Euro smazalo dopolední ztráty a posouvá se zpět nad 1,1800 EURUSD. Maďarská centrální banka zvýšila sazby více, než očekával trh. Forint je spolu se zlotým v zisku, koruna smazala ztráty k otevírací ceně na 25,67 za euro.

Kde hledat boha? Například v mobilu

zdroj: Depositphotos

Pandemie nepřinesla věřícím dobré časy. Omezující opatření jim znemožnila navštěvovat jejich oblíbený kostel a setkávat se s farářem a ostatními. Praktikování víry se tak najednou stalo osamocenou záležitostí. Dokáže trh vyřešit i takovou nepříjemnost?

Jak se ukazuje, i zde se dá najít řešení. Když mnozí z nás mohli na dálku pracovat, proč by nemělo jít i vyznávat víru online? Vojtěch Šanca a jeho tým zaujal porotu na jarním hackathonu Hack 2 Normal natolik, že dali jeho projektu Dio první místo. Dio bude aplikace, díky které budou věřící moci na dálku sledovat, co se děje v jejich kostele, online se vyzpovídat se svým farářem, případně i přispět církvi finančně. Dio si z těchto darů vezme poplatek.

Dio chce zpočátku cílit na křesťany, konkrétně katolíky, ale plánuje i další náboženství a expanzi do zahraničí. Na zeměkouli žije několik miliard věřících, takže potenciální trh je teoreticky obrovský. Jak ho dobýt? Přečtěte si rozhovor s Vojtěchem Šancou.

Tým Dio, vepředu Vojtěch Šanca, za ním Matěj Plšek a Jan Růžička
Tým Dio, vepředu Vojtěch Šanca, za ním Matěj Plšek a Jan Růžička, zdroj: Dio

Co vás na tuto myšlenku přivedlo v jedné z nejateističtějších zemí na světě?

Tato myšlenka není úplně nová, nepřišli jsme s ní až na hackathonu. Napadla mě a mého bratra Filipa asi před třemi lety. Tehdy jsme řešili, jaké velké oblasti trhu ještě nejsou zdigitalizovány. Kde je další díra na trhu pro nový Facebook nebo Uber. Náboženství představuje velkou příležitost. To je šest miliard lidí, z nichž mnozí teď nemůžou praktikovat víru, přestože to je zásadní součást jejich životů.

To nás dovedlo k myšlence online zpovědi. Ta se potom přetvořila v Dio, což je komplexnější propojení kostelů s jejich věřícími.

Zaujalo mě číslo šesti miliard věřících, na které chcete potenciálně cílit vaši aplikaci. Není to příliš ambiciózní cíl? Skutečně si myslíte, že dokážete zasáhnout všechny věřící na planetě?

Je to naše dlouhodobá vize, i když v této fázi určitě necílíme na všechny věřící. Začínáme s křesťanstvím v Česku, protože každá víra a každý trh potřebuje svoje řešení na míru. Naše aplikace bude dělat něco jiného pro muslimy, něco jiného pro křesťany a podobně.

Co ale všechny věřící spojuje, je nezbytnost někam chodit, aby tu svou víru mohli praktikovat. Dio zde hraje roli komunikačního prostředku. Jde o platformu, která propojí kněze nebo faráře s věřícím.

Česko je velmi ateistická země. Expanzi do zahraničí se tedy nevyhnete. Na které z nich budete cílit v první řadě?

Pro nás je zajímavé Polsko, protože církev tam funguje podobně jako u nás. Je blízko, a tak nebude problém sehnat specialisty na tuto zemi. Předpokládáme totiž, že do každého regionu budeme vstupovat skrze partnery, regionální manažery.

Potom samozřejmě připadají v úvahu i další křesťanské země v Evropě jako Itálie nebo Španělsko. Zajímají nás i Spojené státy. Například v Texasu jsou proslulé tzv. „megachurches“ – stadiony, kam na mši chodí třeba padesát tisíc návštěvníků. Streamují se online a lidi je berou jako show, kterou si přijdou užít. Tito věřící často se svou církví komunikují digitálně.

zdroj: Dio
zdroj: Dio

Chápu to správně, že aplikaci chcete v církvi propagovat „zezdola“, tedy nikoli skrze její vedení?

Ano, přijdeme s Diem za farářem do kostela, vysvětlíme mu to a nabídneme. A pokud se mu to bude líbit, tak mu to pomůžeme představit jeho věřícím.

Jaké jsou hlavní důvody, proč by do toho měli faráři jít?

Pro ně je zásadní, že věřící jim budou moci posílat příspěvky, dary kostelu, online. Faráři se už v současnosti sami snaží najít způsob, jak darování zdigitalizovat. Dělají krkolomná řešení, například si pořizují platební terminály a obcházejí věřící, kteří jim posílají příspěvky kartou. Jenže to ne úplně dobře funguje, stejně jako platby přes QR kód.

