Otestovali jsme si s kolegy hypotézy, ověřili základní funkce služby, ale našli jsme také chyby a nedostatky. Až reálný provoz totiž všem nováčkům ukáže, jestli si skutečně zaslouží místo na slunci. V okamžiku spuštění společnosti Surfey jsme cílili na malé a střední firmy a věřili, že první zákazníky získáme poměrně jednoduše přes výkonnostní marketing. V tom jsme se ale trošku přepočítali a vyzrálost trhu jsme nadhodnotili.
Ve skutečnosti výkonnostní marketing v klasické podobě moc nefunguje. Došli jsme brzy k tomu, že si každého zákazníka musíme “odpracovat“. Je potřeba je dlouhodobě a různými cestami edukovat. Naopak jsme velice pozitivní signály zaznamenali ze strany velkých společností. S těmi jsme jako se zákazníky přitom počítali až v pozdější fázi.
Surfey si klade za cíl propojit zákazníky s firmami pomocí relevantní zpětné vazby ve správný okamžik a pomoci jim tak s identifikací problematických míst a návrhem řešení v procesu registrace, nákupního procesu nebo třeba konzumace obsahu. To je téma zákaznické zkušenosti, které rezonuje právě ve velkých firmách, kde na to existují specializovaná oddělení. Na malé a střední firmy jsme určitě nezanevřeli, ale vedle toho řešíme instalaci Surfey u několika velkých obchodníků. Aktuálně například v Sazce nebo České spořitelně.
U investorů nám pomáhají zkušenosti a doporučení
Úplně nová disciplína je pro mě jednání s investory. Přestože jsem v minulosti pomáhal postavit několik projektů, vždy za nimi stál ze sta procent privátní investor. Pokud však jdete s vlastním nápadem na “volný trh”, musíte se na investory připravit. Nikdo nechce plýtvat svým časem. Je potřeba zjistit, co investory zajímá, jak má vypadat investorský pitch, dát si záležet na jeho obsahu. Překvapivě velký počet projektů neprojde i kvůli podcenění této fáze.
Je dobré se hned od počátku nesoustředit jen na český trh. Setkání a vyjednávání s investory, kteří mají přesah mimo naši republiku, nebo působí v zahraničí a investují do projektů i u nás, je skvělá zkušenost. Pomůže to ujasnit a formulovat cíle, klíčové kroky, zmapovat reálnou i potenciální konkurenci, a to nejen v kontextu České republiky.
Online nebo offline zákazník? Důležité je vědět, co prožívá
V posledních měsících jsme se dostali do kontaktu s desítkami investorů, z toho vykrystalizovala skupina pěti, s kterými se intenzivně bavíme. Nicméně si uvědomuje, že je to běh na delší trať. Sledují kromě našich plánů i reálné první kroky na trhu a první zkušenosti i potřeby našich zákazníků, sbírají reference. Naším cílem je domluvit se na spolupráci s některým z investorů nejpozději v první polovině příštího roku. Hodně důležité je, aby vše dobře sedlo na obou stranách a měli jsme dobrý základ pro další rozvoj.