Polské železnice chtějí Bakalovo lukrativní AWT

Polský nákladní železniční přepravce PKP Cargo podepsal předběžnou dohodu o koupi soukromého provozovatele železniční nákladní přepravy Advanced World Transport (AWT), který působí i na českém trhu. Dohoda umožňuje PKP Cargo zahájit v AWT hloubkovou kontrolu, takzvané due dilligence. PKP dává exkluzivní právo na jednání o převzetí po dobu deset týdnů od zahájení due diligence.

Specialista na přepravu uhlí

AWT patří mezi největší soukromé železniční nákladní přepravce v Evropě. Na českém trhu má podíl osm procent a působí také v dalších zemích střední a východní Evropy, včetně Slovenska, Slovinska, Maďarska, Rumunska, Polska, Německa, Bulharska a Chorvatska. Loni firma přepravila 12 milionů tun nákladu a její příjmy činily 282 milionů eur. Celkem má 2000 zaměstnanců a specializuje se na přepravu uhlí, ocele a automobilových součástek.

PKP Cargo je druhým největším železničním přepravcem nákladu v Evropě. Loni zisk firmy činil 65,4 milionu PLN a příjmy 4,8 miliardy PLN. Celkem firma přepravila 114 milionů tun nákladu.

Hotovostí nebo dluhopisy

PKP Cargo je schopna financovat dohodu z vlastních prostředků, generální ředitel Adam Purwin však nevyloučil, že by firma mohla vydat dluhopisy. „PKP Cargo je ve velmi dobré finanční situaci, máme přebytek několik stovek milionů zlotých,“ citovala Purwina polská tisková agentura PAP. „Financování této transakce bude do značné míry vycházet z vlastních prostředků PKP Cargo. Můžeme také uvažovat o další možné emisi dluhu,“ dodal a řekl, že firma zvažuje také další akvizice.

Podílníkem Bakala

Ve vozovém parku skupiny AWT je více než 160 lokomotiv a 5500 vozů. V Česku vlastní terminál kombinované dopravy v Paskově u Ostravy, provozuje přes 60 železničních vleček a vlastní zhruba 400 kilometrů vlastních tratí. V AWT má vlastnický podíl podnikatel Zdeněk Bakala.

PKP Cargo se oddělila od polské státní železniční společnosti PKP. Ta v ní nyní vlastní třetinový podíl. Loni se s akciemi firmy začalo obchodovat na varšavské akciové burze.

Newsletter