Když už Excel nestačí. Startuje „Tinder pro startupy“

Zdroj: Depositphotos

Od roku 2010, kdy založil Busyman.cz, pomohl Filip Major propojit andělské investory s desítkami úspěšných startupů. Rostoucí množství projektů si ale čím dál více vynucovalo zefektivnění procesů. Tým stojící za Busyman.cz proto razantně vstupuje do online prostředí spuštěním vlastní platformy. Neformálně ji nazývají „Tinder pro startupy“ a spuštění naplánovali symbolicky na Valentýna.

Jak bude nová platforma fungovat? Přečtěte si rozhovor s Filipem Majorem .

Filip Major, zdroj: Busyman.cz
Filip Major, zdroj: Busyman.cz

Ohlásili jste vznik Tinderu pro startupy. O co se konkrétně jedná?

Nejprve bychom to měli zasadit do nějakého kontextu. Založil jsem Busyman před jedenácti lety s cílem propojovat české andělské investory s českými a slovenskými startupy. Za tu dobu jsme už nasbírali velké množství investorů, zhruba 1300, a podpořili kolem sto třiceti startupů.

S tím, jak narůstá objem práce, rostla i naše potřeba celý proces více digitalizovat. Přece jen, vést všechny informace v Excelu už nás pro nás nebylo dále únosné. A vlastně si to i hezky sedlo s nástupem covidu. Rozjeli jsme se proto na naše chalupy a strávili zhruba tři čtvrtě roku programováním nové platformy. Naším cílem není dělat něco úplně nového, ale převést do online prostředí to, co jsme dosud dělali offline.

Za té léta jsme už nasbírali dostatečné know-how. Díky tomu dokážeme startupistům přesně říct, jak mají připravit svoje podklady pro angel investora. Ten se tak dokáže rychleji rozhodnout, jestli se chce s daným startupem setkat. Když teď startupy nově projdou naším systémem, budou mít jistotu, že jim nic nechybí. Komunikace s potenciálním investorem se díky tomu nebude protahovat.

Plánujete spuštění na Valentýna. Co přesně se stane?

Spustíme naši platformu na propojování startupů s investory. Už teď sice funguje jako takzvaný „Minimum viable product“ (produkt s nejmenší možnou funkcionalitou ale takovou, aby ho bylo možné používat – pozn. red.), ale ještě dolaďujeme poslední věci a doplňujeme funkce.

Investoři si u nás vytvoří profil a definují oblasti zájmu a zdroje, které jsou ochotni poskytnout. Následně se jim po uložení začnou nabízet odpovídající projekty. Ale nejen to, andělé budou mít možnost komunikovat taky mezi sebou. V podstatě to tak funguje už teď, investoři se často spojují na investice. Díky naší platformě budou moci komunikovat i online.

My jako Busyman máme vlastní administrátorský přístup. Skrze něj vidíme, v jakém stadiu jsou projekty, můžeme pomoci investorům, kteří uváznou na mrtvém bodě a podobně.

Slibujeme si od toho větší efektivitu a schopnost pracovat s většími objemy projektů. U nás zatím žádná taková platforma, která by agregovala více investorů ochotných něco podpořit, neexistuje.

Počítáte s tím, že byste časem ze své platformy udělali fond kvalifikovaných investorů?

O vytvoření fondu jsme v minulosti uvažovali. Ale v tomto případě s ním nepočítáme. Chtěli bychom se spíše vydat cestou koinvestic. V praxi jde o to, že by do konkrétního startupu vstoupil syndikát rozdělený mezi více investorů – každý z nich by v něm měl podíl. Už teď se investoři mezi sebou takto domlouvají. Díky našemu systému to budou mít ještě jednodušší.

Právně by to fungovalo vytvořením SPV (Special Purpose Vehicle – společnost založená za účelem splnění nějakého specifického cíle – pozn. red.). Do něj vstoupí více andělů a daná společnost bude pak vůči startupu vystupovat jako jeden celek. Je to tak praktičtější i pro startupisty. Málokdo z nich chce, aby mu do projektu vstoupilo velké množství malých investorů, se kterými by se musel pořád o něčem dohadovat.

Měli jste u tohoto projektu nějakou inspiraci v zahraničí?

Primárně jsme vycházeli z potřeb našich a našich klientů. Před časem jsme začali spolupracovat se švédskými partnery. Od nich jsme dostali pozvání na jejich event, díky kterému jsme si uvědomili potřebu lépe pracovat s výše zmíněnými koinvesticemi. Doteď se to dělo živelně, samo, kdy se dva nebo tři investoři domluvili na vstupu do nějakého projektu. Chceme jim v tom pomoci, i proto jsme se rozhodli pro digitalizaci.

O jaké švédské partnery se jedná?

Jsou to fyzické osoby, které mají napojení na tamější anděly a inkubátory. Kroužili jsme kolem sebe zhruba tři čtvrtě roku. Teď v lednu jsme konali 51. Busyman Angel Day, kde už byla polovina projektů ze Švédska. Dohodli jsme se s nimi i na sdílení dealflow. Možná je i nějaká budoucí švédská verze Busymana.

Dá se udělat nějaké srovnání česko-slovenských startupů na jedné straně a švédských na druhé?

Všiml jsem si s kolegy, že švédské startupy jsou umírněnější, co se valuací týče. Nechtějí od investorů získat nějaké nesmyslné částky. Pohybovalo se to tam kolem sta až čtyř set tisíc eur. Jejich zakladatelé už mají taky hodně zainvestováno ze svého a jejich projekty se často nacházejí v pokročilejší fázi.

Švédové jsou taky ochotnější investorům přenechat větší podíly, klidně i čtvrtinu nebo třetinu. Na druhé straně si pečlivě vybírají, koho si vezmou k sobě. Nejde jim jen o peníze, ale i o partnera, který je posune někam dál.

Je to podle vás cesta, kterou se vydají i české startupy?

Dost možná s tím zamává i COVID-19… Když jako startupista několikrát narazíte, tak se asi budete muset umírnit. Případně se víc snažit, abyste měl potenciálním investorům co ukázat.

Už jste se setkal v mnoha startupy. Je nějaký nešvar, který se u nich neustále opakuje?

Stále občas doslova zíráme, o kolik je někdo ochoten si říct. Někteří startupisté požadují „balík“ peněz, aniž by alespoň měli dokumenty, které by takovou sumu ospravedlňovaly. Některé valuace jsou zkrátka mimo realitu. Vysvětlujeme si to tím, že si lidé přečtou o nějaké transakci v USA a potom požadují něco podobného i tady, protože jejich projekt je ve stejném oboru.

My víme, že startupisté toho mají hodně. Veškerá energie padne na jejich projekt. Ale pokud chystají investiční kolo, měli by se na něj pořádně připravit. Někteří to občas podceňují.

Filip Major (1986) založil Busyman.cz, spojující angel investory se startupy, již v roce 2010 při studiu na univerzitě. Dodnes investoři zafinancovali na Busyman.cz přes 140 projektů za více než 350 milionů korun.

Newsletter