HSBC o výhledu českého zahraničního obchodu

Čeští exportéři a importéři jsou v Evropě největšími optimisty, co se týče krátkodobého výhledu na růst obchodních příležitostí. Vyplývá to z průzkumu, který pravidelně zadává bankovní společnost HSBC pod názvem Průzkum důvěry v trhy. Průzkum poprvé obsahuje data z ČR.

Celkem 83 procent respondentů z Česka očekává podle průzkumu růst objemu obchodních příležitostí v následujících měsících. České firmy jsou optimističtější než Německé (66 procent) nebo Polské (70 procent) a překonávají i globální průměr (61 procent). V odpovědi na otázku, jak chtějí docílit obchodního růstu, bylo nejčastější odpovědí zvyšování produktivity, zlepšování zákaznické spokojenosti a zvyšování kvalifikace zaměstnanců.

„ČR těží z cyklických i strukturálních změn globální ekonomiky, oživení poptávky hlavního obchodního partnera – Eurozóny, a nízkých cen ropy. Očekáváme, že evropská poptávka bude nadále podporovat exportéry z Česka, zatímco zlepšující se domácí poptávka bude podporovat dovoz zboží,“ uvedl generální ředitel HSBC v ČR Michael Hordley.

Podle ekonomů HSBC bude poptávka Eurozóny letos růst o 1,5 procenta, tedy více než v roce 2014 (0,9 procenta). Domácí poptávka by měla růst o 4,2 procenta, což bude znamenat podstatně lepší výkonnost než v roce 2014, kdy rostla o 2,2 procenta.

Za klíčová finanční rizika, se kterými se setkávají, považují české společnosti rozkolísanost měnových kurzů, cen komodit a neplnění závazků ze strany partnerů.

Průzkum, který si HSBC objednala u společnosti TNS, zkoumá rozpoložení a očekávání pro následujících šest měsíců mezi exportéry a importéry z 24 trhů z celého světa. Zúčastnilo se jej 250 firem v ČR, 6000 celosvětově, s obratem nad deset milionů dolarů (250 milionů Kč).

Newsletter