Evropské výnosy dále rostou, americké korigují včerejší růst. Dolar zůstává nad 1,0700 za euro. Koruna se po včerejším oslabení drží nad 25,20 za euro.

Raketový růst, potenciál miliard. LidskouSílu.cz chtějí hlavně mladí

Tuzemský trh úklidu domácností neustále roste a může být klidně v miliardách.​ Samotná Praha by do sedmi let mohla dodat miliardu v úklidu jen pro nás. V rozhovoru pro Roklen24 to říká ředitel a zakladatel firmy LidskáSíla.cz Robert Vojáček.

Současné trendy na trhu úklidu domácností shrnuje Věra Chocholoušková ze startupu LidskáSíla.cz. Úklid domácností dnes podle ní zažívá velký boom. Lidé jsou velmi zaměstnaní a nezbývá jim příliš volného času. „Od dob našich babiček se v úklidu leccos změnilo, dnes již není problém si objednat dámu na úklid online či přes mobilní aplikaci. Nejčastěji objednávají úklid ženy nebo muži jako dárek pro své protějšky. Volný čas oproštěný od úklidu si hledají často mladé páry s dětmi,“ dodává Chocholoušková. 

„Objednat dámu na úklid se nebojí zejména mladí. Ženy ve středních letech a výše v tom vidí stále trošku svůj neúspěch v boji s domácími povinnostmi, není proč a postupně je to dámy na úklid z LidskéSíly.cz učí, proč raději toto břímě přenechat na profesionálech. Boom zažily i čisticí prostředky, díky kterým je úklid snazší,“ říká Chocholoušková. Mladí lidé podle ní mají vzdušnější byty bez těžkého nábytku a uklízení je tak větší radost, než tomu kdy bylo, a samozřejmě o to snazší. Byty jsou odlehčenější, materiály snadno udržovatelné, pratelné a dobře se čistí. Trendem jsou komůrky, šatny a schovávání věcí do různých krabic. Vše hlavně ukrýt.

Mladí se rádi stěhují, nefixují se, a k tomu přizpůsobují i nábytek a věci, kterými si obklopují. V mnoha domácnostech je plovoucí podlaha či vinyl, ale ne jako za starých časů, dnes často od oka nerozeznatelný od povrchu z kamene či dřeva. I koberce jsou lépe udržovatelné. Zkrátka lidé začínají pomalu chápat, že i cena za úklid je adekvátní jejich volnému času a raději si tak zaplatí i dámy na úklid, shrnuje Chocholoušková.

Co stálo za projektem LidskáSíla.cz odhaluje v rozhovoru pro Roklen24 ředitel a zakladatel firmy LidskáSíla.cz Robert Vojáček.

Jak vznikl nápad založit firmu LidskáSíla.cz?

Musím říci, že nápad na LidskáSíla.cz se zrodil, když má přítelkyně Michaela Somolová, mimochodem spoluzakladatelka a provozní ředitelka společnosti, odjela do USA. Byl jsem tak odkázaný sám na sebe. Vyzkoušel jsem několik dam na úklid a uvědomil jsem si, v jaké situaci se nacházíme. To byl jasný impuls. V cizině existovaly podobné služby a tak jsem začal o firmě LidskáSíla.cz uvažovat. Nikdy jsem nechtěl dělat nic malého a nedůležitého. Proto jsem čekal poměrně dlouho na start svého byznysu. V každém případě jsem chtěl již dlouho založit vlastní byznys a právě zaměření na služby v domácnosti mi přišlo, že má dostatečný potenciál na to, abych byl ochotný tomu obětovat část života. Michaela celou dobu apeluje více k byznysu. Už v 17  letech byla trenérkou v call centru mobilního operátora T-Mobile a má za sebou krátkou kariéru obchodního zástupce. Takže bylo, je, a bude určitě správné využít jejích schopností. 

S kolika lidmi jste začínali? Uvádíte, že chcete spolupracovat až s 2000 lidmi.  V jakém horizontu je to reálné?

