Financování startupu. Kdy, jak, za kým?

Zdroj: Deposiphotos

Konec listopadu přinesl další online workshop, který uspořádala agentura CzechInvest pod názvem  Business Shaker. Tentokráte s podtitulem „Financování startupu. Kdy, jak, za kým?“ byl pod taktovkou mladého, energického a nadšeného podnikatele Michala Šmídy, zakladatele fintech startupu Twisto. Jak sami v Twistu říkají, jejich misí je dávat lehkost (a smysl) každodenním finančním transakcím v neustále se vyvíjejícím online světě. Psal se rok 2013, když Michal založil svůj projekt a ihned získal první investici.  Od té doby získal pro Twisto externí financování za více jak 35 mil. EUR.

Pokud mluvíme o financování startupu, je důležité si hned na začátku odpovědět na otázku, proč vůbec případnou investici řešit. Opravdu ji potřebuji? Jako v životě je potřeba zhodnotit celou situaci. Vše má své plusy i mínusy. Díky investici můžu nabírat skvělý seniorní tým, řešit případnou expanzi do zahraničí nebo dostávat nenahraditelný feedback od investora. Na druhou stranu je to časově náročný proces, administrativní zátěž spojená s pravidelným reportováním a schvalováním důležitých kroků nebo částečná ztráta podílu ve firmě.

Každá investice je o vás. O vašem přístupu, vaší energii, vaší prezentaci a vaší unikátnosti – není to jen o myšlence a produktu vašeho startupu. Iniciální verze produktu nebo myšlenky se bude vyvíjet, reagovat na trh/klienty a překážky (a že jich bude hodně!), investoři hledají foundry, kteří se dokážou přizpůsobit a úporně běží za výsledkem a konstantní inovací.  Hledání správného investora je běh na dlouhou trať. Sledujte investorské prostředí, pročítejte aktuální novinky, ptejte se a networkujte. Budujte s ním důvěru a vztah a využívejte příležitostí, které vám umožní se prezentovat. Pitch decky, akcelerátory, konference, inkubátory nebo konkrétní akce s investory vám pomohou se zviditelnit a získat zpětnou vazbu na váš produkt. Investor vám musí rozumět. Obecné emaily s představením produktu a předmětem „ hledám investora“ nezabírají.

Častou otázkou zakladatelů, kteří aktivně hledají investora, je „ za kým mám jít?“. Každý investor hledá něco jiného a záleží na fázi vašeho projektu. Pokud je váš produkt už od začátku budován jako globální startup, pak hledat mezinárodního investora je namístě. Pokud však fungujete na českém trhu, je pak lokální investor lepší volbou.

„ Skvělou volbou je kombinovat jak lokálního investora, tak i mezinárodního business angela v podobě známé osobnosti nebo známého zakladatele dalšího úspěšného startupu. Základem je mít skvělou myšlenku, který je dobře odprezentovaná v rámci pitch decku, dokonalá angličtina a přehledná prezentace je začátek cesty s mezinárodními investory.  A na závěr? Mějte na paměti, že méně jak 5 % startupů přežije více jak 3 roky. A proto se nevzdávejte a buďte to právě vy, kdo přežije nebo zkusí další projekt,“ uzavřel Michal.

Newsletter