Nechceme ukazovat tuctové baráky. Rare Places zve na výlety za místy s příběhem

Ondřej Filgas a jeho Průvodce do kapsy 1. Zdroj: Ondřej Filgas

Co vznikne, když se vášeň pro architekturu spojí s touhou objevovat místa s příběhem? Projekt Rare Places. Jeho posláním je ukazovat veřejnosti výjimečné stavby, jimž vtiskli své originální pohledy přední čeští a slovenští architekti. „Pro nás je architektura vzácná, když má příběh, duši a filozofii. A také když je přístupná veřejnosti. Lidé si tam mají zajet, vcítit se do atmosféry a pochopit ten jedinečný příběh, který místo vypráví,“ říká v rozhovoru pro Roklen24 zakladatel projektu Ondřej Filgas.

Každý tip na výlet je výsledkem pečlivého kurátorství a přináší jedinečnou atmosféru i silný příběh. Bestsellerem se stal i „Průvodce do kapsy“, který lidem otevírá cestu k těmto architektonickým pokladům – a ukazuje, že objevování architektury může být stejně dobrodružné jako cestování samotné. Aktuálně probíhá kampaň na Hithitu s cílem vybrat prostředky na vydání druhého dílu kapesního bedekru – Průvodce do kapsy 2, který představí dalších 130 nevšedních míst z Česka a Slovenska.

Jak se z nápadu středoškoláka stal projekt s tisíci fanoušky? V čem je nezávislost klíčem k jeho udržitelnosti? A jaké má Rare Places plány za hranicemi Česka a Slovenska? Odpovědi nejen na tyto otázky najdete v následujícím rozhovoru.

Co vás přivedlo k nápadu založit Rare Places? Jaký byl úplně první impuls?

Prvotní impuls byl spíš vnitřní touha založit něco vlastního. Podnikavý jsem byl odjakživa – už v deseti letech jsem měl YouTube kanál a ve třinácti jsem zkoušel šít obaly na notebooky. Projekt, který se dnes jmenuje Rare Places, začal, když jsme ve čtrnácti dělali na projektu pod názvem Lochna (moravsky díra). Chtěl jsem točit o podnikatelích ze Zlína, kteří udělali „díru do světa“. Během natáčení jsem se ale dostal na místa jako Památník Tomáše Bati a uvědomil si, že právě architektura je to, co mě bere. Postupně se z toho vyvinula myšlenka (tehdy pod názvem) Rare Towns – to nejvzácnější z měst. V lednu 2020 jsem založil web a začal ráno přidávat posty, než jsem šel do školy. S bratrancem Kubou jsme to pak přejmenovali na Rare Places, ucelili filozofii a do loga přidali křížek pirátského pokladu. Tak vznikly výlety za místy, kterým vdechli své neotřelé pohledy přední čeští a slovenští architekti.

V čem je podle vás česká a slovenská architektura „rare“ – tedy vzácná nebo jedinečná?

Pro nás je architektura vzácná, když má příběh, duši a filozofii. Nechceme ukazovat jen „bezduché umění“ nebo tuctové baráky. Vzácná je v tom, že ji dokážeme přiblížit obyčejným lidem, co si odborný časopis o architektuře nekoupí. Naše definice „rare“ místa je proto: architektonicky dobře navržené a přístupné veřejnosti. Lidé si tam mají zajet, vcítit se do atmosféry a pochopit ten jedinečný příběh, který místo vypráví.

Rare Places kombinuje architekturu a cestování. Jak vypadá váš proces výběru míst, která se do projektu dostanou?

Proces je striktní a zakládá se na pečlivém kurátorství. Díváme se na to, jestli má místo duši, zajímá nás příběh a kvalitní architektonické provedení. U nás se nespoléháme na dotace, takže si můžeme dovolit být plně nezávislí  a vybírat jen to, čemu opravdu věříme. Vždycky mě zajímalo, jaké je poslání místa a proč tam stojí. To je pro nás klíčové. Většinu míst najdeme sami, ale hodně tipů dostáváme i od naší komunity, což je super, protože to jen potvrzuje, že lidi chtějí objevovat.

Od roku 2020 jste na scéně – jak se projekt vyvíjel a jaké milníky pro vás byly zatím nejdůležitější?

Začali jsme v lednu 2020 s asi tisícovkou na účtě, co jsem si vydělal na brigádě u strýce. Nejcennější byl na začátku čas díky covidu. Rychle jsme objevili díru na trhu – Češi lačnící po tipech na výlety – za kvalitními místy, architekturou.

