39% | 298,650 | 24% |
Fiat-Chrysler | 198,379 | 20% | 1,386,169 | 14% |
Maybach | – | –% | – | –% |
Mercedes-Benz | 27,078 | 9% | – | –% |
Smart USA | – | –% | – | –% |
Daimler AG | 27,078 | 9% | – | –% |
Ford | 213,227 | 1% | 1,637,666 | –1% |
Lincoln | 8,146 | –1% | 60,531 | 13% |
Ford Motor Co. | 221,373 | 0% | 1,698,197 | 0% |
Buick | 22,143 | –10% | 153,298 | 8% |
Cadilacc | 16,650 | –18% | 114,008 | –5% |
Chevrolet | 185,930 | –1% | 1,388,993 | 2% |
GMC | 47,700 | 10% | 328,152 | 8% |
General Motors | 272,423 | –1% | 1,984,451 | 3% |
Acura | 15,487 | –9% | 105,918 | –3% |
Honda | 151,551 | 2% | 936,464 | –1% |
Honda (US) | 167,038 | 0% | 1,042,382 | –1% |
Hyundai | 70,003 | 6% | 501,448 | 2% |
Kia | 54,667 | 5% | 404,389 | 7% |
Hyundai Group | 124,670 | 6% | 905,837 | 4% |
Jaguar | 1,184 | –31% | 10,688 | –4% |
Land Rover | 4,489 | –9% | 35,318 | 11% |
Jaguar Land Rover | 5,673 | –15% | 46,006 | 7% |
Maserati | 1,233 | 278% | 7,807 | 319% |
Mazda | 31,305 | 11% | 216,974 | 10% |
Mitsubishi | 6,786 | 29% | 52,807 | 29% |
Infinity | 9,164 | –23% | 77,043 | 7% |
Nissan | 125,224 | 15% | 883,274 | 13% |
Nissan Group | 134,388 | 12% | 960,317 | 12% |
Subaru | 50,246 | 22% | 333,968 | 19% |
Tesla* | 1,800 | –22% | 16,830 | 8% |
Lexus | 32,809 | 10% | 198,831 | 16% |
Toyota | 213,291 | 6% | 1,428,678 | 5% |
Toyota Group | 246,100 | 6% | 1,627,509 | 6% |
Audi | 17,101 | 22% | 116,066 | 15% |
Bentley | 241 | 1% | 1,750 | 9% |
Lamborghini* | 59 | 2% | 472 | 3% |
Porsche | 4,540 | 37% | 31,759 | 12% |
VW | 35,181 | –13% | 244,878 | –13% |
Volkswagen Group | 57,122 | –4% | 363,166 | –6% |
Volvo Cars NA | 4,960 | -11% | – | –% |
Ostatní** | 291 | 3% | 2,328 | 3% |
Celkem | 1,583,340* | 6% | 11,051,322* | 6% |
Pozn.: * Odhad ** Aston Martin, Ferrari, Lotus