Budoucnost retailu je online. Kamenné obchody musí přijít s přidanou hodnotou

Mobile phone in the hand isolated on white background

Měl možnost být od samého počátku u příprav nového konceptu obchodního domu. Jeho „pracovištěm“ byla, a stále je, pražská Kotva, kde bylo do začátku ambicí vytvořit tzv. flagship department store typický pro velká evropská města. Do budoucna předpokládá expanzi online retailového segmentu. Kamenné obchody budou pod tlakem na kvalitní customer service, budou muset poskytnout přidanou hodnotu nebo zážitek při nákupu, řekl v rozhovoru Absolvent měsíce Institut ekonomických studií Marek Vavřina.

Získal jste stipendium na studium na univerzitě v Limě, v Peru, jak se Vám zde líbilo? Proč právě Peru?

Studium v Peru pro mě byla nezapomenutelná zkušenost, která mimo jiné výrazně ovlivnila i můj pohled na kvalitu života v České republice a kvalitu života v Evropě obecně. Začal jsem si víc vážit z našeho pohledu samozřejmých věcí jako třeba dostupnosti vzdělání. Důvodů, proč Peru, bylo hned několik. Chtěl jsem studovat ve španělštině a zároveň jsem preferoval rozvíjející se zemi. Využití nabídky meziuniverzitních dohod mi proto přišlo jako nejlepší cesta. Mimoto jsem na Universidad de Lima četl pozitivní reference od studentů, kteří tam byli v rámci dohody přede mnou, což mě ještě více utvrdilo v mém rozhodnutí. Pamatuji si, že mě tehdy překvapila velmi dobrá kvalita výuky i obsahu předmětů. Universidad de Lima je soukromá škola a spíše byznysově zaměřená.

Jak byste zhodnotil Vaší kariérní cestu, která společnost Vás nejvíc „poznamenala“ a proč? Co byste vypíchl jako největší přínos pro Vaši kariéru?

Po dokončení magisterského studia jsem věděl, že chci pracovat se zajímavými lidmi, ideálně na různých projektech a v různých sektorech. Z těchto důvodů jsem směřoval do consultingu, ve kterém jsem viděl příležitost se rychle učit a rozvíjet. Po několika letech v KPMG a rozmanitém počtu projektů v soukromé i státní sféře jsem se pak přesunul do PSN, která se zabývá primárně investicemi do nemovitostí. Byla to tehdy pro mě velká příležitost, hodně jsem se naučil a pracovně posunul. Firma navíc v roce 2016 koupila Kotvu a já měl možnost být od samého počátku u příprav nového konceptu tohoto obchodního domu. Opravdu intenzivně jsem se jí začal věnovat ve druhé polovině roku 2018, kdy jsem převzal řízení příprav nového konceptu a setrval až do samotného konce, kdy došlo k prodeji budovy novému majiteli.

Zpětně mi přijde, že člověka ovlivní nejen společnosti, ale hlavně konkrétní lidé, se kterými má možnost pracovat. Jsou to lidé, kteří mají chuť, trpělivost, zájem ho posunout dál a předat mu své znalosti. V mém případě se jednalo např. o mého vedoucího diplomové práce, který mi pomohl lépe strukturovat myšlenky a transformovat je do textu. Dalším člověkem, který mě hodně ovlivnil, byl můj přímý nadřízený v KPMG, u kterého jsem vždy obdivoval jeho schopnost zachovat klid, vidět v problému to podstatné a vypouštět nepodstatné. Díky němu byla má počáteční učící křivka, dle mého názoru, mnohem strmější. V neposlední řadě pak jeden z bývalých majitelů PSN, se kterým jsem měl možnost po několik let vést diskuse na ekonomická a společenská témata a od kterého jsem měl možnost se učit o řízení týmů a společností. A samozřejmě také moji kolegové, kteří se mnou pracovali na novém konceptu Kotvy, což byli opravdu špičky ve svém oboru. Každá taková zkušenost člověka neuvěřitelně obohatí a posune vpřed a já si vážím toho, že se mi té možnosti dostalo.

Do počátku letošního roku jste působil jako generální ředitel pražského obchodního domu Kotva? Jaká zde pro Vás byla největší výzva?

Kotva byla a vlastně stále je můj srdcový projekt. PSN ji koupila v polovině roku 2016 a prodala na začátku roku 2020. Jak již zmiňuji výše, měl jsem to štěstí, že jsem byl u příprav nového konceptu a prošel jsem si společně s majiteli celým vývojem od původní myšlenky. Naší ambicí bylo vytvořit tzv. flagship department store, což je koncept, který je běžný ve velkých evropských městech. Typickým příkladem může být Selfridges v Londýně, KaDeWe v Berlíně, Printemps v Paříži nebo třeba La Rinascente v Miláně. Společnými rysy těchto kulturních destinací jsou umístění v centru většího města, velká plocha, vysoká hustota prodejů na m2 a obvykle také jedinečná architektura. Kotva z našeho pohledu všechny tyto parametry splňovala/měla potenciál splňovat. S přípravou celého nového konceptu nám pomáhali zahraniční kolegové, kteří měli dlouholetou zkušenost právě ze zmíněných a dalších významných obchodních domů. Bez nich bychom, dle mého názoru, něco takového jen stěží připravili a pravděpodobně bychom se nedostali s přípravami tak daleko.

