Hledání Al vítězů v Silicon Valley

Zdroj: Depositphotos.com

Společnost Fidelity International sestaví každoročně skupinu investičních analytiků a portfolio manažerů, kteří navštíví technologické společnosti na západním pobřeží USA. Tentokrát chtěli zjistit, které z nich mají nejlepší předpoklady k tomu, aby využily revoluce v umělé inteligenci a největšího investičního trendu v historii.

„Kalifornská státní silnice č. 82, 68 kilometrů dlouhá dálnice, která tvoří páteř Silicon Valley, je starou El Camino Real – královskou poutní cestou, která spojovala španělské misie staré Kalifornie. Je to vhodná metafora. Již více než deset let podnikáme s Fidelity vlastní pouť na západní pobřeží, vyhledáváme nejslibnější společnosti v tomto podnikatelsky intenzivním koutě světa a setkáváme se s nimi,“ vysvětluje Jonathan Tseng akciový analytik společnosti Fidelity International.

Tentokrát je to umělá inteligence. Přestože byl před třemi lety spuštěn přelomový velký jazykový model ChatGPT společnosti OpenAI, tato technologie je stále velmi mladá. Vedoucí pracovníci společnosti stále hovoří v termínech „očekávání“ a „potenciál“, ale jen málokdo dokáže ukázat přesně, kde přinesla skutečnou hodnotu.

„Jsme tu proto, abychom zjistili, zda umělá inteligence naplní vznešená očekávání (v loňském roce bylo na tento trend vynaloženo téměř čtvrt bilionu dolarů) a zda naplní svůj potenciál. 

Setkání s firmami přímo u nich „doma“ zkrátka nic nenahradí. Navíc na jediné míli podél silnice č. 82 můžete minout více firem z technologického trhu, než vůbec existuje ve většině zemí, dokonce i na kontinentech. Od čipu přes počítač až po cloud, stále se zde děje něco nového.

Jednou z oblastí, která skupinu obzvlášť zajímá, je role umělé inteligence v efektivitě práce. Proto začínáme naši cestu na severu, v sídle společnosti Microsoft v Seattlu. Společnost Microsoft již léta dominuje pracovištím díky své sadě vzájemně propojených aplikací – Word, Outlook, Excel – které jsou navrženy tak, aby pracovní prostředí bílých límečků bylo, co nevíce integrované. Jak se jim bude dařit ve věku umělé inteligence?

Přicházíme do sídla společnosti, které je spíše univerzitním kampusem než dusným kancelářským blokem. Sluníčko pálí, káva je výborná, a právě se staví nová rozsáhlá přístavba. Vedení firmy je sebevědomé.

Ale jakkoli si Microsoft přeje využívat umělou inteligenci, ví, že nová technologie, jako je tato, je nakonec narušitelem – což otevírá dveře konkurenci. V San Jose se setkáváme s videokonferenčním gigantem Zoom. Šéf Eric Yuan chce zajistit, aby každá vaše digitální schůzka k něčemu vedla: jeho „zaměstnanci“ umělou inteligencí automaticky vytvoří body programu, klíčové závěry, následné hodnotící pohovory – vše, k čemu byste se dříve zavázali, ale nikdy toho nedosáhli. Připomíná, že jejich firma umí ze změn těžit. Málokdo z nás před pandemií slyšel o Zoomu; nyní je nedílnou součástí pracovního světa. Začínáme tušit, jak konkurenční budou příští roky.

Existuje, ale nespočet dalších aplikací technologie AI mimo práci. Setkáváme se se společností Autodesk; její rozlehlá kancelář z odhalených cihel na nábřeží v San Francisku se zdá být vhodná pro výrobce softwaru pro architekty. Mike Haley vede jejich program výzkumu a vypráví nám, jak společnost využívá umělou inteligenci k rozšíření svých designérských programů. Vzhledem k tomu, že většina moderních budov je v určitou chvíli vývoje navrhovaná softwarem Autodesk, je pravděpodobné, že umělá inteligence bude základem rozkvětu budoucího urbanismu.

Další společnosti, jako je Applovin, plánují revoluci v mobilních hrách tím, že budou uživatelům přiřazovat reklamy, které se jim budou s větší pravděpodobností líbit. Společnost T-Mobile nedávno navázala spolupráci s OpenAI, aby vytvořila nový způsob, jak porozumět zákazníkům ještě předtím, než je vyjádří.