Nicméně, díky tomu zjistili, že lidé posílají online víc peněz než v hotovosti. My jim proto nabídneme řešení, jak pro svůj kostel získat větší finanční prostředky. Bude totiž velmi jednoduché jim ty peníze poslat.

Představte si, že jste na mši, ať už online nebo prezenčně. Ta skončí a na mobilu vám vyskočí notifikace „můžete přispět kostelu na opravu?“ Kliknete v aplikaci, vyberete si částku a hned můžete přispět.

Faráři budou mít možnost komunikovat s lidmi od pondělí do neděle, nejen během mše. V aplikaci budou mít nástěnku, na které budou moci informovat o dění v kostele, citáty z bible a podobně.

Co se dá dělat s vaší aplikací?

Aplikace má tři základní pilíře. Ty první dva, finanční příspěvky a online nástěnku, jsme již probrali. Poslední částí je online zpověď s knězem. Pokud věřící nebude moci jít do kostela, bude si moct otevřít aplikaci u svého kněze a vyzpovídat se mu. Ten chat potom zmizí, nebude vidět, kdo to napsal.

Jak to vypadá se spuštěním aplikace?

Chtěli bychom spustit první verzi aplikace v září nebo říjnu. Abychom ji mohli farářům ukázat a sbírat první zpětnou vazbu.

Máte nějaký předběžný počet lidí, kteří do toho s vámi půjdou?

Na hackathonu jsme zmínili číslo jedenáct farářů, spíše mladších. Všem z nich to přišlo zajímavé a měli zájem.

Mluvil jsem i s Karlem Müllerem z Pastoral Brothers, kterému se nápad líbí. Byl by ochotný Dio s námi vyzkoušet a dát nám kontakty na potenciální další kněze. Pokud tedy budeme postupovat takto v komunitě a každý kněz nám dá kontakt na dalšího, tak by to nemusel být problém.

Co pro vás bylo největším oříškem při vymýšlení a tvorbě aplikace?

Zatím to šlo všechno jako po másle. Máme totiž skvělé ohlasy od farářů.

Nicméně, ta největší výzva je před námi – zda si lidé zvyknou praktikovat víru digitálně. Jestli bude pro věřící lidi přijatelné, zpovídat se online. Když se podíváme třeba na Spojené státy, vidíme, že jde. Ale třeba u nás to bude trvat déle. Na nás bude, těm lidem vysvětlit, že to není problém.

zdroj: Dio
zdroj: Dio

Jak jste popisoval, že chcete jít přes faráře a získávat další kontakty… Není to příliš zdlouhavé? Uvažujete i o zapojení jiných marketingových kanálů?

Naše aplikace by měla minimálně ze začátku fungovat tak, že se člověk připojí ke kostelu, kterému vytvoříme profil. Chtěli bychom docílit toho, že v aplikaci nebudeme mít prázdné kostely s jedním nebo dvěma lidmi, ale že to budou živé a fungující komunity. Z tohoto důvodu chceme prvních několik desítek kostelů oslovit osobně, abychom jim a jejich věřícím vysvětlili, jak to používat. Nějaký masový marketing proto nebude zpočátku potřeba. Bude to skutečně o telefonátech a doptávání se.

Do budoucna bude dávat smysl, aby věřící měli možnost se zaregistrovat sami, bez naší pomoci. Ostatní faráři budou vidět, že naši aplikaci už někteří z nich mají. Jim to bude fungovat a přinášet více darů. Proto si nemyslím, že budou potřeba nějaké marketingové nástroje v podobě reklam na Facebooku.

Máte nějak zkalkulovány budoucí finanční toky? Kdy se dostanete na break even?

Zatím to je dost vaření z vody. Ale naše výhoda je v tom, že teď v týmu máme všechny potřebné dovednosti. Můžeme proto zatím fungovat zcela bez externího kapitálu a dalších lidí. Já dělám UX design, Honza Růžička dělá developera aplikací, Matěj Plšek dělá webdevelopera.

Budeme si muset zaplatit cloud, počítáme taky s náklady na spuštění aplikace. Zároveň počítáme s menšími náklady na marketing v tom smyslu, že my kněžím vysvětlíme, jak aplikace funguje, ale zároveň bychom jim dali nějakou brožurku, kde to bude všechno shrnuto.

Náš breakeven jsme počítali na 135 věřících. Odhadovali jsme, že každý kněz, kterému aplikaci ukážeme, k ní přivede dvacet dalších. Proto potřebujeme oslovit sedm kněží, kteří by opravdu měli zájem.

Pro Vojtěcha Šancu (2002) není Dio prvním projektem. V minulosti se už zúčastnil akce Soutěž a podnikej s aplikací Compi propojující cyklisty na společných vyjížďkách. Byl mimo jiné součástí týmu Avast, kde se podílel na vytváření vizuální identity této firmy. Odmaturoval z grafického designu a od srpna 2021 se bude v Applifitingu věnovat employer brandingu

Newsletter