Po převzetí projektu se má role týkala dalšího rozvoje nového konceptu a řízení příprav budoucího fungování obchodního domu, do chodu stávající Kotvy jsem se aktivně nezapojoval. Zřejmě největší výzvou nového konceptu byla jeho komplexita a řízení všech linií tak, aby probíhaly zároveň a žádná ideálně nezačala brzdit jinou. Jednalo se o přípravu rekonstrukce budovy, brand recruitment, tendr na celkové IT řešení včetně logistiky a e-commerce řešení, přípravu HR policies, včasný a správný recruitment klíčových lidí, přípravu interních procesů, store operations a e-commerce operations, identifikaci a rozpracování brand values a přípravu pre-launch kampaně. Toto a mnoho dalšího bylo potřeba i průběžně vyhodnocovat, zda to dává finančně smysl a zda se přípravy stíhají, protože každá z aktivit měla mnoho dalších navazujících. Každé linii se věnovali ti nejlepší kolegové. To mě na tom celém bavilo asi nejvíc, spolupráce se skvělými lidmi a sdílení nadšení pro budování obchodního domu, který v České republice není a který měl přinést zákazníkům tu nejlepší „customer experience“ v nakupování.

Jaká je nyní situace na trhu? Na obchodní centra a kamenné obchody měla velký dopad omezení související s koronavirem. Už dříve se objevovaly náznaky, že některá obchodní centra nejsou dostatečně zisková, nyní to zřejmě bude ještě komplikovanější…..Troufnete si na nějaký odhad nejbližšího vývoje?

Obecně v retailu, a zvláště v módě, očekávám, že se ještě více zintenzivní rostoucí trend online prostředí, což může být pro některé značky další prostor k růstu a rozvoji. Dále očekávám zvyšující se tlak zákazníků na kvalitní customer service v kamenných obchodech a očekávání přidané hodnoty nebo zážitku při nákupu. Dalším důležitým trendem pak je udržitelnost, na kterou se některé luxusní značky nyní velmi zaměřují. Dle mého názoru budou dále nabírat na síle zákaznické služby typu Prime Wardrobe a Personal shopper od Amazonu či další služby využívající online prostředí. Sám jsem na budoucí vývoj zvědavý.

Od března jste si vzal půlroční volno, to jste asi ještě netušil, že nastane pandemie koronaviru. Jak jste toto období strávil, myslíte, že si podobnou zkušenost ještě někdy během své pracovní kariéry zopakujete?

Ano, je pravdou, že v průběhu ukončování příprav nového konceptu jsem si začal uvědomovat, že je to zároveň velká příležitost vzít si delší volno. Majitel PSN mi v tom vyšel vstříc a já tak měl možnost se věnovat ročnímu synovi a partnerce, cestovat a číst. Vzhledem k tomu, že neumím dlouhodobě nic nedělat, využil jsem volný čas zároveň k získání nových znalostí. Obvykle to vypadalo tak, že jsem se půl dne věnoval dobrodružstvím mého syna a jelikož se již nějaký čas se věnuji value investování, druhou polovinu dne jsem strávil čtením zajímavých knih a výročních zpráv. To cestování se sice nevydařilo podle představ, ale na druhou stranu to není nic, co by se nedalo dohnat později a až bude syn starší, tak to bude pravděpodobně zábavnější pro nás i pro něj. Mimoto jsem samozřejmě sledoval, jak se vyvíjí situace ohledně nového koronaviru.

A jestli si volno někdy zopakuji? Pokud budu mít příležitost, tak bych určitě rád. Zpětně to hodnotím jako skvělé rozhodnutí a pokud člověk tu možnost má, je to skvělá příležitost pro odpočinek, načerpání nových sil a získání určitého nadhledu. Koneckonců v zahraničí je sabatické volno poměrně běžnou záležitostí a věřím, že v budoucnu bude běžné i u nás.

Jak trávíte volný čas? Máte nějaký speciální koníček?

V současné době se věnuji především rodině, ale jinak mě vždy bavilo cestování hlavně do rozvojových zemí. Nejsilnější vzpomínky a největší zážitky jsem prožil v Peru, Nikaragui a v Íránu. Ve všech zemích mě nepřestávala překvapovat pohostinnost a vstřícnost místních obyvatel k cizincům a jsem moc rád, že jsem je navštívil v době, kdy jsem byl jedním z mála turistů, kteří tam jeli.

Marek Vavřina pochází z Brna a studium na IES dokončil magisterským titulem v roce 2012. Během studia absolvoval výměnný pobyt na univerzitě v Limě, Peru a další zahraniční zkušenosti sbíral také na studijních pobytech ve španělském Madridu, v Panamě či v Norsku. Po ukončení magisterského studia začal pracovat v KPMG v oddělení Management Consulting. Po třech letech a pestré zkušenosti z projektů v soukromé i státní sféře odešel do PSN, která se zabývá primárně investicemi do nemovitostí. Zde působí dodnes. Ve druhé polovině roku 2018 nastoupil v rámci společnosti do vedení obchodního domu Kotva jako Chief Executive Officer, kde řídil rozvoj nového konceptu a přípravy budoucího fungování obchodního domu. Ve volném čase nejraději tráví čas se svou rodinou, čte a cestuje.

Newsletter