Levnější ropa požehnáním pro aerolinky? Zdaleka ne…

Teoreticky by letecké společnosti měly levnou ropu milovat. V praxi je však nadšení daleko menší. Obecně se předpokládá, že levnější ropa rovná se největší náklad aerolinek – palivo do letadel -bude nižší.

 

Významní světoví producenti ropy se dohodli na zmrazení těžby.

Posted by Roklen24 on Tuesday, 16 February 2016

 

Jak však poukazují šéfové aerolinek na Singapore Airshow, až 80procentní propad cen ropy od poloviny roku 2014 jim spíše „ubližuje“. Akbar Al Bakar, generální ředitel Qatar Airways řekl, že jeho letecká společnost si nižší cenu ropy neužívá. „Snižuje nám zájem o business létání. Společnosti utahují opasky a panuje zde obecně hospodářský útlum,“ poznamenal Al Bakar CNBC. Qatar Airways jsou společností ze Středního východu, který je silně závislý na vývozu ropy. „Nižší náklady na pohonné hmoty pro nás v tuto chvíli nejsou dobrou zprávou. Zaznamenáváme pokles v letecké dopravě v důsledku útlumu v podnicích, který je důsledkem recese, která zde je v důsledku nižších cen ropy.“

Jak dlouho vydrží Saúdská Arábie? Bude v roce 2018 bez peněz?

Nadšení nesdílí ani CEO Garudo Indonesia a také přiznává nižší zájem o „top line“ lety. Indonésie taktéž patří mezi čisté ropné exportéry.

Je zde ještě jeden důvod, který aerolinky netěší. Levnější ropa ovlivňuje také americký dolar, který je v současné době poměrně silný. Konverze měny znamená, že kromě amerických leteckých společností si ostatní letecké společnosti levnější palivo užívat nemusí. Jejich domácí měny jsou slabší než dolar, poznamenává Dinesh Keskar, senior vice-prezident pro sales v Asii a Tichomoří a Indii v Boeing Commercial Airlines.

Newsletter