Instagram ani WhatsApp nejsou pro Facebook „big deal“

Tvrzení Facebooku, že neočekává od svých nákladných investic okamžitý a udržitelný růst, se potvrdilo během úterní konference. Zakladatel a generální ředitel společnosti Mark Zuckerberg, zároveň nastavil laťku poměrně vysoko pro všechny technické výrobky a produkty. „Dokud určitý produkt nemá alespoň jednu miliardu uživatelů, není pro nás lukrativní z něj udělat byznys,“ řekl investorům Facebooku během čtvrtletní konference týkající se kvartálních výsledků za 3Q14. Mimochodem tak smetl ze stolu každou doposud představenou technickou službu.

Jinými slovy, od Facebooku lze očekávat trpělivost, ten totiž hledá způsoby, jak vydělat co nejvíce peněz ze současně již velmi populárních aplikací jako je WhatsApp, Instagram a Oculus Rift. A to minimálně stejně dobře, jako to dělá u vlastní chatovací služby Messanger a vyhledávání produktů.

V úterý společnost zároveň poodhalila finanční výkazy aplikace na posílání zpráv WhatsApp, kterou letos koupila za 22 miliard dolarů. Její příjem pochází výhradně z malých poplatků, které účtuje některým svým uživatelům. V loňském roce WhatsApp hlásil příjem 10 milionů dolarů a ztrátu 138.000 dolarů. Pro zdůvodnění vysoké kupní ceny Facebook prozradil, jak tuto společnost ocenil. 600 milionů aktivních uživatelů má hodnotu zhruba 2 miliard dolarů, značka byla ohodnocena na 448 milionů dolarů a technologie na 288 milionů dolarů. Hodnota goodwill činí dle FB 15,3 miliardy dolarů. Pro zajímavost, Facebook tak při koupi zaplatil 55 dolarů za každého uživatele aplikace WhatsApp.

V současnosti asi nejpopulárnější aplikace pro sdílení fotografií, Instagram, momentálně splňuje nároky Facebooku pro obchodní význam společností pouze z jedné pětiny. I v této aplikaci se začaly objevovat reklamy, ale otázku, jak se Instagramu v tomto ohledu nyní daří, Zuckerberg odmítl komentovat. Řekl pouze, že je ještě moc brzy o tomto vývoji mluvit. Facebook si může dovolit být trpělivý, protože se mu z hlediska klíčových příjmů z reklamy daří stále vysoko nad očekávání. Společnost ve třetím čtvrtletí vykázala tržby ve výši 3,2 miliardy dolarů, což je navýšení o 59 procent oproti minulému roku, a generovala zisk 1,15 miliardy dolarů.

(S podporou Bloomberg Businessweek)

Newsletter