Nejdůležitější milníky? Teď zrovna je to vydání Průvodce do kapsy 2, první díl se „omylem“ stal bestsellerem. Původně jsem chtěl jen pár set výtisků.

Krom toho v letošním roce expandujeme více na Instagram a TikTok, abychom architekturu přiblížili i generaci Z. Za poslední týdny se nám daří úspěšně růst a daří se nám tvořit formáty s vysokou výkonností.

Rare Places Tým. Zdroj: Ondřej Filgas
Rare Places Tým. Zdroj: Ondřej Filgas

Připravujete novou kampaň na Hithitu. Co přesně chcete díky ní dokázat a jaké reakce zatím přicházejí?

Na Hithitu teď spouštíme kampaň na druhý díl Průvodce do kapsy a náš nový Cestovatelský deník. Během prvních 24 hodin se nám podařilo pokořit hranici 100 000 Kč a reakce jsou skvělé.Naše motivace není jen o penězích, ale o tom, aby se naše komunita stala součástí dalšího významného milníku Rare Place. Díky ní dokážeme společnými silami vydat nový díl. Chceme lidem umožnit, aby se stali součástí naší vize. Máme ale ambiciózní cíle:

– Cíl 900 000 Kč nám umožní vydat i anglickou edici knihy

– Pokoření 1,5 milionu spustí formát „Průvodce do schránky“ – aktuálnější publikaci, kterou budou mít lidé co půl roku ve schránce

Jak těžké je v dnešní době financovat takový projekt? Spoléháte hlavně na crowdfunding, partnery, nebo hledáte i jiné formy?

Financovat projekt je náročné, ale my jsme se od začátku snažili vyhýbat dotacím a sponzorům. Naším hlavním motorem jsou tržby z první knihy. Tím, že jsme nezávislí, můžeme experimentovat a zůstat draví. Naši udržitelnost vidíme v individuální péči o klienty a partnery. S místem nebo firmou můžeme rozjet celoroční propagaci místa z naší Rare Places Mapy. Tímto principem budujeme vztah s naší komunitou kontinuálně a to je naše největší přidaná hodnota. Takové spolupráce, kdy s námi místa spolupracují dlouhodobě, máme moc rádi, protože si u toho můžeme nejvíce vyhrát. A téměř všechno, co vyděláme, okamžitě investujeme zpět do projektu.

Vnímáte Rare Places spíš jako volnočasový projekt pro fanoušky architektury, nebo v něm vidíte i ekonomický potenciál?

Pro mě už to není jen volnočasový projekt. Byla to dlouhá cesta hledání, ale v Rare Places jsem konečně našel to, co mě baví: architektura, cestování a podnikání. I když jsem ho nezakládal s primárním cílem vydělat, ekonomický potenciál je jasný. Daří se nám projekt škálovat díky tržbám a experimentování s novými službami, které místům a firmám poskytujeme. V našem DNA je být dravý, takže se nebojíme riskovat a rozjet klidně několik projektů naráz, abychom věděli, co funguje. To se nám daří – u spoluprací otestujeme také hned několik formátů, abychom danému místu poskytli co největší odezvu.

Které místo, které jste díky Rare Places objevil, na Vás osobně udělalo největší dojem? 

Největší dojem na mě udělá každé místo, které má duši a silnou filozofii. Například když někdo použije dřevo a v tom prostoru cítíte klid. Mám rád stavby, které vyčnívají a mají jasné poslání. Důležité je i to, že lidé na tyhle místa skutečně jezdí – ubytovací zařízení nám hlásí, že k nim chodí hosté přímo s naší knihou Průvodce do kapsy nebo Rare Places Mapou, a to je pro nás největším potěšením.

Udělá mi opravdu radost, že mi někdo napíše zprávu, že právě díky nám si udělal pěkný den a vycestoval na některé z “rare” míst.

Jaké jsou vaše dlouhodobé ambice – vidíte Rare Places spíš jako československý projekt, nebo chcete časem oslovit i zahraniční publikum?

Chceme tvořit kolekci knížek, které budou moct vynikat v knihovničkách, recepcích hotelů, infocentrech. Zároveň už teď mohu prozradit, že chystáme expanzi do evropských měst. Anglická verze Průvodce do kapsy, ke kterému cílíme na Hithitu, je první krok k zahraničnímu publiku. Chceme neustále posouvat hranice toho, jak se dá mluvit o architektuře, a to i v mezinárodním měřítku.

Newsletter