Šéf ISOLINE: V roce 2020 chceme být na všech kontinentech světa

Na ISOLINE je vzrušující, že díky business modelu, který jsme od začátku vymysleli, může vyrůst do dnes nepředstavitelných rozměrů. Nasvědčuje tomu zájem ze strany největších světových výrobců nápojů. V roce 2020 chceme mít naše produkty na všech kontinentech světa, říká pro Roklen24 šéf firmy Robert Mička. „Dáváme Vám víc než napít“ je slogan firmy, která jako třetí a dosud největší projekt vstoupila na první platformu pro investiční crowdfunding v Česku. Na Fundliftu chce získat celkem 7 milionů korun na expanzi v zahraničí, zhruba 130 investorů už firmě poslalo 1,9 milionu korun.

R24: Co Vás přivedlo k rozhodnutí vstoupit jako emitent na Fundlift?

Jsme inovativní firma a Fundlift je inovativní způsob získání kapitálu na naše exportní aktivity. Vedle samotného získání investice nás zaujala možnost získat stovky nových potenciálních klientů značky ISOLINE i zajímavě zviditelnit naši společnosti ve veřejné kampani, což třeba úvěr od banky nenabídne. Já osobně jsem ještě napjatě očekával, zda a jaké budou reakce ze strany našich obchodní partnerů, které jsem před spuštěním projektu neuměl odhadnout. A nyní už jsem velmi mile překvapen pozitivní odezvou jak ze strany dodavatelů a odběratelů tak také zaměstnanců. Zajímají se o naši investici na Fundliftu, chtějí více informací.

R24: Prostředky, které od investorů získáte na Fundliftu, chcete využít především na export. Jaké možnosti a kde v zahraničí především se Vám otevírají?

Exportním aktivitám se věnujeme poslední tři roky. Cestujeme po veletrzích, jezdíme na obchodní mise, spolupracujeme s agenturou CzechTrade. Během následujících šesti měsíců budeme na veletrzích v Malajsii, Turecku, Saudské Arábii, Londýně nebo v Dubai.

Kontrakty již máme uzavřené na trzích v Rusku, Litvě, Estonsku a Lotyšsku, ve Skandinávii v Dánsku, Norsku, Švédsku i Finsku, dále v sousedním Rakousku, v Asii ve Vietnamu nebo Thajsku. Nyní dokončujeme jednání pro trhy Španělska, Bulharska a Řecka.

Zajímá nás celý svět, jako nejtěžší se nám zatím jeví vstup do Jižní Ameriky a to kvůli vysokým dovozním přirážkám. Největší potenciál vidíme v Asii. Asiaté milují evropské potraviny a jsou ochotni platit i trojnásobek běžných cen.

R24: Můžete nám stručně přiblížit příběh ISOLINE? Co považujete za milníky v dosavadním růstu firmy?

ISOLINE je na trhu již od roku 1997. Začátek byl skvělý – byli jsme dodavatelem olympijských vítězů – hokejistů v Naganu v roce 1998 a většiny extraligových hokejových klubů. V roce 1999 jsme pronikli do armády ČR a naučili se dodávat do stravovacích provozů. Od roku 2003 jsme dodavatel největší cateringové firmy Eurest pro Česko a Slovensko. V roce 2005 jsme začali budovat segment podpory zdraví zaměstnanců a začali jsme dodávat ochranné nápoje a vitaminové balíčky do firem.

V roce 2007 jsme přišli s unikátním konceptem kávového automatu na zdravé nápoje a automaty umístili mimo jiné do firem Škoda Auto, Iveco nebo Valeo.

V roce 2010 přišla myšlenka osamostatnit se, protože nás naši dodavatelé začali brutálně obcházet. Proto jsme chtěli být samostatní a navázat na naše zkušenosti a produkty posunout více ke koncovým spotřebitelům, dostat je do mezinárodních řetězců a do zahraničí.

Začátky byly velice těžké, bez zkušeností s výrobou. Nyní jsme už ve stavu, kdy můžeme pyšně představit našim partnerům výrobní linky, naši výrobní kapacitu a ukázat bezpečnost celého výrobního procesu. Naše exportní úsilí bylo čerstvě odměněno nejvýznamnějším oceněním na největším asijském veletrhu SIAL – zlatou medailí za inovativativní produkt.

R24: Podívejme se do budoucna: jaká je Vaše vize dalšího růstu firmy?

Na ISOLINE je vzrušující právě to, že může díky business modelu, který jsme od začátku vymysleli, vyrůst do dnes nepředstavitelných rozměrů. Nasvědčuje tomu zájem ze strany největších světových výrobců nápojů. K tomu ale povede velice zajímavá cesta vyhledávání partnerů – bottlerů v jednotlivých regionech.

Naším cílem je, aby naše produkty byly dostupné na všech kontinentech od roku 2020. Obrovský potenciál vidíme v e-commerce. Náš prodej poroste i na eshopu. Klienti si mohou kupovat box s víčky a využít kohoutkovou nebo barelovou vodu na doplnění vody do lahve ISOLINE. Naším vzorem v tomto segmentu je business model Nespresso, kdy si lidé objednávají kapsle. V našem případě právě naše speciální víčka.

