Proč je pro McDonald‘s tak těžké změnit se?

McDonald‘s je průmyslový zázrak – 14 tisíc poboček v Americe a 36 tisíc poboček po celém světě. Jedná se o největší síť restaurací na světě, měřeno v tržbách. A to je ten problém. Vedení hrdě odkazuje na „systém“, který zaručuje, že jeho hranolky budou mít všude na světě stejnou velikost a budou smaženy po stejně dlouhou dobu; jeho hamburgery budou mít také stejnou velikost a stejnou chuť a tak dále… Příliš mnoho změn však může systém snadno zlomit a pokud se objeví konflikt, systém vždy vyhraje, zamýšlí se ve svém komentáři CNBC.

Don Thompson, CEO, který firmu v březnu opustí, se dva a půl roku snažil, aby byl McDonald pro americké jedlíky zajímavější. Téměř dva roky trvalo řetězci zařadit do své nabídky jednoduchý kuřecí McWrap. Povedlo se to až tehdy, když se ukázalo, že Chipotle, kdysi součást McDonald’s, Five Guys, Shake Shack a Subway „krade“ McDonaldu mladší zákazníky čerstvějšími a zdánlivě zdravějšími potravinami.

Podaří se McDonaldu vstát z popela?

Když klesly prodeje, pokusil se Thompson dle CNBC upravit některé systémy. Letos na podzim oznámil, že chce, aby si zákazníci přidávali k hamburgerům vlastní omáčky. Mluvil také o tom, že by mohl McDonald’s nabízet také více lokálních jídel. Jeho plán zahrnoval prodej mozzarella tyčinek v New Jersey a chorizo burritos v Texasu. Jedna věc, kterou zákazníci od McDonald’s opravdu chtěli, zde opravdu byla – snídaně nabízené celý den. Thompson poznamenal, že to v dubnu 2013 zvažovali. O dva měsíce později začalo jen pár utajených poboček McDonald nabízet snídaňové menu po půlnoci. O rok později začal takto podávat snídaně Taco Bell. McDonald však stále do celodenní nabídky sendviče Egg McMuffin nedostal. Systém to nemůže zvládnout.

Thompson pracoval pro McDonald‘s takřka čtvrt století. I on byl produktem systému, stejně jako každý šéf před ním. Thompson, nástupce Steva Easterbrooka, udělal alespoň jednu dobrou věc, shrnuje tvrdě CNBC – na dva roky z McDonald odešel. V roce 2013 se vrátil. Nejspíš to však nebyla dostatečně dlouhá doba, aby dokázal systém změnit.

Newsletter