Výsledky evropských indexů PMI sice vykázaly pokles, zejména u služeb však byl ve většině případů oproti konsensu mírnější. Euro na data reagovalo posílením k 1,2180 EURUSD. Dolarový index smazal část ranních zisků. Obrat, spolu se silnějším eurem, podpořil měny regionu. Koruna se obchoduje kolem 26,10 za euro.

Proč na tom Facebook není tak zle, jak to vypadá

Největší sociální síť světa zažívá bezpochyby těžký rok. Když společnost Facebook 25. července zveřejnila výsledky za druhé čtvrtletí, vyšlo najevo, že prochází nejnižším tempem růstu za svou historii. Trhy reagovaly prakticky okamžitě a akcie Facebooku odepsaly asi 20 procent.

Za vší panikou hledejme dozvuky hned několika skandálů, z nichž nejvíce Facebook poškodila aféra spojená s konzultační společností Cambridge Analytica. Ta skrze kvízy (v aplikaci thisisyourdigitallife, za níž stojí původem moldavský datový analytik Aleksandr Kogan) sbírala o uživatelích různá data a na jejich základě budovala psychologické profily voličů, čímž měla ovlivnit poslední americké prezidentské volby.

Kauza měla za násladek šíření hashtagu #deletefacebook a propad akcií o více než pětinu hodnoty.

Je pád Facebooku předzvěstí konce zlatého období technologií?

Druhým důvodem výprodeje je prostý fakt, že Facebooku se doposud vždy dařilo překonat očekávání analytiků. Poslední letošní kvartál se to nepovedlo (13,23 miliardy dolarů příjmů oproti 13,36 miliardy USD) a pod očekáváním skončil i počet denně aktivních uživatelů (1,47 miliardy oproti 1,49 mld. očekávaným).

Když se ale nyní oprostíme od emocí, vidíme několik jiných zajímavých čísel – příjmy meziročně vzrostly o 42 procent a celkový počet aktivních uživatelů o 11 procent. Příjmy za reklamy přesáhly během druhého kvartálu 13 miliard dolarů a za 91 procenty z nich stojí mobilní uživatelé.

A je to právě svět mobilní komunikace, jemuž Facebook dominuje. Uživatelé jsou v jakémsi začarovaném kruhu modrobílé sociální sítě, jejím Messengeru, Instagramu (kde příjmy z reklamy vzrostly meziročně o neuvěřitelných 177 procent) a WhatsAppu (kde je monetizace zatím nevyřešená, ale tématem číslo jedna).

Rozvaha vypadá výborně a na rozdíl od spousty technologických firem zde nenajdeme žádný dlouhodobý dluh a do toho přes 40 miliard dolarů v cashi. Z každého dolaru, co do firmy v druhém kvartálu připlul, jí zůstalo něco málo přes 38 centů, což je pořád velice solidní marže.

Facebook jako šílená ex, která vám nedá pokoj

Co se týče počtu měsíčně aktivních uživatelů – jedné z klíčových metrik růstu Facebooku – skeptici se soustředili převážně na mírný pokles v Evropě a status quo ve Státech. Za zmínku nicméně rozhodně stojí 18procentní nárůst počtu uživatelů v regionu APAC a fakt, že příjmy z reklamy zde poskočily bezmála o polovinu. A potenciál stále zůstává nenaplněný.

Akcie se nyní obchodují pod hranicí 200denního klouzavého průměru

Během konferenčního hovoru k výsledkům za druhé čtvrtletí zakladatel sítě a CEO Mark Zuckerberg vypíchl, že se firmě daří postupovat dále na poli virtuální reality, která má být budoucností digitální interakce.

„Naším cílem je vyvolat v uživatelích pocit, že jsou s těmi, na nichž jim záleží, i když ve skutečnosti se mohou nacházet na druhé straně světa,“ řekl Zuckerberg. Nezapomeňme, že Facebook také prodává headset Oculus Go, což je při ceně 199 dolarů velká šance, jak technologii dostat do mainstreamu.

Necháme-li stranou panický sentiment, který v části investorů výsledky za druhý kvartál vzbudily, je zřejmé, že Facebook má ke špatnému stavu daleko a stále se jedná o dobře fungující stroj na peníze.

Disclaimer: Článek vychází z autorových osobních názorů a nemá na něj být nahlíženo jako na investiční/obchodní doporučení. Společnost RoboMarkets nenese žádnou odpovědnost za výsledky obchodů založených na této analýze.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter