Od digitálního detoxu k první akci na světě ve 3D virtuálním prostředí

Jan Kříž před pár lety spoluzaložil projekt, který se věnoval digitálnímu detoxu. Dnes se paradoxně podílí na akci, která má ambici stát se první startupovou akcí na světě, jež se odehraje ve 3D virtuálním prostředí. Pokud můžeme, potkávejme se vždy offline. Pokud je to ale očividný nesmysl z pohledu nákladů, ekologie nebo bezpečnosti, je tu pro nás připravená virtuální realita. A budu moc rád, když si každý toto tvrzení prověří právě na WeAre Summitu, říká v rozhovoru pro server Roklen24 spoluzakladatel WeAre Summitu Jan Kříž.

Připravujete akci, která by mohla znamenat světové prvenství. Kdo s nápadem zorganizovat WeAre Summit přišel?

Byli jsme před poslední částí příprav na naši každoroční akci SWCSummit, když přišla koronavirová krize a vše jsme museli zastavit. S Tomášem Cironisem jsme si řekli: “Kdy jindy než teď, a kde jinde než ve startupovém prostředí bychom měli přemýšlet v nových dimenzích?” A ty přináší spolu s obrovskými výzvami virtuální realita. Tak vznikl WeAre Summit.

Na přípravě startupových akcích se podílíš dlouho. Proč vlastně lidé na tyto akce chodí?

Startupový svět je extrémně orientovaný na předávání zkušeností. O sdílení know-how, inspiraci a navazování kontaktů. Networking je způsob, jak dostat zpětnou vazbu, najít business partnery a jít naproti novým příležitostem a úspěchu. Proto první WeAre Summit bude nejen o inspiraci, kdy máme světové spíkry, jako je například Guy Kawasaki, chief evangelist Canva, ale i o networkingu. V úterý 26. května a ve středu 27. května na návštěvníky čeká více než deset hodin setkávání a zážitků ve virtuální realitě.

Jak moc se za posledních pár let akce změnily? Jak ty menší i větší eventy? Vidíš nějaké trendy a proměny?

Vznikla celá řada lokálních eventů, hlavně těch menších, které jsou velmi důležité, protože dokáží jít po konkrétních tématech, které startupy řeší. A vzniklo také velké množství online skupin, které byly předzvěstí trendu, který tento rok naplno odstartoval.

Lokální eventy se stanou glokálními. A to díky technologiím, jako jsou hologramy nebo virtuální místnosti. A větší eventy čeká zásadní obroda. Nebude dávat smysl, aby spíkr letěl přes půl světa letadlem kvůli 20 minutám na stagi. Nebude dávat smysl, aby startupy utrácely desetitisíce za návštěvy konferencí, když se jich mohou účastnit jednoduše od svého stolu s minimálními náklady.

Kdy vymyslel logo summitu?

Název WeAre Summit vznikl velmi spontánně. Startupovým světem žijeme dlouhé roky a vše, co jsme kdy dělali, vždy vedlo k propojování startupové komunity. A je vtipné, že pokud realizujete velký offline event, pracujete půl roku na přípravě venue, cateringu, technice, obhlížíte prostory a tyto věci na sebe strhávají pozornost.

Virtuální event nám umožnil být při přípravách mnohem víc v kontaktu s lidmi, pro které to celé děláme. To oni tvoří celý summit. My jsme společně summit. WeAre Summit. A nemůžu nezmínit, že celou grafiku u nás drží v rukou Martin Kahan, takže vizuální podoba loga je jeho práce.

Jak velký je tým, který WeAre Summit připravuje?

Aktuálně nás je 12 a je krásné sledovat, jak startupová komunita funguje. Ještě před čtyřmi týdny nebylo vůbec jisté, na jaké platformě se WeAre Summit uskuteční, a dnes máme podporu od Mozilla Hubs. Před dvěma týdny jsme neměli lidské avatary. Stačil jeden e-mail a dnes si účastníci mohou vytvořit avatara podle své fotky během jedné minuty. Aktuálně se k nám připojil tým, který nám dnes dotváří vizuál místností. Probíhá zaškolení desítek startupistů, kteří se budou starat v jednotlivých networkingových místnostech o maximální zážitek z eventu. Je to živelné a skvěle to funguje.

Na kolik vyjde lístek?

Prvních 50 vstupenek bylo zdarma. Také byly za pár minut pryč, za což jsme moc rádi. A následně je to takový experiment. Každých deset prodaných vstupenek zvyšuje cenu. Pokud jste byli rychlí, mohli jste mít vstupenku za 150 korun. Čím dříve kliknete na www.wearesummit.live/tickets, tím více své peněžence ušetříte.

Je důležité zmínit, že nákupem vstupenky si nekupujete jen jednorázový vstup na WeAre Summit. Získáte tím dvanáctiměsíční přístup ke všem dalším eventům, které v něm budeme tvořit.

Co všechno na účastníky summitu čeká? Můžeš prozradit program?

Program jsme rozdělili na dva dny. V obou dnech budou keynote spíkři a networkingové místnosti. Máme opravdu skvělý line-up. Kromě již zmíněného Guye Kawasakiho se můžete těšit například na Katherine Maher, které se můžete zeptat na další plány Wikipedie, zavítá mezi nás Bas Godska, jeden z TOP evropských angel investorů nebo třeba Esther Wojcicki, která bývá označována za nejúspěšnější matku na světě.

Networking bude rozdělen do desítek místností po 25 lidech, mezi kterými můžete procházet a hledat nové a nové kontakty.

Čím se tedy vlastně bude akce lišit od „klasického SWCSummitu?

SWCSummit je vyzrálá konference s pevnými offlinovými základy. WeAre Summit je průkopnický experiment, který přináší ochutnávku toho, jakým směrem se budou eventy dále vyvíjet. Event ve virtuální realitě je obrovsky ekologický, efektivní, škálovatelný, nemá limity ve fantazii produkce a v neposlední řadě je samozřejmě bezkonkurenčně nejbezpečnější.

Jak se budou virtuálně pohybovat?

Když jsme sestavovali tým, sdíleli jsme s každým naši vizi: vytvořit první startupový event na světě ve 3D virtuální realitě, kterou si každý užije ze svého prohlížeče, bez nutnosti mít jakékoliv speciální zařízení pro virtuální realitu. A to se nám podařilo. Stačí kliknout na odkaz a pohybovat se šipkami a pomocí myši. Mluvit s lidmi kolem sebe můžete jednoduše tak, jak jste zvyklí z reálného světa. Přijdete k člověku a skrze svůj mikrofon na něj promluvíte. Není tam žádná bariéra, je to absolutně jednoduché a maximálně intuitivní.

Vše připravujete v době pandemie koronaviru? Jsou různá omezení. Co bylo při organizaci nejtěžší?

Dát během osmi týdnů dohromady tým, založit společnost, najít platformu, oslovit spíkry, partnery, startupy, připravit kampaň a spustit event, to si žádá dream team, který si rozumí, i když se nevidí na vlastní oči. Vše je na vzdáleno, to samozřejmě komplikuje hlavně onboarding týmu a projektové řízení. Ale i dnes, když už se můžeme scházet, tak je pro nás stále efektivnější potkat se přímo ve WeAre prostředí a většinu našich schůzek řešíme právě tam.

Jak dlouho jste komunikovali se speakery? Čím jste je přesvědčili?

Tomáš Cironis je mistr oslovování velkých jmen a kdyby to nevyšlo dveřmi nebo oknem, čekejte ho ve skříni. Za tohle klobouk dolů pro něj. A to ještě na webu nejsou všechna vypublikovaná, ještě bude přídavek.

Jaké jsou Tvoje zkušenosti s virtuální realitou?

Je v tom kus ironie. Před pár lety jsem spoluzaložil projekt, který se věnoval digitálnímu detoxu. A tak jsem se v tom musel vnitřně zorientovat. A moje pravda zní: “Pokud můžeme, potkávejme se vždy offline. Pokud je to ale očividný nesmysl z pohledu nákladů, ekologie nebo bezpečnosti, je tu pro nás připravená virtuální realita.” A budu moc rád, když si každý toto tvrzení prověří právě na WeAre Summitu.

Jan Kříž je business konzultant, manažer s více než desetiletou zkušeností z technologického a startupového světa a team leader orientovaný na budování silné firemní kultury. Stál u rozvoje CEE startupového inkubátoru UP21 a evropského kontinentálního finále Startup World Cup & Summit v Praze. V roce 2020 spoluzaložil WeAre Summit, první startup summit na světě ve 3D virtuální realitě.

Newsletter