Noční můra (nejen) ruských obchodníků

V Rusku bylo o Vánocích celkem živo. Selhání některých tamních pokladen připojených na internet totiž vyústilo během vánočního období ve ztrátu z ušlých prodejů o velikosti několik miliard rublů, uvádí zpráva agentury Bloomberg.

Již od července žádá ruská vláda po maloobchodnících, aby používali pokladny připojené na internet. Toto opatření má zlepšit výběr daní a možnost zasáhnout proti obchodníkům vyhýbajícím se jejich placení. Jenže ne vždy tyto pokladny fungují.

Krach pokladen zasáhl asi devět procent maloobchodního trhu v Rusku, což stálo obchodníky zhruba 10 miliard rublů (cca 3,7 miliardy korun). Shtrikh-M, společnost vyrábějící tyto pokladny, uvedla pro Bloombergu, že některé z jejich strojů nefungovaly tak, jak by měly, a že technikové urychleně pracují na jejich opravě.

Magnit PJSC, druhý největší maloobchodník v Rusku, nahlásil problémy v některých ze svých prodejen, kde jim během předvánoční středy 20. 12. nefungující pokladny zabraňovaly namarkovat zboží. I společnost Rosnefť a Gazprom uvedly, že musely na určitou dobu zastavit prodej na některých ze svých čerpacích stanic, když jejich pokladny odmítaly pracovat.

Bloomberg uvádí, že tento zádrhel mohl být způsoben v souvislosti se softwarem pokladen. Ale jak uvedli úředníci dvou ruských kyberzabezpečovacích společností, podle nich není žádný důkaz o tom, že by tyto problémy byly spojeny s počítačovým virem.

„Dnes nastala noční můra všech obchodníků, když pokladny odmítaly pracovat a prodej se zastavil,“ sdílel na svůj Facebook Dmitry Alexeev, vedoucí DNS Digital Store. „Obchodníci z celé země klejí. Co by taky mohlo být horší, než ztratit možnost prodeje ve dnech před vánočními svátky?“

Newsletter