Generace Millennials se upracuje k smrti. Kde?

Někteří z generace přelomu tisíciletí, kterým se říká také Millennials či generace Y, na stará kolena nikdy nezažijí radosti z hraní her typu pétanque a nikdy nebudou vyhánět hrající si děti z jejich trávníků před domem. Celkem 12 procent Američanů ve věku od 20 do 34 let totiž počítá s tím, že bude pracovat až do smrti. Studie společnosti Manpower Group a Surveyor Reputation Leaders zjistila, že 12 procent této generace po celém světě počítá s tím, že nikdy nepůjde do důchodu.

V Japonsku počítá 37 procent s tím, že budou pracovat až do smrti. V Číně je to 18 procent, ve Spojených státech a Británii 12 procent a ve Španělku jen asi tři procenta.

Studie zahrnovala 19 tisíc Millennials z celkem 25 zemí. Americký Úřad pro pracovní statistiky letos zjistil, že zhruba 19 procent lidí starších 65 let stále pracuje. To je nejvyšší číslo od zavedení zdravotnického programu Medicare.

V Japonsku je řada věcí, která tlačí generaci Y k tomu, aby zvážila, že se upracuje k smrti. „V Japonsku došlo k celé řadě významných změn, které pro tuto generaci vytvořily mnoho nejistot,“ uvedla Mireya Solísová, šéfka Philip Knight japonských studií Brookings Institutu. Upozornila na klesající míru národních úspor, vyhlídek na získání zaměstnání a stárnoucí populaci v zemi. To zatěžuje tamní systém sociálního zabezpečení, a různé faktory nutí Japonce pracovat déle.

 

 

Studie například poukázala na to, že celosvětově si třetina mužů a zhruba dvě třetiny žen plánuje vzít volno, když se jim narodí dítě. Když se zákonodárce v Japonsku letos pokusil zavést něco podobného, ocitl se okamžitě pod palbou kritiky.

Pokud se podíváme na pracovní dobu generace přelomu tisíciletí, tak v Japonsku týdně pracují 46 hodin. To je méně než například v Indii, kde je pracovní doba 52 hodin a v Mexiku, Číně a Singapuru ti je 48 hodin. Ve Spojených státech Millennials pracují 45 hodin týdně.

FinTech Daily: Boj o Millennials

Průzkum také zjistil, že pouhá tři procenta amerických Millennials pracují ve firmách jako je alternativní taxislužba Uber nebo americký portál TaskRabbit, který je tržištěm drobných prací a služeb. Většina z nich má plný úvazek, ale více než třetina v budoucnu nevylučuje práci na částečný úvazek. Zhruba dvě pětiny by pak zvažovaly, že budou pracovat jako osoby samostatně výdělečně činné.

A jakou práci by vlastně americká generace přelomu tisíciletí chtěla? Jednoznačně upřednostňuje plat, jistotu zaměstnání a není žádným překvapením, že chce také benefity. V době ukončení studia totiž průměrný americký vysokoškolák, který promoval v roce 2014, měl studentské dluhy ve výši 28 950 dolarů.

Generace Y je pojem, který se poprvé objevil v srpnu 1993 v časopisu Advertising Age, přičemž popisoval generaci dětí narozených v letech 1986 až 1995. Dnes už často označuje i generaci narozenou mezi lety 1974 (respektive 1975) až 2000. Generace Y se chápe jako následovník generace X a generace MTV. Objevily se i pokusy označit tuto generaci anglicky jako Millennials nebo jako internetovou generaci (iGen) a dát jí název podle klíčových události a trendů, které se jí týkají. Další názvy jsou Echo Boomers (jako děti narozené generaci Boom Generation), Net Generation (1. generace, která od dětství používá ICT). Generace Y jsou většinou děti rodičů, narozených v poválečných letech, tzv. baby boomers.

Newsletter