Český bankovní trh poskytuje skvělou návratnost kapitálu. Díky tomu na něm působí velké množství bank, které nabízejí skvělé produkty s vysokou mírou digitalizace. Češi si na rozdíl třeba od Američanů užívají vysoké úrovně služeb. Takové podmínky se na vyspělých trzích jen tak nevidí, říká Jaroslav Horváth, ředitel oddělení Strategie v Raiffeisenbank a host podcastu Startup Kitchen Talk.
„Raifka“ si v posledních letech taky prošla vývojem, ostatně jako celý trh. Za poslední dekádu narostla ze 400 tisíc na více než dva miliony klientů. Banka si již v minulosti uvědomila, že ji v souvislosti s digitalizací a rostoucími očekáváními klientů čekají nemalé výdaje na transformaci. Růst, často pomocí akvizic dalších bank, se tak pro Raiffeisenbank stal možností, jak čelit těmto stoupajícím nákladům.
Banka proto začala experimentovat s umělou inteligencí ještě před uvedením ChatGPT. V současnosti má díky své mobilní aplikaci pod palcem velké množství dat o svých klientech. Horváth si pochvaluje, že jen sociální sítě se používají častěji než mobilní bankovnictví Raiffeisenbank. Implementace AI ale s sebou nese i možná rizika, zaměstnanci by neměli k AI přistupovat jako k hrozbě, která jim může sebrat práci.
Budoucnost přinese opět jen samé výzvy, na které se Raiffeisenbank chce připravit. Horváthovo oddělení proto uvažuje ve třech směrech. Prvním je stanovení strategie, kudy se chce banka ubírat. Výzkum a vývoj (R&D) podpírá druhou nohu, Raiffeisenbank se zde dívá na horizont 18 měsíců a analyzuje aktuální trendy. Posledním pilířem je inovační ekosystém – zde se jedná o horizont více než dvou let – a banka zde věnuje pozornost spolupráci se startupy.
Mezi výzvy, se kterými se banky popasují, patří taky vztah klientů ke své bance. Horváth varuje před tím, aby se z bank stala komodita. Finanční domy by si měly dát pozor, aby k nim jejich klienti nepřistupovali stejně jako například k dodavatelům plynu nebo elektřiny. S těmi jejich zákazníci podepíšou smlouvu, aby pak na ně vzápětí zapomněli. Proč si členové Horváthova týmu zkouší práci na pobočkách? Co obnášel projekt Raifka 2.0? Odhodlá se někdy Raiffeisenbank k investicím do startupů? Poslechněte si podcast Startup Kitchen Talk (49 minut, česko-slovensky) Kate Syslové s Jaroslavem Horváthem.
Co v rozhovoru mimo jiné zaznělo?
25:00 (Český bankovní) trh je zajímavý tím, že je vyspělý, ale stále dokáže být profitabilní.
31:00 Populace v České republice stárne. Větší množství starších lidí bude mít dopad na mnoho věcí. Už jen tím, že čím je člověk starší, tím více odmítá inovace a novinky.
33:00 Banky se rychle dokázaly změnit pro digitální dobu, rychle se digitálně transformovaly směrem ke klientům. Tím dávají příklad dalším sektorům.
46:00 Zarážejí mě internetoví influenceři, kteří investorsky radí mladým lidem. Ukazují jim Dubai, Lamborgini a pasivní příjem, přičemž reálně nic neexistuje a jde jen o obchod s teplou vodou.
Tato epizoda je součástí série podcastů středoevropské platformy Startup Kitchen, kde se tvoří úspěšné recepty pro podnikatele, inovátory a obecně startupisty, kteří chtějí měnit svět k lepšímu. Startup Kitchen propojuje venture capital investory s nejnadějnějšími projekty ve střední Evropě.