Šéf logistiky Alza.cz: Jedna objednávka, ani ne jedna vteřina

Sezóna pro Alzu začíná nabírat na obrátkách. Návštěvnost webových stránek e-shopu dosahuje v tomto období až 1,5 milionu návštěv denně. Fyzicky je nutné během jednoho dne v peaku vyřídit až 100 tisíc objednávek. Největší vrchol bude tradičně zhruba týden před Vánocemi. Serveru Roklen24 to řekl ředitel logistiky Alza.cz Jan Klička. Dodává také, v které oblasti zatím není plnohodnotně nahraditelná lidská síla. 

Vrchol sezony už pro Alzu začal. Kdy čekáte v logistickém skladu největší nápor? Nebo už přišel?

Sezóna skutečně začíná nabírat na obrátkách, zákazníci už dárky objednávají. Velký nápor jsme zaznamenali například už během letošního Black Friday, nicméně největší vrchol očekáváme tradičně zhruba týden před Vánocemi.

Je něco, na co se v tuto dobu jednoduše nedá připravit?

Jde o hlavní sezónu v roce a nezastíráme, že je to nejnáročnější období, ale zvládáme. Bude také záležet na rozmarech počasí, zda nenasněží jako v roce 2010 a nepřijde nějaký dopravní kolaps.

O jaké zboží mají lidé letos zatím největší zájem?

V elektronice jsou stále nejprodávanější mobilní telefony, příslušenství a počítače, ale zájem je například i o různé sportovní  vychytávky, drony, virtuální realitu nebo parfémy a věci ze sekce Hobby. Hitem letošních Vánoc jsou chytré technické věci – ať už hračky nebo sportovní vybavení. Například u hraček jsme společně s výrobci výrazně rozšířili nabídku na více než 500 různých chytrých hraček, které děti učí základům programování a IT myšlení – například Lego Boost, Cubetto, Sphero, mbot, Hatchimals, Krycí jména a další.

Kolik objednávek denně nyní zhruba vyřídíte? Jsou výraznější rozdíly mezi dny?

Návštěvnost našich webových stránek dosahuje v tomto období až 1,5 milionu návštěv denně, fyzicky je nutné během jednoho dne v peaku vyřídit až 100 tisíc objednávek, to znamená zhruba necelou vteřinu na jednu objednávku.

My jsme měli možnost navštívit Vaše logistické centrum v Horních Počernicích. Zaměstnanců jsme na tak obrovské ploše viděli jen hrstku. Kolik lidí ve skladu pracuje?

V sezonní špičce máme až 2,5 krát více pracovníků než jste ve skladu viděli mimo sezonu, nicméně záleží na konkrétních týdnech a dnech.

Obejde se podle Vás v blízké budoucnosti logistika zcela bez lidí?

V následujících letech určitě dojde k zeštíhlení procesů a tím i k většímu důrazu na rozvoj strojového zpracování a rozhodování z důvodu nedostatku pracovní síly. Existuje celá řada skladových i mimo skladových operací, které dnes v informačním systému zpracovávají operátoři ručně. Zde se tudíž samo nabízí použít SW automatizaci na základě vyhodnocování dostupných dat a pokročilých algoritmů.

V jaké pozici ve skladě Alzy je člověk robotem nenahraditelný?

Právě díky nedostatku pracovní síly a zevšednění dopravníkových technologií začíná být cena těchto technologií dostupnější i pro menší sklady. Nicméně v oblasti pickování zatím lidskou sílu není možné plnohodnotně nahradit. Člověka tak ještě dlouho ve skladech uvidíme – kvůli rozmanitosti tvaru a velikosti zboží zatím nelze tento proces zcela automatizovat, resp. se nevyplatí do něj investovat z důvodu dlouhé návratnosti.

Co je pro Vás pro tuto chvíli vrcholem automatizace? Které zařízení či technologii byste označil jako to nejpokročilejší, čeho se v logistice dosud dosáhlo?

Těžko soudit, protože každý považuje za inovaci nebo generační obměnu něco jiného. Záleží na stavu před a po implementaci změny – i drobná změna může zrychlit nebo ušetřit čas, energii nebo peníze. Pokud nemáte ve skladu žádnou technologii a pořídíte padesát metrů dopravníku, bude to pro Vás generační skok. V našem businessu investujeme třeba do pořízení 1 km dopravníků, což logicky znamená změny procesů, desítky SW úprav, a to už je považováno za inovaci.

Knihovna z Harryho Pottera? Matrix? Jak vypadá sklad Alzy?

Musela Alza v minulosti kvůli rozvoji automatizace již přikročit ke snižování počtu zaměstnanců, nebo jim tento vývoj jen usnadňuje a urychluje práci?

Nemusela, naši zaměstnanci mají potenciál a často značné přesahy, pokud je to možné, vždy je přesuneme na jinou práci i napříč celou firmou.

Přináší podle Vás proces automatizace obecně snížení počtu pracovních sil, nebo jde ve finále jen o změnu struktury zaměstnanců – na jednu stranu ubývá sice pracovníků v provozu, ale na druhou stranu s čím dál složitější technologií jistě roste i náročnost na servis IT a údržbu strojů?

Přesně tak, na jedné straně se dá ušetřit, ovšem i stroje musí někdo obsluhovat, servisovat, programovat atd. Potřebujete tak čím dál kvalifikovanější údržbáře a elektrotechniky/kybernetiky.

Nemají zaměstnanci někdy problémy se rychle se rozvíjejícím technologiím přizpůsobovat?

Vše je o včasném a dobře naplánovaném zaškolování, pak těmto problémům předejdete. 

Alza.cz spouští pilotní provoz rozvozu zboží elektrododávkou

Newsletter