Rychlý nárůst amerických výnosů podporuje dolar, který sílí proti euru i v dolarovém indexu. Roli hraje i zhoršení tržní nálady projevující se ve výprodeji rizikových aktiv. Risk-off nálada se podepsala i na měnách regionu. Koruna oslabila nad 26,20 za euro. Aktuálně spolu se zlotým i forintem včerejší ztráty umazává.

„Like“ Facebook. Silný růst reklamních příjmů i uživatelů pokračuje

Společnost Facebook, provozovatel největší světové sociální sítě, který v říjnu dokončil převzetí chatovací služby WhatsApp, reportoval výsledky za 3Q, jimiž na úrovni zisku i tržeb opět překonal očekávání. Investory především těší pokračující růst příjmů z mobilní reklamy.

Proces přesměrování reklamy z PC na mobilní telefony se firmě evidentně daří. Celkové kvartální tržby meziročně vzrostly o 59 procent na 3,2 mld. dolarů a o 0,1 mld. dolarů překonaly očekávání analytiků. Zdrojem valné většiny příjmů je reklama, která firmě ve čtvrtletí vynesla 2,96 mld. USD, meziročně o 64 procent více.

Příjmy z inzerce zobrazované na mobilních telefonech přitom ve 3Q dosáhly 66 procent celkovým reklamních příjmů, oproti 62 procentům ve srovnatelném období před rokem. Po očištění Facebook vydělal 1,15 mld. USD, zisk na akcii je tedy 43 centů, což je v porovnání s konsensem 40 centů opět příjemné překvapení.

Navzdory spekulacím o uvadající slávě Facebooku, počet jeho uživatelů stále roste. Počet aktivních uživatelů na měsíční bázi se v daném období meziročně zvýšil o 29 procent na 1,12 miliardy, zcela v souladu s očekáváním trhu.

Analytici hodnotí kvartální čísla jako ve všech směrem velmi dobrá. Akcie přesto v aftermarketu ztrácejí bezmála procento, a to po závěru na ceně 80,77 USD. Očekávání ohledně výsledků Facebooku jsou zpravidla velmi vysoká a firmě se je zatím daří předbíhat. Ve 2Q s přehledem – ziskem na akcii 42 centů při tržbách 2,91 mld. USD.

Facebook již stabilně posiluje podíl mobilní reklamy na příjmech, který byl v době vstupu firmy na burzu v květnu 2012 takřka nulový. Nyní je dominance webové reklamy již minulostí a společnost se dva roky po kontroverzním IPO dokázala stát druhým největším poskytovatelem mobilní reklamy, v závěsu za Googlem. Společnost EMarketer odhaduje, že podíl FB na světovém reklamním trhu (o velikosti přes 140 mld. USD) by letos mohl vzrůst na 8 procent z 5,8 procenta vloni, a z koláče mobilní reklamy by si firma mohla ukrojit rovnou pětinu po loňských 17 procentech.

Zakladatel a šéf firmy Mark Zuckerberg jde i cestou otevírání nových příležitostí ve formě videoreklam či akvizic, v plánu je mimo jiné zpoplatnění služby pro úpravu a sdílení fotek Instagram. V únoru FB oznámil akvizici aplikace pro mobilní komunikaci napříč chytrými mobilními telefony WhatsApp za celkem 22 miliard dolarů. Jde o největší internetovou akvizici od prasknutí tzv. dot-com bubliny, která byla dokončena tento měsíc, a zároveň vychytralé pohlcení agresivního konkurenta s více než 500 miliony uživatelů po celém světě.

Akcie Facebooku od začátku roku posílily o 48 % a tržní hodnota firmy tak překročila 200 miliard dolarů.

Newsletter