R24: Nahlédněme do produktové řady. Které produkty považujete za klíčové tahouny a kam zamýšlíte sortiment ISOLINE rozvíjet?

Po dvou letech prodeje retailových produktů můžeme konstatovat, že největší úspěch máme v segmentu sportovních nápojů a dětských nápojů. Rozšiřování produktových řad tedy bude pokračovat do těchto dvou oblastí. V roce 2017 plánujeme vstup s novým víčkem i do kategorie energy drinks.

R24: U Vašich produktů i teď během našeho rozhovoru používáte slova „zcela přírodní“, „zdravé“… Zvenčí jsem zachytil pochyby v rovině „jak to může být zdravé, vždyť je to v prášku“. Máte na to odpověď?

Mám :). Používáme výhradně přírodní extrakty. Naopak nepoužíváme žádné konzervanty, žádná azobarviva, žádná umělá sladidla jako jsou aspartam nebo acesulfam. Suchá surovina je tou nejčistší formou a není potřeba používat konzervanty!

Osobně si myslím, že do pěti až osmi let žádná maminka a žádný sportovec už nekoupí nápoj s konzervanty a konkurence bude mít velký problém tento obrat uspokojit. A my máme nejen inovativní víčka nápojů, která patentujeme, ale udělali jsme také vysoké investice do celé výroby. Výrobní proces ostatních výrobců nápojů je zcela odlišný.

R24: Vidíte tohle jako největší sílu a konkurenční výhodu firmy?

Máme zcela unikátní výrobek, který je velmi složitě kopírovatelný a který umožňuje dodávat nápoje bez konzervantů. Sklízíme chválu za design lahve a celkovou design stránku našich produktů. V zahraničí se partnerům líbí náš brand ISOLINE, který už je i mezinárodni ochrannou známkou.

R24: Říkáte, že nápoje vyvíjíte s vrcholovými sportovci. Jak takový vývoj probíhá?

Tak třeba teď jsme začali spolupráci s Danem Honzigem, mistrem republiky v jízdě na lyžích v boulích. Klukem, který má ambice stát na pódiu na zimní olympiádě v Číně. Společně jsme vyvinuli nápoj „pure energy“, ideální pro tento typ disciplíny, kdy během 45 vteřin musíte podat maximální výkon.

Zeptáme se ho na jeho potřeby, nastudujeme věci na internetu, konzultujeme s odborníky na výživu, namícháme vzorky, například i šest, než odešleme první vzorek partnerovi. Čekáme na reakci. Většinou ještě přijdou nějaké úpravy a pak můžeme zahájit přípravu výroby.

Další příklad: už půl roku spolupracujeme na vývoji řady pro vrcholové sportovce s mistrem světa v kulturistice Daliborem Hájkem. Ptáme se ho velmi podobně. A tak je to stále dokola. Jsme přesvědčeni, že naše know-how je za těch 18 let znát v rychlosti uvádění novinek na trh.

R24: Odbočme zpátky k Fundliftu. Z prospektu na Fundliftu vidím, že jako firma máte několik úvěrů s úrokovými sazbami mezi 1 a 2 procenty. Proč tedy Fundlift, kde úročení Vašich dluhopisů dosahuje 7 procent?

Už jsem napověděl na začátku našeho rozhovoru. Jsem přesvědčen, že zvýšené náklady na dluhopisy na Fundliftu se nám vrátí v odezvě, v podobě nových zákazníků z řad investorů. Je to pro nás také reklama a bez pochyby úspora vlastních marketingových nákladů, spojených s propagací značky.

R24: Co vzkážete možným investorům?

Dejte šanci mladé české firmě, která se nebála, ač s omezenými zdroji, pustit do tak složitého výrobního procesu. Již nyní víme, že začátky měly tolik rizikových bodů, že by do toho žádná korporace nešla. My jsme ty problémy zvládli. Kupte si náš produkt v řetězcích MAKRO, TESCO, Albert, Kaufland, Billa, Žabka, Globus nebo třeba na čerpacích stanicích OMV. Dejte jej do ruky svým dětem, vnoučatům, vyzkoušejte jej sami. A pak se rozhodněte, správně rozhodněte :). Je to něco jako s golfem: buď vás první seznámení vtáhne a ten sport milujete nebo vám nic neřekne a jdete od toho. Těším se moc na seznam investorů, kteří se rozhodli podpořit náš projekt.

Robert Mička je ředitelem společnosti ISOLINE. Studoval na Univerzitě Pardubice, obor Ekonomie managementu v chemické a potravinářské výrobě, má praxi v potravinářské výrobě od roku 1997 jako majitel společnosti a zároveň konzultant partnerů, výrobců a dodavatelů ingrediencí pro výrobu produktů. Je nositelem vizí, strategií a inovací ISOLINE.

 

Newsletter