Nečekejte, než vaše webové řešení zastará. Rostoucí firmy jsou stále věrné lokálním CMS, časem na ně doplatí

Klíčové body

  • Jiří Barbořík je CEO a spoluzakladatel Bluesoft, jenž je součástí BiQ Group
Depositphotos.com

Jste malá nebo střední firma. Rychle rostete, expandujete na nové trhy, škálujete svůj produkt. Pro správu webového obsahu využíváte lokální CMS, nebo všelijak zohýbané open-source řešení. Nevyhnutelně se tak časem dostanete do bodu, kdy toto řešení začne být náročné na údržbu, nezvládá držet krok s nejmodernějšími trendy, má potíže s výkonem nebo bezpečností. To je zpravidla moment, kdy by si měl management položit otázku: vyhovuje současné CMS z hlediska udržitelnosti a ochrany investice? Bude váš obsah dostupný globálně? Budete umět flexibilně reagovat na změny na trhu a bude vám k dispozici nepřetržitá podpora?

Okamžik, kdy se firmy zamýšlí nad výměnou CMS platformy, nastává typicky při potřebě nového webu. Nejde jen o redesign, ale o moment, když končí životní cyklus po stránce obsahu – vizuálu, navigace nebo technologií. Potýkají se například s omezenou možností sběru dat, personalizace a automatizace. Vzácná není ani situace, kdy je na CMS nalepená řada řešení třetích stran, mailingovými nástroji počínaje, marketingovou analytikou, e-commerce a CRM konče. V momentě, kdy dojde ke změnám, se celý systém může snadno rozsypat. To se může projevit i nenápadně, ale o to bolestivěji – například vypnutím kampaní.

Podpora a rozvoj, nebo stagnace?

Na českém trhu pozoruji nemalé množství firem, které lokální řešení zkrátka přerostly. Chtějí například implementovat AI, ale jsou odkázány na komunitu nebo pluginy třetích stran. S tím se pojí nemalá rizika. Lokální agentura zkrátka nevybuduje silný AI tým, nezřídka investuje pouze do nutné údržby. Nestíhá tempo trhu – a vy zůstanete pozadu s ní. Je proto na čase zvážit, jakou platformu nově zvolit.

Samozřejmě že se bavíme o společnostech, které dospěly do určité fáze – enterprise úrovně. Nepotřebují jednoduchý web, kde se sem tam aktualizuje obsah, ale robustní systém, který má svou architekturu a logiku, umožňuje správu obsahu v různých kanálech, lokalizacích, jsou na něj navázány e-shopy a B2B portály. Komplexita v ten moment roste exponenciálně a není v silách jednoho admina jej udržet v chodu. Takový systém, za kterým stojí pár vývojářů, bude nevyhnutelně stagnovat nebo rovnou zaostávat v podpoře, výkonnosti či bezpečnosti. Nestane se, že by jej někdo přepsal do nové verze.

Dívejte se na roadmapu i garance

K lokálnímu CMS se váže menší tým, než je tomu u globálních platforem. To má dopad na rozvoj, vydávání nových funkcionalit, které naplňují potřeby dnešních webů a digitálních projektů. Ačkoli mnozí mohou namítnout, že kvalitní open-source platformy (např. Strapi, WordPress nebo Drupal) se silnou komunitou existují, pořád to znamená držet interní experty, kteří chyby donekonečna opravují – což není příliš efektivní. Podobné je to s podporou – často se stává, že si některé problémy budete muset vyřešit sami, nebo nemáte žádnou garanci, že je někdo v rozumném čase opraví.

Na co se tedy při výběru nové CMS (či DXP) platformy dívat? Informujte se nejen o stávajících funkcích, ale prostudujte si i jejich roadmapu. Čím kratší time to market, tím samozřejmě lépe. Dívejte se i na to, co je součást služby – podpora 24/7? Cloud native platforma? Globální dostupnost? Ujistěte se, že dostanete profesionální, stabilní podvozek pro digitální projekty, ne polotovar.

Další podceňovanou oblastí je bezpečnost spojená s pravidelným vydáváním updatů, které obsahují nové funkcionality a bezpečnostní záplaty. Velké DXP platformy na to mají celý tým, už jenom proto, že musejí obsluhovat enterprise klienty. Vzhledem k tomu, že se cloudové technologie stávají standardem v zahraničí, je stále důležitější vydávat aktualizace rychleji, aniž to ovlivní provoz.

Na začátku úspora, pak nekonečná práce

Jak jsem již uvedl, menší a lokální CMS představují dobrou cestu pro malé a střední podniky, které si vystačí se základní webovou prezentací a správou obsahu. A to zejména kvůli nízké vstupní investici. Technologicky ale zastarávají strašně rychle. Je třeba se ptát, zda nižší desítky procent měsíčních úspor vyváží to, že je řešení náchylné na vnější vlivy. Že při rychlém růstu firmy bude třeba za pár let migrovat na robustnější řešení. My se s klienty otevřeně bavíme o tom, že Kentico je dražší, ale oproti novému projektu je to třeba jen 15–20 % nákladů, a to nemluvím o celém procesu migrace a nutnosti zapojení interního týmu. Velké firmy však vnímají, že se jim zkrátka nevyplatí provozovat své weby na řešení, které ani nikdo v budoucnu nebude chtít převzít. Že v jejich velikosti jsou náklady na lidi vyšší než ceny licencí.

Významnou roli hraje i faktor výběru dodavatele vašeho digitálního projektu. Pokud takto vybraný dodavatel vyvine váš projekt na globální CMS platformě, která má více certifikovaných solution partnerů v regionu, můžete takového dodavatele poměrně snadno vyměnit. Ve smlouvě by vždy měly být exit varianty a zajištění součinnosti s novým dodavatelem. Sami jsme byli mnohokrát v situacích převzetí projektu od jiného Kentico dodavatele, které dopadly úspěšně – pouze jednou se stalo, že byl projekt zbastlený natolik, že nešel vůbec použít. V opačné situaci je firma přímo závislá na vývojářích dané CMS platformy a v případě problémů či vendor-lockinu jí nezbývá nic než kompletní výměna.

Setkávám se s argumentem, že některá platforma nabízí stejné funkce, nebo dokonce některé navíc a levněji. Na to namítám, že důležitá je kvalita systému, logika a architektura, ne nabídka nástrojů. To, že máte funkční a vyzkoušené řešení, které jen zapínáte podle potřeb. Že firma nespálí stovky mandayů na údržbě a rozvoji systému. Pro zákazníky je stále klíčová centralizovaná správa obsahu, jeho znovupoužitelnost, definované workflow, personalizace a automatizace marketingových procesů nad tím.

Výběr CMS/DXP platformy nezávisí jen na ceně, ale také na naplnění aktuálních a budoucích potřeb společnosti. Jde o komplexní rozhodnutí, které by mělo počítat s ochranou investice a zajistit, že firma nebude za pár let budovat svou digitální prezentaci od nuly. Naopak, platforma bude růst společně s ní, reagovat na potřeby trhu a investovat do dalšího rozvoje.

Newsletter