Evropské výnosy klesají, americké rostou. Dolar zůstává ve ztrátě, část dnešního oslabení ale smazal. Koruna obrátila do zisku. Kurz je pod 25,30 za euro.

Lufthansa na rozcestí

Neklid zaměstnanců německých aerolinek Lufthansa po úterním neštěstí ještě vzrostl. Do tragického momentu byl zejména důsledkem špatných výsledků hospodaření. Stále relativně nový generální ředitel Spohr má o to naléhavěji na stole agendu, kterak přinést klid na duši svým zaměstnancům. Zejména palubní personál, kterého se dotkly škrty v nákladech nejvíce, po nejnovějších zprávách o úmyslu kopilota Lubitze s letounem havarovat, zpochybňuje kvalitu tréninku a monitoringu. Jenže pro Spohra jsou úspory nákladů pro přežití zásadní. V porovnání s největšími konkurenty v sektoru totiž Lufthansa nákladově nevychází moc dobře. V ročním výhledu by měla být společnost relativně levná, avšak s aktuálním výkonem ve finančních výkazech není budoucnost moc optimistická a letos od ní dávají investoři ruce pryč.

  Kapitalizace (mld eur) 12M P/E 12M EV/EBITDA YTD zisk titulu
Lufthansa 6,02 6,4x 3,1x -7,48%
RyanAir 14,54 15,1x 9,0x 7,96%
EasyJet 10,08 13,1x 8,3x 9,15%
         
Sektor průměr 5,44 12,4x 10,4x N/A
         
zdroj: Bloomberg      

Akcie Lufthansy, která od začátku roku ztratila přes 7 % své hodnoty, se momentálně obchodují lehce nad 13 eury s tím, že konsensuální cena je dle agentury Bloomberg 14 eur. S potenciálem 6,7% ji doporučuje nakoupit 7 z 31 analytiků, 13 ji doporučuje držet. Ještě přitom není zcela jasné, jak moc velké bude vyrovnání s pozůstalými úterní havárie.

Jak hluboko do kapsy bude Spohr muset sáhnout?

George Leloudas, specialista na letecké právo ze Swansea univerzity tvrdí, že náhrady jsou shora neomezené. Jelikož se jednalo o mezinárodní let, dle Montrealské úmluvy mají oběti nárok na náhradu 100.000 SDR (Zvláštní práva čerpání), což je aktuálně zhruba 139 tisíc amerických dolarů. Kevin Durkin z právní kanceláře Clifford v Chicagu říká, že v případě že by pozůstalí požadovali více než 139 tisíc, je na Germanwings, potažmo Lufthanse, soudně prokázat, že za havárii může jiný právní subjekt. Bloomberg s odkazem na německé právníky vysvětluje, že třebaže jsou náhrady potenciálně neomezené, klasifikace škod se bude řídit německým právem. To například uvádí, že by aerolinky měly zaplatit pozůstalým alimenty a životní náklady do 27 let věku, pokud byl zahynulý živitelem rodiny. Uvažovaná částka je potom 6 tisíc eur ročně za dítě.

Tragédie Germanwings: Druhý pilot se trvale léčil, měl neschopenku

Vyšetřování: Zřícení letu Germanwings bylo úmyslem

Londýnští právníci z Stewarts Law LLP míní, že celkový objem kompenzace by mohl vyšplhat k 350 milionům dolarů. Přičemž také kalkulují s tím, že Germanwings mají pro tyto účely pojištění na bezmála trojnásobek, tedy k miliardě dolarů. Nárok společnosti na pojistnou částku by zanikl jen, pokud by se prokázalo, že se někdo ze seniorních manažerů aktivně podílel na kriminálních činech kopilota Lubitze. Je ale velmi málo pravděpodobné, že by se něco takového prokázalo a dá se očekávat, že pojistná částka pokryje celé odškodnění, ačkoliv rozhřešení se nemusí nutně dostat před soud. Pro dopravce se nebude jednat o likvidační částku a mimosoudní vyrovnání je v těchto případech časté.

Vyhlídky Lufthansy?

Někteří analytici poukazují na skvělou reputaci společnosti zejména v kategorii bezpečnost a úterní událost považují za naprosto nepředvídatelnou. Vedení se nechalo slyšet, že piloti Lufthansy jsou nejlepší na světě a víru v ně v žádném případě neztrácí. Bloomberg také připomíná, že Germanwings se mají během letošního roku začlenit pod společnost Eurowings, která s novou flotilou Airbusů A320 bude provozovat nízkonákladové lety Lufthansy. Třeba zaměstnance nakonec vybudí tragédie k větší pospolitosti a začnou se soustředit více na spolupráci než rozepře, říká Addison Schonland z konzultační společnosti AirInsight. Pro start obrody finančních výsledků v dalších letech to zcela jistě není špatný návrh. 

Newsletter