Evropské akcie padají, futures amerických rostou. Výnosy rostou na obou stranách Atlanitku, Dolar po krátkém zpevnění k 1,600 za euro obrátil do ztráty. Koruna v zisku pod 25,30 za euro.

Nařízení o nakládání s osobními údaji se dotkne více podnikatelů než EET

Evropské nařízení o nakládání s osobními údaji (GDPR), které vejde v platnost 28. května 2018, bude mít dopad na dvě třetiny podnikatelů. Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) se 64 % menších a středních firem chystá s ohledem na novou legislativu provést změny zabezpečení svých dat.  Šetření prováděla pro asociaci agentura Ipsos, za podpory Komerční banky.

Velký strašák podnikatelů, jímž bylo zavedení EET, se dotklo 150 tisíc podnikatelů, jedna desetina všech podnikatelů v České republice. GDPR se v květnu příštího roku podle AMSP může dotknout až dvou třetin. Nejvýznamnější změna oproti současným zákonům o osobních údajích bude ve výši možné sankce. V případě nedodržení legislativy bude firma čelit pokutě čtyř procent svojí tržby nebo 20 milionů eur.

Průzkum proběhl v létě 2017 na vzorku 450 malých a středních firem. Z něj vyplývá, že 93 % podnikatelů pracuje s daty svých zaměstnanců a plných 67 % s údaji o svých obchodních partnerech. Při správě zákaznických dat převládá činnost spojená s obchodními nabídkami, následuje vyhodnocování spolupráce se zákazníky a marketingová činnost spojená s vylepšováním nabízených produktů.

Menší a střední firmy jsou konzervativnější a stále spíše sází na interní správu dat. Devět z deseti podniků řeší ukládání dat interně, externí řešení volí 15 % podnikatelů a tzv. cloudová řešení využívá 13 % firem. Zatímco 18 % firem data po určité době systematicky maže, čtvrtina podnikatelů si veškerá data trvale ponechává. Polovina firem si ponechává jen důležitá data.

„Přestože si o rozsahu a metodikách daného nařízení, které jsou zřejmě přísnější než kdekoli jinde na světě včetně USA, můžeme myslet své, nelze založit podnikání na principu nedodržování zákonů a víře, že „mne zrovna nechytí.“ AMSP ČR se proto malým a středním podnikatelům snaží maximálně pomoci a zřízením portálu „GDPR bez obav“ průběžně otevírat nejen aktuální témata implementace, ale v případě zájmu i poradit v konkrétních případech,“ uvedl člen představenstva AMSP Zdeněk Tomíček.

Newsletter