Internetový prodejce Alibaba sází na expanzi v jihovýchodní Asii

Největší čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding zahajuje prodej na on-line platformě Tmall Global v Singapuru, Malajsii, Hongkongu a Tchaj-wanu. Cílem je najít nové zákazníky v regionu, když domácí trh vykazuje známky nasycení, uvedla dnes agentura Reuters. Do roku 2036 chce mít firma po celém světě dvě miliardy zákazníků.

„Alibaba poskytne komplexní řešení pro potřeby každého trhu, včetně logistiky a plateb,“ sdělil podnik. Prodej na platformě Tmall hodlá v budoucnu nabízet i v dalších zemích. Protože čínský trh se už zdá být nasycen, Alibaba se nyní soustředila právě na oblast jihovýchodní Asie. V loňském roce například investovala jednu miliardu dolarů do jihoasijské maloobchodní firmy Lazada Group.

Jak podle serveru Yahoo uvedl výkonný ředitel firmy Jack Ma, cílem Alibaby je během příštích 19 let dospět na hranici dvou miliard zákazníků, z toho 1,2 miliardy zahraničních. V současné době má v Číně zhruba 450 milionů aktivních klientů.

Jakkoli je Alibaba často srovnávána s Amazonem, podle svého šéfa je diametrálně odlišná. „Rozdíl mezi Amazonem a námi je ten, že Amazon je spíše impérium, zatímco my chceme být ekosystémem,“ prohlásil Jack Ma na letošním ekonomickém fóru v Davosu. Obě firmy mají také odlišnou podnikatelskou strukturu. Na rozdíl od Amazonu, který má více než 70 logistických center a zásilky dodává prostřednictvím poštovních a přepravních společností, největší internetový obchod Alibaby Taobao nemá žádné sklady, dodávky se provádějí přímo od výrobce k zákazníkovi. A protože Čína je světovou jedničkou v levné výrobě, lze tam řadu věcí koupit přímo z výrobní linky prakticky „za hubičku“.

Za celý fiskální rok 2017, který skončil 31. března, se tržby Alibaby z internetového prodeje zvýšily o 45 procent na 133,9 miliardy jüanů (460 miliard Kč). Celkové příjmy vzrostly o 56 procent na 158,3 miliardy jüanů (545 miliard Kč).

Newsletter