Hodinky švýcarské, anebo chytré? Apple Watch likviduje klasiku

Ať už jde o značky jako Omega, Swatch či Festina, anebo slavné Rolex, švýcarské hodinky si jakožto klasika dlouho držely místo na slunci. Žádná sláva ovšem netrvá věčně a i když „švýcary“ stále perfektně šlapou, propojit se s vaším smartphonem, spočítat, kolik při běhu spálíte kalorií, či posílat zprávy na Facebook zkrátka neumí. Neúprosná technologická revoluce tak zasáhla i hodinářský průmysl, kterému nyní začínají vládnout tzv. chytré hodinky (smartwatches).

Jak dokazuje úspěch společnosti Apple, kouzlu nakousnutého jablka propadl v novém tisíciletí kdekdo. A pokud už máte doma iPhone, Mac, iPod i iPad, co vám ještě chybí? Pro fanoušky Apple napříč světem je tak nějak logickým krokem pořídit si fenomenální Apple Watch, s kterými můžete mít celý virtuální svět nejen na dlani, ale také ho každý den nosit na zápěstí.

CEO Apple Tim Cook začíná představovat nový produkt – iPhone X

A tak se v posledním čtvrtletí minulého roku stalo, že společnost Apple prodala více hodinek, než exportovalo celé Švýcarsko, a to poprvé v historii. Jak ukazuje následující srovnání ze serveru Statista, zatímco Apple Watch se ve čtvrtém čtvrtletí roku 2017 prodalo 8 milionů, Švýcarsko vyvezlo o 1,2 milionu hodinek méně.

Z grafu je patrné, že množství exportovaných švýcarských hodinek ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku také meziročně pokleslo. To se týká i tržeb. Jak ukazuje následující graf ze serveru Tech Crunch, export švýcarských hodinek, zejména pak těch nejdražších, v posledních letech klesá.

Ortel Greenpeace. Smartphony devastují životní prostředí

Prudký nárůst prodejů v roce 2017 oproti 2016 naopak vidíme u Apple Watch. Jak ilustruje následující graf ze serveru BGR.com sestavený na základě výzkumu společnosti Canalys, v minulém roce společnost Apple prodala více než 18 milionů chytrých hodinek, což je o zhruba 6 milionů více než v předchozím roce. Značnou roli v onom nárůstu sehrály nové typy technologicky dokonalejších hodinek.

Prodej Apple Watch v posledním čtvrtletí rostl meziročně o 50 %

Není ale všem dnům konec. I když švýcarské hodinky obecně ztrácejí na západních trzích, jako jsou typicky Spojené státy, na těch východních se jim naopak v současné době daří velmi dobře. Jak informoval server Bloomberg na základě dat Federace pro švýcarský hodinářský průmysl (Federation of the Swiss Watch Industry), export švýcarských hodinek do Číny se za poslední rok zvýšil o 44 % a u Hong Kongu o 21 %. Export do Japonska pak vyrostl o 13 %.

 

Newsletter