Paládium jako jeden z vítězů skandálu kolem Volkswagenu

Platina a paládium hrají při výrobě automobilů významnou roli. Po skandálu největší německé automobilky si však tyto kovy příliš „sestersky“ nepočínají. Jaký je důvod? Ačkoli se oba používají zejména v katalyzátorech, které snižující emise výfukových plynů, platina se používá zejména u vozidel s naftovým motorem, narozdíl od paládia, které se používá při výrobě těch benzinových. Skandál VW zasáhl zejména sektor naftovým motorů, z čehož budou pravděpodobně profitovat benzinová vozidla.

Dohled nad americkou divizí VW možná převezme šéf Škody Vahland

Ve středu si ceny platiny sáhly na minima od roku 2009. Paládium vyšplhalo na dvouměsíční maxima. „Před skandálem se zájem o dieselová vozidla na evropském trhu zmenšoval, a to zejména kvůli špatným emisím a klesajícím cenám ropy,“ řekl Mike McGlone ředitel výzkumu ETF Securities. Události tohoto týdne tento trend ještě zhorší, což může vyústit v „snižující se poptávkou po dieselových automobilech a zvyšující se poptávku vozidlech s benzínovým motorem.“ Je tedy pravděpodobné, že to ovlivní i ceny paládia. Platina se při výrobě benzinových automobilů používá velmi málo. Dieselové motory totiž fungují při nižších teplotách než benzínové. Jako katalyzátor se tak hodí spíše platina, která v nižších teplotách redukuje škodliviny daleko lépe.

Svaz dovozců: Falšování emisí se může týkat 150 tisíc aut, prodaných v ČR

Ke snížení emisí se zavázala také Čína, kde začínají taktéž dominovat menší benzínové automobily. I to by mohlo mít vliv na paládium, dodal McGlone. Aby Čína zůstala na stejné úrovni, jako západní velmoci, bude muset zvýšit množství paládia, které se k výrobě vozidel používá nebo tato vozidla nahradit elektromobily,“ dodal McGlone. Uvidíme tedy, jak tato situace paládium ovlivní a zda přinese lesk tomuto kovu v očích investorů.

Newsletter