Dolar zahajoval den slabší. Postupně ztráty umazává jak vůči euru, tak i v dolarovém indexu. Koruna spolu s polským zlotým navyšuje ztráty vůči euru. Patrně jde i o vliv koronavirové situace.

Samsung vs. Made in China. Ztratí světová jednička důvěru analytiků?

Světový trh se smartphony je tvrdý. Konkurence v podobě tlaku na ceny roste a pro výrobce je stále těžší udržet svůj podíl na trhu i výši marží. Sílu rivality dokládá i to, že tržní podíl zvolna ztrácí světová jednička Samsung, se stejným problémem se potýká i jí následující Apple. A se ztrátou kontroly nad trhem jde ruku v ruce také slábnoucí lesk akcií. Alespoň v případě Samsungu – dosud „býčí“ analytik na tomto titulu snižuje cílovou cenu a má pro to pádné důvody.

Mark Newman, zkušený stratég Sanford Bernstein, dnes srazil 12měsíční cílovou cenu na akcie Samsungu z 2 mil. wonů na 1,65 mil. wonů. V přepočtu na americké dolary je tak nová cílová cena 1.607 USD oproti předchozí 1.948 USD (jeden americký dolar stojí necelých 1.027 jihokorejských wonů). Je ale třeba dodat, že tuto změnu cílovky netřeba chápat výrazně negativně – akcie Samsungu dnes na burze uzavřely na ceně 1,266 mil. KRW. Analytik tak stále vidí nemalý potenciál k růstu akcie, která od začátku roku zeslábla o bezmála 8 %, dosahující zhruba 30 %.

Boj na poli levných telefonů

Co snížilo Newmanovu důvěru v rozsah posílení titulu v následujícím roce? Vyšší než očekávaná ztráta tržního podílu ve prospěch čínských výrobců a nižší marže. „Valuaci navzdory, akcie postrádá katalyzátor pro blízké období… Prostor pro růst je stále výrazný, ale ten pravděpodobně nenastane bez pozitivních signálu v podobě návratnosti hotovosti či stability marží,“ uvádí analytik.

Agresivnější cenová konkurence, především v případě levnějších modelů telefonů, je výsledkem boje s čínskými výrobci tlačícími se na trh, kde dominují telefony pod 200 dolarů. Marže Samsungu se dostávají pod tlak a podle Newmana by na provozní úrovni měly klesnout na 15,5 procenta v roce 2015 z 23,3 procenta v roce loňském. Zatímco loni tvořil prodej mobilních přístrojů 67 procent celkového zisku společnosti, v příštím roce by tento podíl měl klesnout na 47 procent.

Pokles marží nezastavíš

„Chránit své marže v oblasti prodeje levnějších telefonů nenese ovoce – pouze tím uvolníte prostor čínské konkurenci a nakonec pokles rozsahu výroby stejně povede ke snížení marží, jemuž jste se v první řadě chtěli vyhnout. Samsung musí reagovat okamžitě, než bude pozdě,“ varuje Newman.

Světová jednička v prodeji smartphonů již nečelí tržním tlakům „bez ztráty kytičky“. Podle výzkumné skupiny Canalys ji na čínském trhu ve druhém čtvrtletí předstihl „tamní Apple“, společnost Xiaomi. Ta svým raketovým nárůstem prodejů levného telefonu RedMi ve 2Q o 240 procent, navýšila svůj podíl na čínském trhu za pouhé čtvrtletí z 10,7 na 14 procent, zatímco podíl Samsungu, který za období duben až červen zaznamenal hlubší než očekávaný propad zisku, se snížil z 18,3 na 12 procent.

Celosvětový prodej chytrých telefonů ve 2Q meziročně vzrostl o více než čtvrtinu na 295,2 mil. Jedničkou zůstal v globálním měřítku Samsung, ale s propadem podílu z 32,6 na 25,2 %, druhý Apple s podílem 11,9 % (před rokem 13,4 %).

A to může být jen začátek. Pokračující pokles podílu Samsungu na trhu očekává ratingová agentura Fitch Ratings. Analytik Newman nicméně na dosavadní světovou jedničku nezanevřel a ponechává doporučení „overweight“, v naději, že jihokorejský obr využije správně svůj potenciál a nenechá se zastínit čínskou konkurencí. Zvítězí „Made in China“ i na tomto poli?

Nokia zpět dobývá trh „zespoda“. Microsoft uvede mobil za 25 dolarů

Hra o trůny výrobců smartphonů – kdo uteče, vyhraje?

Apple – iPhone šel lépe na odbyt, zisk nad odhady, tržby mírně slabší

Pokračování podzimní tradice: Apple uvede nový iPhone v září

Newsletter