Může robotizace vytvořit více míst, než jich zničí?

Někteří odborníci věří, že robotizace výroby zničí tisíce či miliony pracovních míst. Jiní jsou naopak přesvědčeni, že jich vytvoří více a mnohem lepší. Výzkum Národního úřadu pro ekonomický výzkum (NBER) prokázal, že ve Spojených státech snižuje jeden robot na tisíc zaměstnanců platy až o půl procenta. Hlavní ekonom ze společnosti PwC ale věří v čistě pozitivní vývoj na trhu práce.

Postupem času, kdy se nové technologie stále zdokonalovaly, zaměstnanci i vedení firem se čím dál častěji zaobírali otázkou, jak robotizované úkony ve výrobnách zničí lidskou práci. Tato vášnivá debata se vede do dnes, a to snad na všech možných úrovních a různých místech světa. Většina z nich ale opomíná fakt, že pracovní pozice, která má potenciál být zrobotizována, nemusí skončit. Ve hře je totiž mnoho faktorů.

„Je tu několik ekonomických, politických, regulatorních a organizačních faktorů, které mohou zablokovat, anebo pozdržet robotizaci určitého pracovního místa,“ uvedl hlavní ekonom PwC John Hawksworth pro World Economic Forum.

Ekonom nadnárodní společnosti PwC uznává teorii, která říká, že umělá inteligence a roboti zvýší produktivitu práce, sníží náklady a zvýší kvalitu produktů, které může firma vyrábět. K tomu, aby firma zůstala konkurenceschopná, bude muset začít snižovat ceny pro zákazníky, což v návaznosti zvýší příjem ve firmě, a tedy i zvýší poptávku po řadě věcí. To podle Hawkswortha vytvoří nová pracovní místa pro výrobu nových, dosud neznámých produktů.

Bezpilotní letectví je na úplném začátku. Jako internet před 25 lety

Podle předpovědi PwC, kterou uvedl server techhq.com, bude mít robotizace na britský trh práce neutrální dopad. Zhruba sedm milionů lidí bude nahrazeno stroji, obdobné číslo ale bude vytvořeno ve formě nových pracovních příležitostí. 

Některé další výzkumy, například od UC Berkley, ale tvrdí, že nově vytvořená pracovní místa nebudou mít stejnou úroveň příjmu nebo různých benefitů. Velmi blízko k tomu má sektor spedičních služeb.

„Autonomní nákladní vozy by mohly nahradit práci až 294 tisíc dálkových řidičů, včetně některých nejlepších pracovních míst v tomto odvětví. Další pracovní místa ale budou vytvořena, jelikož firmy v dlouhém období ušetří náklady. Půjde ale většinou o krátké dojezdy nebo lokální řízení nákladních vozů. Tato zaměstnání budou nejspíše mít nižší plat a horší pracovní podmínky,“ spekuluje sociolog Steve Viscelli z Univerzity v Pensylvánii.

Šéf Roklen CF: Nejen START. Alternativy rostou jak houby po dešti

Studie od Národního úřadu ekonomického výzkumu odhalila, že mezi roky 1990 a 2007 ve Spojených státech skutečně došlo ke snížení zaměstnanosti a mezd v důsledku robotizace. Jeden robot na tisíc Američanů sníží mzdu o 0,25 až 0,5 procent.

Je těžké odhadnout pozitivní efekty zejména do budoucna, jisté je však to, že firmy musí být na tuto situaci připraveny. Stejně jako vlády. Ty musí zavést nové institucionální rámce, které budou s novými technologiemi na pracovním trhu potřeba.

Newsletter