Inspirující brand neokopírujete. Jak podniká Mladý kokos?

Mladé kokosy jsou v Čechách teprve na začátku své popularity. Jsme určitě pozadu, podobně jako v prodeji jiných kvalitních a moderních potravin. Deset let za Spojenými státy, šest let za Velkou Británií a tři až čtyři roky za Německem. Serveru Roklen24 to řekl spoluzakladatel a šéf Mladého kokosu Filip Říha. Chcete vědět, jaké kokosy jsou jeho nejoblíbenější?

Máte představu kolik kokosů ročně sní průměrně každý Čech?

Co se týká kokosů mladých či zralých, tedy celých, máme. Jsou to zhruba 0,2 – 0,4 kokosu na jednoho Čecha. To je dva až čtyři miliony kokosů ročně (toto číslo je náš interní odhad založený na diskuzích s ostatními firmami dovážejícími kokosy).

A produkty vyrobené z kokosů?

Co se týká dalších kokosových produktů a tedy kokosů, konzumovaných jako olej nebo mléko, kokosová voda nebo například strouhaný kokos, tam už je naše představa poměrně široká, může to být kdekoliv mezi 20 až 50 miliony kokosů. To je dva až pět kokosů v podobě kokosových produktů na jednoho Čecha (toto číslo vychází ze statistiky Helgi Library, která ale vykazuje řadu nepřesností a navíc velké meziroční výkyvy, proto zde přidáváme velký rozptyl). V těchto hodnotách jsou zahrnuty zejména produkty konvenčního zemědělství, používané v potravinářském průmyslu. Naše prémiové produkty zatím tvoří jen špičku ledovce.

Kampaň Mladého kokosu aktuálně běží na Fundliftu. Cílová částka byla navýšena z pěti milionů na 8,5 milionu Kč. Chcete investovat?

Mladý kokos je ambiciózní projekt, jak oblíbené jsou mladé kokosy v České republice? 

Mladé kokosy jsou v Čechách teprve na začátku své popularity. Prodávají se jich sta tisíce ročně, my sami jsme jich prodali hodně přes sto tisíc.

Jsme tedy v tomto trendu „zpožděni“ oproti západním zemím? Jaký očekáváte vývoj v nadcházejících letech?

Jsme určitě pozadu, podobně jako v prodeji jiných kvalitních a moderních potravin. Ze zkušenosti z předchozí firmy – Freshbedýnky – odhaduji rozdíl mezi trhy zhruba na 10 let zpoždění za Spojenými státy, šest let za Velkou Británií a tři až čtyři roky za Německem.

Kokosy dovážíte z Thajska, měli jste už někdy problém s dodáním zásilky? 

Problém s kvalitou jsme měli, když jsme dovezli první kokosy z Vietnamu. Tam je kontrola kvality náročnější. Nicméně teď už máme i ve Vietnamu spolehlivé dodavatele. Například dodavatele sušeného kokosového mléka, které patří k jednomu z našich nejvyhledávanějších produktů.

Zdržení zásilky je běžné, už s ním při našich plánech počítáme. I když někdy je ještě větší. Proto jsme výrobu co nejvíce druhů produktů přesunuli do Čech, abychom mohli průběžně vyrábět a udržovat sklad jen u základních kokosových surovin, nikoliv u každého výrobku zvlášť.

Vyzdvihujete také kokosový detox. Mohl byste stručně přiblížit, proč by do toho člověk měl jít? Kdy je podle Vás nejvhodnější doba na detox, ať už časově, fyzicky, psychicky?

Kokosový detox je zjednodušený proces, kterým už devět let provádím své klienty při transformačním koučinku. Proces, při kterém si lidé během 10 dní dobijí energie, rozzáří se jim oči radostí a výrazně se jim posílí zdraví. Nejvhodnější doba psychicky je v lednu – je čas udělat něco pro sebe. Fyzicky je to na jaře, v době, kdy se probouzí příroda, je naše tělo na detox nejvíce naladěné. Časově to nerozhoduje, protože detox není časově náročný, věnujete mu zhruba hodinu denně a navíc v druhých pěti dnech se Vám ten čas začne již vracet díky úspoře spánku, vyšší mentální jasnosti (díky čemuž pracujete rychleji) a dalším benefitům.

Na leden plánujete speciální akci s kokosovým detoxem, o co půjde?

Několik známých osobností se na nás obrátilo, že by rády kokosový detox vyzkoušely. A samozřejmě, pokud se jim zalíbí, tak o tom rádi dají vědět statisícům svých fanoušků na sociálních sítích.

Mladý kokos je také o influencerech, jak a s kým spolupracujete?

Influenceři se objevují postupně, naše produkty miluje třeba bloggerka Nikol Moravcová, zpěvák Tomáš Klus nebo rapper Rest. 

Dovážíte několik druhou kokosů, jaký je váš nejoblíbenější?

Můj nejoblíbenější je zelený kostarický. Je méně sladký, tak ho můžete pít do alelujá. Po obchodní stránce ale není tak praktický, takže ho prodáváme jen v létě.

Prodáváte také kokosové jerky, jak dlouho je trvá vyrobit? Dáváte k dispozici  recepty i na další produkty, jakou na to máte zpětnou vazbu?

Kokosové jerky se suší zhruba 18 hodin. Postupně dáváme k dispozici recepty na všechny produkty. Někdo se nás ptá: nebojíte se konkurence? Nebojíte se, že vás zákazníci přestanou potřebovat? Odpověď je jednoznačná: Ne, nebojíme! Ze zahraničních trhů známe mnoho “success stories”, založených na sdílení obsahu. Okopírovat produkt je dnes velmi snadné.

Okopírovat ale brand, který inspiruje lidi ke změně životního stylu a dává v rámci toho recepty zdarma, je mnohem těžší. Navíc, řada našich produktů má při výrobě doma či v poloprofesionálních podmínkách různá omezení, např. karameládu nelze bez speciálního stroje dávkovat do skleniček. Takže kdo si ji vyrobí, musí si ji vyjíst přímo z hrnce, protože ji z něj bude těžko dostávat. (smích)

Vaše produkty si také sami vymýšlíte, jak se vám to daří?

Rádi si hrajeme. Nebojíme se experimentovat, rádi ochutnáváme a rádi se hádáme, kdo má lepší chuťové buňky. Z toho vznikají ty nejlepší podmínky pro výrobu vlastních produktů. A daří se velmi!

Máte v plánu expandovat mimo jiné také na Slovensko, jakou tam očekáváte poptávku po vaší alternativě nutelly Cocotelle?

No pokud přepíšeme obě “c” v názvu na “k”, tak velmi! Vážně, slovenští bratři si nás berou na pranýř a v hloubi duše (a na jazyku) naše produkty zbožňují.

Filip Říha zahájil svou kariéru jako management konzultant ve firmách McKinsey a ČEZ. Po pěti letech se rozhodl změnit svůj životní styl, vyzkoušel různé inovativní pohybové a stravovací metody. Založil firmu Freshbedýnky, se kterou vytvořil online tržiště s čerstvými bio potravinami. Podíl ve firmě Freshbedýnky prodal v roce 2016, a vyčlenil z ní aktivity spojené s distribucí tzv. mladých kokosů. Dnes s firmou Mladý kokos vyrábí a distribuuje 35 různých kokosových produktů, tvoří koncept tzv. hybridních produkto-služeb. Dále vede workshopy o životním stylu v Akademii Léčivé Výživy a provádí terapie dotekové hypnózy.

Newsletter