Když jsme začínali, byli jsme jen tři zakladatelé – já, Michaela Somolová a Šimon Podlipský. Práci jsme dělali z domova. S dámami na úklid jsme se tehdy scházeli různě po kavárnách. Teď už je z nás běžná firma, v současnosti nás tu sedí zhruba 16 lidí na plný úvazek a pár externistů, přičemž provoz má svého manažera z původních zaměstnanců. Pro zajímavost věk manažerů je kolem 22 až 25 let. Jinak nabíráme jen ty, kteří mají pracovní zkušenosti. Takže většinou je najdeme klasicky přes startupjobs nebo jobs. Programátory oslovujeme a hledáme aktivně  a přes známé.

Co se týče dam na úklid, na začátku byl samozřejmě růst rychlý. Stále je, ale jsme zvědaví na budoucí rozvoj. Sami totiž nevíme, kudy se vydáme na základě toho, co nyní zkoušíme. Zrovna jde o Brno. Co se týče dam na úklid, tak to číslo stále roste v Praze je asi 180 dam a v Brně jsme začali s 20. Skutečně očekáváme, že do dvou let budeme spolupracovat s 2000 důvěryhodnými profesionály. Chceme budovat platformu důvěry.

Inspirovali jste se v zahraničí?

Do jisté míry určitě, ale samozřejmě jsme museli vše „přetavit“ do českých podmínek a vlastních procesů. V USA a Asii existují stovky úspěšných a dobrých úklidových agentur a některé z nich mají i moderní a technologický model jako my. Do východní Evropy trend teprve přichází v Polsku je například úspěšný Hojo.pl. Hodně sázíme na kvalitní výběr uchazečů, následné prověření a školení.

Jak hodnotíte aktuální pozici LidskéSíly.cz na českém trhu?

Aktuálně po pádu některých serverů, které se to snažily dělat podobně jako my, vlastně nemáme žádnou konkurenci v moderním úklidu domácnosti. Jsme jediní, kdo má garanci spokojenosti, platbu kartou a podobně a tedy základy moderního byznysu. Jsme pravděpodobně největším poskytovatelem úklidu domácnosti v Praze. Ale i tak jsme ještě docela malí, což něco říká o aktuálním velice fragmentovaném trhu. Na trhu dam na úklid nemáme konkurenci, málokterá firma v úklidu si může dovolit platit 110 Kč čistého a ještě mít tak dobrou reputaci ohledně dobrého chování k dámám.

Kolik máte aktuálně zákazníků?

Již více jak 2000.

Jaký je dlouhodobý cíl firmy (počet zákazníků zisk, pozice na trhu)?

Věříme, že v ČR můžeme dosáhnout 100 tisíc předplatitelů, což dělá něco okolo 150 milionů korun měsíčního obratu.

Jaká je podle vás budoucnost trhu v ČR, na němž se chce LidskáSíla.cz uplatnit?

Ten trh se neustále zvyšuje a může být klidně v miliardách. Pár trendů, které je nutné brát v potaz je to, že convenience economy se zvyšuje – Damejidlo, La premier, Restu, Bookio, Doručení Alza.cz ten samý den, standardizované doručení do jednoho dne, brutální penetrace platby platební kartou. Lidé jsou moudřejší, důvěryhodnější – díky internetu. Premium služby už nestojí tolik peněz ve srovnání s kupní sílou zákazníků. Proto se snižuje “cool” faktor černého trhu se službami. Pokud se zavede elektronická evidence tržeb, je to také snížení černého trhu v ČR.  Praha samotná může do sedmi let dodat miliardu v úklidu jen pro nás. A v neposlední řadě míříme do světa strojů a automatizace (např. automatická auta, skladové roboty – viz Amazon v Americe a obecně lepší stroje) bude přibývat lidí, které jediné co můžou dělat, jsou služby…. A jedna z jednoduše naučitelných služeb je úklid domácnosti. Takže nemáme do budoucna strach o počet zaměstnaných. Lidé chtějí čím dál více EKO, BIO, FAIR TRADE firmy a firmy které platí dobře zaměstnavatelům. Tento trend bude pokračovat. Každým rokem jsou lidé chytřejší a moudřejší, tak prostě funguje evoluce, už od pravěku.

Newsletter