Pak jsou tu rychle se rozvíjející start-upy: Sierra AI vyvíjí roboty s umělou inteligencí, kteří mají zvládnout všechny interakce se zákazníky a změnit tak způsob, jakým spotřebitelé komunikují s firmami. Spoluzakladatel Clay Bavor nám řekl, že jeho chatboti dokáží plně vyřešit 70 až 90 % příchozích dotazů zákazníků, aniž by je předali člověku. A co víc, zdá se, že se to promítá do skutečných výhod pro jejich zákazníky, kteří využívají službu předplatného Sierra, s o 10 až 40 % nižší mírou stornování od koncových uživatelů.

Neznamená to, že jsme přesvědčeni o všem, co vidíme. Zdá se, že některé společnosti investují obrovské částky bez jasné strategie. To je styl utrácení, jaký má společnost Kodak, dělající starosti – jsou to podniky, které své rozhodování ovlivňují diktátem strachu z toho, že něco prošvihnou. Několik podniků nevypadá konkurenceschopně na trhu, kde se stále více hraje o hodně a kde se velcí hráči neštítí ničeho, aby upevnili svou dominanci. Ale případy špatného řízení by neměly odvádět pozornost od rozumných strukturálních investic. Naším úkolem je oddělit v tomto novém světě vítěze od poražených.“

Věřte jen některým

„Na západním pobřeží jsme strávili pět dní, během nichž jsme navštívili více než 20 společností. Je to nabitý program, ale stojí to za to. Přeskakování z jedné společnosti do druhé mi umožňuje pohybovat se v celém odvětví, porovnávat a srovnávat a vybrušovat své znalosti.  Především mi to umožňuje odpovědět na otázku, se kterou jsem cestu začal: Jsou obrovské výdaje v oblasti umělé inteligence opodstatněné? Je těžké to ocenit, dokud to nevidíte přímo, ale tato technologie by skutečně mohla změnit fungování společností. Neexistuje jedna jediná „akcie AI“. Nejrůznější společnosti se spíše snaží tuto technologii začlenit do různých aspektů své činnosti a našeho každodenního života. Ať už v práci nebo doma, umělá inteligence pravděpodobně změní způsob, jakým komunikujeme se světem. A v tomto posvátném údolí je cílem prošlapávání nové cesty,“ říká Jonathan Tseng.

Kapitálové výdaje na AI

Sentiment ohledně kapitálových výdajů na AI podle všeho zůstává pozitivní, na což upozorňují značky hardwaru a polovodičů, jako jsou Nvidia, AMD a Arista. I Microsoft si uvědomuje zaměření zákazníků na AI. Akceptování ze strany spotřebitelů se zvyšuje na platformách pracující s velkými objemy dat (Google AI Overviews, Meta AI atd.) spolu s používáním velkých jazykových modelů (LLM).  ChatGPT trvalo pouhé dva roky, než dosáhl 10% využití globální populací, ve srovnání s 10 lety pro internet (od roku 1992 do roku 2002).

Jedno z nejvíce oči otevírajících setkání bylo již výše zmíněné se zakladatelem společnosti Sierra AI, kde tvrdili, že jejich chatboty s agentní umělou inteligencí dokáží plně vyřešit 70-90 % příchozích zákaznických dotazů, aniž by je předali člověku. Společnost Zoom také ráda předvedla svůj software pro agenturní call centra; myslí si, že časem se trh posune k modelům založeným z 30 % na lidech a ze 70 % na chatbotech. „Mohli bychom se také dočkat vzniku různých cenových modelů na základě využívání velkých jazykových modelů. Vedle call center zůstává programování umělou inteligencí klíčovou oblastí pro začínající uživatele.

Zatímco využívání spotřebiteli je na vzestupu, masové přijetí produktů AI ve firmách (které lze přímo zpoplatnit) poněkud zaostává. Společnosti se musí propracovat k významným změnám procesů, aby je mohly implementovat, a trvá jim, než rozšíří své nabídky. Zatím nedochází k velkému nárůstu přijetí v reálném světě. Stále jsme však optimisté a věříme, že se časem dočkáme řady příležitostí souvisejících s AI v podnikové sféře,“ popisuje Jonathan Tseng.

Podceňované příležitosti v oblasti AI

„Zůstávám pozitivně naladěn vůči některým známějším megacaps společnostem vyvíjející polovodiče v oblasti AI, u nichž se domnívám, že zvýšená úroveň kapitálových výdajů jejich zákazníků je pravděpodobně neudržitelná, bez ohledu na to, jak moc se AI a její aplikace rozšíří. Chci tedy minimalizovat riziko poklesu kapitálových výdajů u AI ve své strategii, ale přesto těžit z rostoucího rozšíření AI v celé ekonomice. Proto kladu důraz na podceňované příležitosti v oblasti AI. Nadále pozitivně hodnotím softwarové firmy a firmy poskytující služby, které se věnují AI, jako jsou Salesforce, Workday, Teleperformance a NiCE. Setkali jsme se se společností Salesforce, což zdůraznilo výhodu zavedené pozice, kterou tato společnost má. Její hlavní činnost nemá konkurenci, a pokud Agentforce pomůže znovu urychlit růst, pak lze akcie považovat za velmi atraktivní. Setkali jsme se také se společností Workday, u níž považuji profil rizika a výnosu za atraktivní vzhledem k jejímu ocenění, velmi přitažlivé zákaznické základně a možnostem monetizace, které může přinést umělá inteligence,“ doplňuje analýzu Jonathan Tseng.

„U hardwaru a polovodičů hledám takové společnosti, které se neúčastnily počátečního cyklu budování infrastruktury AI, ale které mohou těžit z rostoucí poptávky – v oblastech, kde je AI zahrnuta okrajově. Začátkem roku jsem koupil do portfolia výrobce polovodičů Marvell Technology, což byla další společnost, se kterou jsme měli možnost se setkat. Je to lídr v oboru, který má dobrou pozici pro obsluhu rostoucího trhu s křemíkem na zakázku (Application-Specific Integrated Circuits, ASIC). Podnikání této společnosti je nicméně na cyklickém dně a akcie se zdají být přeprodané kvůli obavám z konkurence. Dalším setkáním relevantním pro toto téma byl výrobce pevných disků Western Digital; jedná se o poměrně pozitivní příběh, který i přes nedávnou rally zůstává nedoceněn. Těží z atraktivních charakteristik odvětví (duopol, s nízkou kapitálovou náročností) a je nedoceněným příjemcem v oblasti umělé inteligence – více obrázků a videoobsahu řízeného umělou inteligencí zvýší poptávku po úložištích pevných disků. Společnost je ale podhodnocená po odloučení své divize flash pamětí,“ uvádí dále Jonathan Tseng.

Příležitosti se nabízejí u diverzifikovaných dodavatelů s mnoha faktory růstu, včetně umělé inteligence. Monolithic Power je specialista na analogové řízení napájení. Zdá se, že organizačně má společnost oproti konkurentům výhodu a na koncových trzích automobilového/průmyslového průmyslu vypadá, že má dobrou pozici pro další získávání podílu na trhu. Pravděpodobně získá díky poptávce po zakázkových přístrojích souvisejících s AI ASICS. Vypadá to na dlouhodobý zisk tržního podílu, který je zatím cyklicky nedotažený.

 Poznatky o polovodičích

„Proběhlo také setkání s novým generálním ředitelem společnosti Intel Lip-Bu Tanem, který hovořil o výzvách a příležitostech, kterým společnost čelí. Některé nejistoty přetrvávají, ale stále vlastnictví akcií a poměr rizika a výnosu je dobrý. Může fungovat příběh restrukturalizace a návrat společnosti k většímu zaměření na konkrétní produkty. Příležitost pro výrobu je při současné ceně oceněna zápornou hodnotou, což může být vzhledem k výzvám, kterým zde čelí, oprávněné. Stojí však také za zmínku, že Intel má oproti konkurentům velmi výhodnou pozici, pokud jde o jeho silnou výrobní základnu v USA.

Velmi se líbilo setkání se společností Synopsis, která hraje v polovodičovém průmyslu klíčovou roli, neboť poskytuje softwarové nástroje, IP a služby potřebné k návrhu, ověřování a testování integrovaných obvodů (IC) a systémů na čipech (SoC). Společnost těží z trendů, jako je hyperscalární insourcing návrhu čipů, s organickým růstem v oblasti IP,“ doplňuje Jonathan Tseng.

Závěr

„Technologie zažívaly doposud volatilní rok 2025, kdy se střídali vítězové (zejména čínské technologické společnosti po zprávách o DeepSeek); výprodeje související s cly; a v poslední době nastal opětovný výkyv směrem k „vítězům AI“, čehož jsme byli svědky v posledních několika letech. Pod povrchem se ale skrývá mnoho trendů, které tato cesta pomohla zhodnotit – zejména a možná především tempo zavádění AI. Tato setkání také poskytují přímé důkazy o pokroku při restrukturalizaci/zvláštních situacích a vhled do jednotlivých příběhů firem,“ shrnuje své hodnocení Jonathan Tseng.

Zdroj: Fidelity International

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter