Mánie kolem nové „hry“ pro chytré telefony Pokémon Go dosáhla celosvětově netušených rozměrů. Na Googlu pak nemožného. Tedy, na chvíli se to podařilo také brexitu. Z vedoucí pozice ve vyhledávání sesadila porno. Úspěch má ale také jinou, zásadnější rovinu. Demonstruje masívní nástup „augmented reality“ – rozšířené reality, která v mnohém změní naše každodenní životy i možnosti v businessu.
Porno bylo po dobu takřka nekonečnou vládcem internetového vyhledávání. Teď jej sesadila virtualita, zasazená do reality a to v tuto chvíli poměrem 2:1 na denním vyhledávání.
Pokémon Go reprezentuje vývoj v oblasti augmented reality, česky trochu krkolomně vyjádřeno rozšířené reality. Zjednodušeně řečeno: posazuje virtuální postavy pokémonů do reálného světa, konkrétních reálných míst a to skrze mobilní aplikaci. Prostřednictví kamery, kterou je vybaven chytrý telefon, pak hráč této hry pokémony odchytává. Obohacuje o ně svou sbírku, učí je, soupeří s nimi s dalšími hráči. Hra bude mít brzy možná více uživatelů než Twitter, už nyní předstihla populární seznamovací aplikaci Tinder. Díky hledání s Pokémon Go tráví hráči dvojnásobek času, než například na chatovací aplikaci Snapchat.
O vyhledávání hvězd, šanci v sedmi minutách i Czech Pioneers
Virtual reality a agmented reality jsou jasné trendy letoška například i mezi startupy ve světě, jak například pro Roklen24 už v březnu potvrdila šéfka TechSquare Veronika Peterková. „V případě augmented reality dostáváte myšlenky, obrázky, představy do skutečné reality a uživatel, spotřebitel zůstává v reálném světě, ve kterém žije. V roce 2015 bylo na americkém trhu zainvestováno 692 milionů dolarů do projektů, které se zabývají augmented nebo virtual reality. Rok 2016 je již v miliardách dolarů,“ uvedla tehdy. Jako příklad padlo jméno projektu Blippar.
Pokémon Go je zatím dostupná ve Spojených státech, Austrálii nebo na Novém Zélandu. Odtud také přichází masívní část vyhledávání. Ale i z míst, kde Pokémon Go zatím oficiálně není: z Kanady nebo Nizozemí. Lidé z dalších zemí se ji snaží získat z neoficiálních zdrojů, na bezpečnost internetu cílené firmy ale varují, že takové možnosti získání jsou „obohaceny“ o notnou dávku virů a nechtěného x-ware všeho druhu.
Na sociální sítí Facebook má už tisíce tuzemských fanoušků tento průlom vývojářského studia Niantic. To na hře spolupracovalo s firmami Pokémon Company a Nintendo. Akcie Nintenda? Za posledních pět obchodních dní zpevnily o 70 procent! Pouze za dnešek o 16 procent!
Budoucnost patří realitě. Virtuální realitě
„Přidává to další vrstvu na normální život – splývá skutečný svět a svět hry, čímž získávají oba určité aspekty toho druhého,“ vystihl pro čtk hráč Jan Šťástka. Mánie se rozrostla do koordinace ve skupinách na Facebooku, vzájemného sdělování nálezů pokémonů, nově už i reálných setkání „postižených“. V sobotu se mají sejít „trenéři a trenérky“ Pokémonů na Václavském náměstí a 14. srpna by se měli shromáždit v pražských Riegrových sadech. Počtem účastníků chtějí překonat zatím největší sraz hráčů v Sydney, kde se v pondělí sešly asi dvě tisícovky lidí.
Pokémoni se poprvé objevili v roce 1996 ve hrách pro zařízení Game Boy. Jméno pochází z japonského výrazu pro „kapesní monstra“ (Poketto Monsutā). O rok později přišel kreslený seriál. Vytvořeny byly kreslené filmy a počítačové a karetní hry.
S tím, jak se lavinovitě šíří Pokémon, šíří se také příhody – vtipné, ne moc vtipné i hodně špatné. Desítky lidí, přilepeným pohledem na smartphonu v newyorském Central Parku, zatčení v Missouri kvůli snaze skrze Pokémon nalákat na místo a okrást, lidé hledající Pokémony v muzeu holokaustu místo prohlídky a do určité míry piety, podle BBC řada drobných zranění nohou a jiných částí těla v nepřehledném a neprostupném terénu s nosem na dispeji smartphonu. A také obava o děti. U těch na druhou stranu Pokémon Go vrací to, co běžné počítačové hry sebraly – ochotu sebrat samy sebe a vyrazit ven se hýbat.
Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde