Americké výnosy si po včerejším růstu prochází korekcí. Dolar se obchoduje pod 1,0650 za euro. Koruna krátce oslabila nad 25,30 za euro. Aktuálně se obchoduje pod touto hranicí.

Obchodníci: Lidé o třetí adventní neděli utráceli více než loni

Lidé v obchodech o třetí adventní neděli utratili více peněz ve srovnání s předchozím rokem i s minulým víkendem. Proti běžnému víkendu byly dnes útraty vyšší o desítky procent. Nejvíce nakupovali potřeby na pečení, hračky a oblečení, vyplývá z ankety ČTK mezi tuzemskými obchodními řetězci. Nejsilnější víkend očekávají ten příští.

„Na návštěvnosti našich hypermarketů i tržbách vidíme, že jsou vánoční svátky již skutečně za dveřmi a lidé nechtějí nechat vše na poslední chvíli. Ve srovnání s běžným víkendem jsme zaznamenali nárůst prodejů v řádu několika desítek procent,“ řekla ČTK mluvčí společnosti Globus ČR Pavla Hobíková.

Proti předchozím adventním víkendům se podle Hobíkové změnil obsah nákupních košíků. Zákazníci nyní více pořizují vánoční osvětlení. Ve srovnání se začátkem adventu jde o nárůst až o 30 procent. Zájem je o venkovní i vnitřní varianty. Většina Čechů už své balkony, terasy a zahrady nazdobila. Zároveň také včas pořizují nové vnitřní osvětlení, u kterého postupně zjišťují, že se i kvůli nevhodnému skladování poničilo a přestalo během roku svítit. Čím dál více Čechů také zdobí vánoční stromeček dříve a nečeká až na Štědrý den, dodala.

Nárůst proti loňsku hlásí i Tesco. Mezi nejprodávanější produkty toho víkendu patřily podle šéfa komunikace společnosti Václava Koukolíčka potřeby na pečení, dárky pro děti (hračky, oblečení) a maso. Ze sortimentu hraček dominují postavy z animovaných filmů pro děti Ledové království a Mimoni, doplnil.

„Stejně jako tomu bylo i v loňském roce, čím více se blížíme k Vánocům, tím více rostou tržby,“ uvedl mluvčí společnosti Euronics Marek Ingr. Ve srovnání s druhým adventním víkendem vzrostly v prodejnách Euronics tržby za třetí adventní víkend přibližně o deset procent. V porovnání s loňským třetím adventním víkendem je nárůst přibližně o dvacet procent. Letošní rok bylo znát celkové oživení české ekonomiky a rostoucí zájem zákazníků o elektroniku před Vánoci tento trend jen potvrzuje, poznamenal Ingr.

Návštěvnost obchodních domů IKEA o třetím adventním víkendu vzrostla proti loňskému roku o tři procenta, tržby o deset procent. Zatímco v uplynulém měsíci si zákazníci ve velké míře pořizovali nové kuchyně, jídelní stoly a nábytek související se stolováním, s blížícími se svátky více nakupují doplňky dotvářející atmosféru Vánoc. V nákupních košících se nejčastěji objevují vánoční dekorace, balicí papíry, lepicí pásky, talíře a servis na vánoční tabuli. Velkým hitem jsou před Vánoci svíčky, lucerny, ale také stolní hry a kostýmy z nové kolekce a hračky různých velikostí, uvedla mluvčí firmy Zdenka Pecková.

„Vánoční šílenství tento víkend vrcholí,“ uvedla mluvčí Slevomatu Marie Chytilová. Tržby během týdne rostly proti předešlým týdnům o 30 procent, tento víkend dokonce o 50 procent. Mezi nejoblíbenější kategorie patří tradiční zboží, jako oblečení, bytové doplňky a dekorace, sportovní vybavení, kosmetika či hračky a podobně. Velkým překvapením je podle ní zájem o předplatné časopisů. „Očekáváme, že zájem o něj bude trvat až do samotného Štědrého dne,“ podotkla.

Newsletter