Maloobchod zpomaluje dynamiku růstu. Zrychlí ji vánoční útraty?

Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v listopadu reálně meziměsíčně o 0,4 procenta. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 4,1 procenta, bez očištění o 0,8 procenta.

Maloobchodní tržby v listopadu přidaly meziročně pouze 0,8 procenta. Jde o loni druhý nejslabší výsledek. Dojem do určité míry napravuje očištění o vliv odlišného počtu pracovních dní. Po očištění rostly tržby o 4,1 procenta. Objektivním důvodem slabších čísel v porovnání s většinou měsíců v roce, včetně září a října, je poměrně vysoká předloňská listopadová srovnávací základna. Tehdy maloobchodní tržby poměrně citelně vzrostly následkem intervence České národní banky za oslabení koruny, která proběhla počátkem listopadu 2013. Oslabení uspíšilo předvánoční nákupy spotřebitelů, kteří se obávali zdražování.            

Z loňských listopadových čísel zatím rozhodně nelze vyvozovat závěry typu toho, že spotřebitelský apetit ochlazuje. Naopak prodejci signalizují meziroční nárůsty objemu prodeje zboží v předvánočním čase a v období povánočním. Často jde o nárůst čítající až desítky procent. Tyto nákupy se promítnou do prosincových a částečně i do lednových čísel za maloobchod. Meziročně vyšší byly v adventním čase například také intenzita a objem vybraných prostředků z bankomatů, což je dalším střípkem do mozaiky zatím, zdá se, nepolevující chutí tuzemských spotřebitelů utrácet.

Mírným důvodem k pesimismu je však struktura listopadových čísel za maloobchod. Maloobchod totiž v neočištěném rostl jen díky vzestupu v segmentu rozšířeném o prodej a opravy motorových vozidel. Pokud bereme v potaz samotný maloobchod, došlo meziročně k poklesu. Vychýlení ve prospěch jediného segmentu je dlouhodobě méně stabilní než rovnoměrněji rozložené tržby napříč klíčovými maloobchodními segmenty. 

Newsletter