Kanadská kvalita v Čechách aneb od Nutelly k pravému ořechovému máslu

Ořechová másla jsou trendem, který se veze na vlně zdravého životního stylu. Většina Čechů však zná pouze Nutellu. Před pěti lety se ale český trh rozhodli změnit zakladatelé firmy Šufánek, Marek Dyntera a Matěj Zavoral, kteří představili 100% ořechová másla z čerstvých a šetrně zpracovaných ořechů. „Některé řetězce už nám v minulosti učinily nabídky ke spolupráci. Bohužel to bylo ale naprosto nerealizovatelné,“ řekl v rozhovoru pro Roklen24 jeden ze zakladatelů Marek Dyntera.

Jak vás napadlo začít vyrábět ořechová másla?

Několik let jsme oba žili v Kanadě, kde je bohatý výběr kvalitních ořechových másel standardem. Pravidelně jsme si je kupovali, byla to pro nás naprosto běžná každodenní potravina. Po pár letech jsme se rozhodli vrátit zpět do Česka s touhou v něčem podnikat. Chtěli jsme najít produkt, který bychom mohli dělat poctivě a v kvalitě, s níž  se v běžných řetězcích nesetkáte. Tak nás napadla ořechová másla, protože koupit v českých obchodech něco jiného než Nutellu, která se se svým 12% obsahem lískového ořechu nedá tak úplně řadit mezi ořechová másla, bylo skoro nemožné.

Jak těžké bylo vytvořit stabilně fungující podnikání?

Začátky byly těžké, ale tak to je asi v každém odvětví podnikání. Ze začátku jsme se často setkávali s kritikou našeho arašídového a mandlového másla. Pro zákazníky to byla prostě netradiční chuť, na kterou nebyli zvyklí. Bylo těžké naučit se všechny věci okolo výroby. Hned několikrát se nám staly začátečnické chyby, jako když se vám převrhne stožár beden se sklenicemi při převozu nebo vymalujete ve skladu špatnou barvou. Takové chyby bolí a stojí spoustu peněz, ale člověk to musí brát tak, že sbírá zkušenosti a nesmí se nechat pohltit chybami, které udělal. Naopak je důležité se dívat na to pozitivní, co už se podařilo.

Začali jste s ořechovými másly v podstatě jako první v ČR, jak se trh vyvíjí?

Momentálně vzniká obrovské množství různých značek, dokonce i my už se v tom pomalu začínáme ztrácet. Určitě už je v Česku více jak 15 výrobců. Konkurencí se však moc nezabýváme, soustředíme se především na kvalitu našeho produktu a nově na širší rozvoj našeho portfolia.

Proč vzniká tolik nových výrobců ořechových másel?

Zřejmě si každý myslí, že ořechová másla jsou jednoduchý byznys s velkým potenciálem. To jsme si na začátku možná mysleli také, ale když chce člověk přinášet opravdu vyladěný kvalitní produkt, tak to vůbec jednoduché není. Jde zejména o problémy ve výrobě. Správná konzistence a vyváženost chuti zabere měsíce příprav. Čerstvost ořechů, šetrnost jejich zpracování a způsob jejich skladování jsou všechno faktory, které u výsledné chuti rozhodují o tom, jestli si zákazník ořechové máslo zamiluje, nebo ho do svého jídelníčku nezařadí.

Kde si lidé mohou vaše výrobky koupit?

Většinu našich výrobků si zákazníci koupí v kamenných obchodech. Naše zboží prodává více než 160 obchodů v ČR. Většinou se jedná o zdravé výživy či obchody s delikatesami. Část naší produkce prodáme i skrze náš e-shop.

Uvažujete o spolupráci s velkými řetězci nebo online supermarkety?

Spolupráce s velkými řetězci je téma, nad kterým čas od času přemýšlíme. Jsme přesvědčeni, že by se naše výrobky díky řetězcům staly dostupnější pro větší počet zákazníků. Některé řetězce už nám v minulosti učinily nabídky ke spolupráci. Bohužel to bylo ale naprosto nerealizovatelné.

Celá naše filosofie stojí na tom, že přinášíme produkt, který je vyroben z opravdu kvalitních surovin. Ořechy, které používáme, jsou vysoké kvality, s čímž se pojí i vysoká nákupní cena. Cenové nabídky řetězců však tuto filosofii nereflektovaly. Nebylo by možné za takové ceny výrobky dodávat, aniž bychom na každé dodané skleničce neprodělávali nebo nemuseli snížit kvalitu výrobku. Ani jedno pro nás není přijatelné. Kvalita je přesně ten důvod, proč si zákazníci naše výrobky kupují, takže je to momentálně neřešitelná situace.

Jaký další vývoj plánujete pro vaši firmu?

Vedle ořechových másel jsme v minulém roce rozšířili nabídku i o balení ořechů. Na tento podzim plánujeme několik nových výrobků, abychom našim zákazníkům mohli nabídnout komplexnější snídaňový sortiment v prémiové kvalitě. Postupně také zvyšujeme celkovou produkci. V minulém roce jsme zpracovali kolem 40 tun ořechů, kdežto letos bychom se měli hravě přehoupnout přes 50tunovou hranici. Brzdou v rozvoji je však nedostatek lidských sil. Sehnat byť jen jednoho spolehlivého a pečlivého člověka do výroby je ohromný oříšek.

Jaký vývoj vidíte na tuzemskému trhu se zdravými a kvalitnějšími potravinami?

Když se podíváme na český trh se zdravou výživou, je velice roztříštěný. Většina lepších potravin z kvalitních surovin se prodává ve specializovaných zdravých výživách, které z drtivé většiny vlastní lokální podnikatelé. Je vidět, že řetězce, jako je Globus či internetový Rohlík, začínají věnovat tomuto segmentu určitý prostor. Aby byly malé zdravé výživy dlouhodobě schopny konkurovat větším řetězcům, budou muset přinášet velmi zajímavý a kvalitní sortiment, ke kterému budou muset přidávat něco navíc. Například mít podrobné znalosti o výrobcích a produktech a být spolehlivým průvodcem v nákupu potravin.

Šufánek je mladá firma založená roku 2014 v Olomouci kamarády Markem Dynterou a Matějem Zavoralem. Základem produkce společnosti jsou ořechová másla a prodej ořechů z výběrových oblastí, letošní produkce firmy by měla přesáhnout 140 tisíc sklenic a balení ořechů. V nejbližších týdnech se nabídka rozroste o další snídaňový sortiment.

 

 

Newsletter