Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Skandál Volkswagenu bobtná, USA vyšetřují i nová auta

Americký Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) rozšířil vyšetřování německého koncernu Volkswagen kvůli skandálu s měřením emisí. Skandál se nově týká rovněž aut z modelových let 2014 až 2016 s šestiválcovými naftovými motory o objemu tři litry, značek Volkswagen, Audi a Porsche.

Volkswagen už dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval do aut se čtyřválcovými naftovými motory s objemem až dva litry. Nové obvinění, že by takovýto software používal také v třílitrových motorech, ale německý koncern odmítl.

„Volkswagen zdůrazňuje, že v případě třílitrových šestiválcových naftových motorů nebyl instalován žádný software, který by nepřípustným způsobem měnil údaje o emisích,“ sdělil agentuře DPA mluvčí koncernu. Dodal, že Volkswagen bude s americkým úřadem na objasnění této záležitosti plně spolupracovat.

Nové obvinění amerického úřadu se podle agentury AP týká zhruba 10.000 aut. Patří mezi ně vozy Volkswagen Touareg z modelového roku 2014, Porsche Cayenne z modelového roku 2015 a vozy Audi A6 Quattro, Audi A7 Quattro, Audi A8 a Audi Q5 z modelového roku 2016. „Volkswagen opět nedostál své povinnosti dodržovat zákony, které chrání kvalitu ovzduší pro všechny Američany,“ uvedla Cynthia Gilesová z úřadu EPA.

Kdy nakupovat akcie po skandálech typu Volkswagen?

Automobilka Porsche uvedla, že ji oznámení úřadu překvapilo. „Do tohoto oznámení byly všechny naše informace takové, že Porsche Cayenne Diesel je zcela vyhovující,“ uvedla podle agentury Reuters firma.

Úřad již v září obvinil Volkswagen, že u řady vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Zářijové obvinění se týkalo vozů Volkswagen Jetta, Jetta SportWagen, Beetle, Audi A3, Golf a Passat z modelových let 2009 až 2015.

Ekonom Bostl: Skandál Volkswagen je spouštěč. Čeho?

Volkswagen pak přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V USA bylo podle dřívějších údajů tímto softwarem vybaveno asi 482.000 aut.

Za každý z těchto automobilů přitom Volkswagen může dostat pokutu 37.500 dolarů. Celková pokuta by tak jen v USA mohla teoreticky dosáhnout až 18 miliard dolarů. Nové obvinění by podle AP mohlo potenciální pokutu zvýšit o 375 milionů dolarů.

Matěj Turek: Cena akcií VW je likvidační, vidím je u 200 euro

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu výrazně snížil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a krátce po rozhodnutí o převzetí amerických aktivit také šéfa Škoda Auto Vahlanda. Vede k vyšetřování po celém světě.

Automobilka v důsledku skandálu vykázala svou první čtvrtletní ztrátu za více než 20 let. V letošním třetím kvartálu prodělala na provozní úrovni 3,5 miliardy eur po zisku 3,2 miliardy eur před rokem. Výsledky negativně ovlivnila právě tvorba rezervy v objemu 6,7 miliardy eur na budoucí opatření související se skandálem.

Volkswagen strhl skandál Dieselgate do hluboké ztráty

Newsletter