Šéf Partners: Naši klienti vidí aktuální situaci na padajících trzích jako příležitost

Češi dnes potřebují poradenství v oblasti investic, finanční bilance rodiny, finančních rezerv a také v oblasti nároku klientů na podporu od státu. Většina klientů naštěstí nemá problém vše řešit přes moderní videokonferenční nástroje. V Partners se nám na to podařilo během jednoho týdne připravit kompletní proces, říká v rozhovoru pro server Roklen24 šéf Partners finanční skupiny Petr Borkovec. Dodává, že i přes obrovské propady na finanční trzích nikdo nepanikaří a klienti situaci vnímají jako příležitost. Investoři by měli zůstat v klidu.

Jak se současná situace dotkla vašeho podnikání?

V Partners zatím stále rychle rosteme. První kvartál letošního roku byl historicky nejúspěšnější a meziročního růstu 12 procent jsme dosáhli i v březnu. Raketově roste i naše skvělá Simplea pojišťovna a nemovitostní fond Trigea. Od druhé poloviny března však vidíme propad u počtu nových klientů o 20 až 30 procent a proti tomu lehký růst servisů. Blokem není poptávka, ale spíše paralýza některých poradců či klientů, strach z osobního setkávání a také výpadek finančních poradkyň a poradců, kteří najednou musí velké množství času trávit vařením, péčí a výukou dětí.

Mnoho firem chystá propouštění, jak je tomu u vás a proč tomu tak je?

V žádné firmě, tedy ve finanční skupině Partners a ani ve Sklizeno či jinde, neplánujeme propouštění. Je to spíše naopak. V Partners nám schází snad tisíc lidí do projektů penzijní společnosti, banky, vývojového oddělení a na marketing, a především na pobočky Partners market a samozřejmě i do sítě poradců. Máme přes 500 tisíc klientů a u části z nich nemá servis úroveň, kterou bychom potřebovali, a dnes nemáme kapacity jim správný servis dát. Proto nabízíme v této oblasti pracovní příležitosti.

Co čekáte do budoucna?

Očekávám, že se zavře obrovské množství pracovních míst, které se dnes inzerují jako volné. Dále bude několik sektorů, kde se opatření státu minou účinkem a kterým nezbude nic jiného než masově propouštět, a to dlouhodobě. Přesto dlouhodobě nečekám výrazný nárůst nezaměstnanosti, protože jsou zde sektory, které hledají a nyní dostanou příležitost najít správné lidi. A pak zde existují firmy, které naopak díky dnešní situaci prudce rostou a mají obrovskou poptávku po lidech. Jednoznačně se zase na chvíli změní pracovní trh ze zaměstnaneckého na zaměstnavatelský a nabízená práce bude mít hodnotu. Zastaví se také prudký růst mezd z posledních několika let a zvýší se rekvalifikační aktivity. Ale kdo bude chtít pracovat, tak si práci najde.

To je poměrně optimistický pohled…

Toto očekávání platí pouze v případě, že vláda nebude dusit naši ekonomiku déle, než musí. A nyní je už jednoznačně čas přejít na chytřejší opatření, než jsou stávající plošná, která likvidují ekonomiku.

V čem dnes lidé využívají služby finančních poradců?

Vidíme velkou potřebu poradenství v oblasti investic, finanční bilance rodiny, finančních rezerv a také v oblasti nároku klientů na podporu od státu. Většina klientů naštěstí nemá problém vše řešit přes moderní videokonferenční nástroje. V Partners se nám na to podařilo během jednoho týdne připravit kompletní proces. Pro mnoho poradců se jedná o obrovskou příležitost a možnost zefektivnění jejich práce. Pro některé je to naopak blok, který zatím nezvládli.

Jak tedy hodnotíte celou situaci z pohledu finančního poradenství?

Jednoznačně se jedná o transformační záležitost, i v naší službě vidíme zrychlení přijetí online nástrojů. Za poslední měsíc jsme se nezastavili, a právě v této oblasti jsme udělali neskutečné množství práce. Dnes můžeme říci, že poradce může celou službu od analýzy přes poradenství, zprostředkování smluv a servis poskytovat komukoliv a odkudkoliv.

A jak konkrétně reagují vaši klienti, co s nimi dnes primárně řešíte?

Pro mě se jedná o příjemné překvapení stávající situace. I přes obrovské propady na finanční trzích nikdo nepanikaří a klienti tuto situaci vnímají jako příležitost. Zajímá je, jak ji využít, jak rebalancovat svoje individuální finanční portfolio, aby odpovídalo nové realitě na finančních trzích.

Dochází k řadě poradenských schůzek, kde poradce s klientem revidují jeho bilanci, finanční portfolio, výši a dostupnost finanční rezervy. A především dávají vše do souvislosti s rodinnou situací a obory, ve kterých pracují živitelé domácnosti. Také se dívají na dopad rychlého propadu základních úrokových sazeb na produkty v portfoliu a provádí audit svých smluv. Hodně se také řeší, zda je správný čas si vzít hypotéku, zda půjdou dolů ceny nemovitostí či hypoteční úrokové sazby. Zde silně doporučujeme nespekulovat. Nečekáme zásadní krátkodobé a žádné dlouhodobé propady ani v cenám rezidenčních nemovitostí a ani v hypotečních sazbách.

Co byste dnes doporučil investorům?

Zůstat v klidu. Zrevidovat svoje investiční portfolio a postupně rebalancovat tak, aby dynamická složka po poklesu na finanční trzích nesnížila svoji váhu na celkovém portfoliu. Není to však výzva ani k tomu, aby tuto váhu navyšovali nad rámec svého rizikového profilu, tedy rozložení před propady finančních trhů.

Petr Borkovec vystudoval Provozně-ekonomickou fakultu MZLU, manažersko-ekonomický obor. Na škole dále působil až do konce roku 2008 jako odborný asistent a učitel předmětů kapitálové a finanční trhy, mezinárodní finance a burzy a cenné papíry, v této době se věnoval odborné publikační činnosti. Při studiu krátce pracoval v Jihomoravské energetice jako analytik kapitálových účastí a v říjnu 2001 nastoupil do německé finančněporadenské společnosti, kde se postupně propracovat až na pozici regionálního ředitele. V roce 2007 společnost opustil.
Je ředitelem Partners finanční skupiny, do které patří vedle finančně poradenské společnosti Partners například pojišťovna Simplea, nemovitostní fond Trigea nebo Partners investiční společnost. Ve společnosti Partners je jedním z Partnerů a také zastává pozici předsedy představenstva. Mezi jeho hlavní kompetence patří vedení obchodní a pobočkové sítě, vzdělávání manažerů a strategický rozvoj společnosti. Pod jeho vedením byly spuštěny projekty servisní kampaně na klienty, koncept franšíz a VIP poradenských kanceláří nebo expanze na polský trh.

Newsletter