Motocyklový průmysl umírá. Zachrání ho mladá generace?

Od finanční krize, která svět postihla v roce 2008, prodeje motocyklů každoročně stagnují.  Zdá se, že výrobci nemohou najít recept, jak do svých obchodů přilákat více lidí. Stará generace motorkářů, která po dlouhá desetiletí motocyklový průmysl táhla, věší kožené kombinézy na hřebík. Osud motocyklového průmyslu tak leží na bedrech mladých.

Jako na každém trhu, tak i zde platí, že firmy se musí přizpůsobovat novým podmínkám. Nové podmínky jsou v tomto případě velmi kruté. Zdá se, že zvýšený zájem o silné stroje mají lidé pouze za příznivé ceny a větší bezpečnosti. Jedním ze vzorových zákazníků „nové generace“ je i Fed Pacheco, který začal jezdit nedávno.

„Začal jsem být ježděním přímo posedlý,“ uvedl pro agenturu Bloomberg poté, co si koncem minulého roku koupil cenově dostupnou Hondu Rebel 500. „Sezona klepala na dveře a tak jsem si řekl ‚‘Víš co? Není to zase až tak šílený nápad,‘“ popsal svoji nákupní zkušenost mladý přistěhovalec z Venezuely žijící v Texasu. Koupil si totiž jednu z motorek, která by před pár lety ještě světlo světa jistě neměla šanci spatřit. Za pouhých 6800 dolarů a příznivou konstrukcí pro nováčky je na trhu motocyklů zcela novým typem. Je menší, lehčí a lépe ovladatelná. V 60. letech by takový typ motocyklu nebyl překvapením, to byly stroje o jízdě a dopravě, ne o samotném stroji jako v uplynulých dekádách.

Apple vstupuje do boje. Bude testovat autonomní vozy

Podle editora časopisu Cycle World Marka Hoyera jde o prodej zcela nového životní stylu a jedná se také o změnu brandingu celého motocyklového průmyslu. Tyto typy by se daly také označit jako návnada na mileniály.

Současnou situaci motocyklového průmyslu označil Bloomberg jako krizi středního věku. Stav hledání sebe sama a zkoušení nových a netradičních věcí. Od roku 2010 se totiž prodeje motocyklů téměř nezměnily. V roce 2009 se přitom následkem krize propadly o 41 procent a rok na to o 14 procent. Nejvyšší prodej motocyklů byl v roce 2006 se 716 268 kusy. V dnešní době je to pouze polovina.

Seriál investičních nápadů: Brembo

Dalším problémem je časovaná bomba v podobě změny generací. V roce 2003 pouze jedna čtvrtina amerických motorkářů byla starší padesáti let. V roce 2014 už to ale byla polovina. Trh tedy spoléhá na demografickou část, která si pravděpodobně může dovolit koupit už jen jeden motocykl do konce svého života. Jak situaci řešit? Výrobci jednoduše potřebují nalákat do sedel mladou generaci a proto se uchylují k výrazným změnám ve svých výrobních plánech.

Změny se mezi prvními zhostila legendární firma Harley-Davidson. Ta se svým modelem Street 500 představuje úplně jiný typ motocyklu než její sestry v rodině Harley-Davidson. Se svými 500 kubickými centimetry asi těžko vzbudí kdejakého staršího pospávajícího muže na lavičce v parku, plní ale svůj prodejní účel. Příznivci, kteří nechtějí, nebo si nemohou dovolit silnější stroj, mohou zůstat Harley-Davidson kvůli tomuto modelu věrní.

Fantazie bez uzdy: Tesla dražší než Apple? Ano, jde to

Newsletter