Skandál VW sílí: Podvody i v nových autech?

Skupina Volkswagen čelí nové vlně skandálu kolem emisí dieselových aut ve Spojených státech. Jak vyšlo najevo, automobilka minulý týden informovala tamní úřady, že také nejnovější modely s naftovými motory používají software, který se dotýká parametrů během měření emisí. Domácí Německo mezitím zvažuje, že Volkswagenu nařídí bezodkladné stažení všech skandálem dotčených zhruba 2,4 milionů aut do servisů. Automobilka to původně plánovala od úvodu do konce roku 2016.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí EPA nově prověřuje software v nových vozech od Volkswagenu z toho pohledu, zda může jít o další nástroj manipulace s emisními měřeními. Volskwagen ve Spojených státech to odmítá, ve svých vyjádřením je ale opatrný a hovoří o spolupráci s úřady. Software instalovaný do vozů s motory TDI 2.0 pro modelový rok 2016 označila mluvčí americké divize Volkswagenu Jeannine Ginivanová za „pomocné zařízení pro kontrolu emisí“. Podle automobilky urychluje ohřátí katalyzátoru a tím rozklad oxidů dusíku na dusík a kyslík a podléhá schválení úřadů. EPA zatím netvrdí, že tento software je nelegální.

EPA se nechala slyšet, že v této souvislosti má na Volkswagen „dlouhý seznam otázek“. Na některé podle mluvčí Janet McCabeové EPA odpovědi dostala, na některé nikoli. Podle Volkswagenu jde o jiné zařízení, než které se stalo středobodem skandálu u modelů roků výroby 2009 až 2015 v kauze, která vypukla před měsícem. V září EPA obvinila Volkswagen, že u vozů s dieselovými motory z let 2009 až 2015 instalovala software, který v módu vládního testování emisí, který uměl rozpoznat, eliminoval vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku úpravou nastavení chodu motoru a vozu. VW v této kauze jen v USA čelí pokutám ve výši až 18 miliard amerických dolarů.

Kauza, která může pohřbít Volkswagen?

Proč kauza Volkswagen bude likvidační: Nový Lehman Brothers?

Nová kauza, týkající se nových modelů, je katem prodejů naftových Volkswagenů ve Spojených státech. Ve skladech stojí Volkswageny Beetle, Golfy, Jetty i Passaty z továrny v Tenessee. Pro místní zastoupení to znamená, že nemohou prodávat ani zcela nové skladové zásoby. Komise pro volný obchod CTFC navíc začala vyšetřovat reklamy Volkswagenu ve Spojených státech, které hovoří o „čistých diesel“.

Ve Spojených státech vypuklý skandál stál hlavu šéfa celé skupiny Volkswagen a nejnověji také šéfa Škody Auto Vahlanda, kterého skupina nominovala do vedení amerických aktivit automobilky, ale v této funkci vydržel tři týdny a odchod vysvětlil rozdílností názorů na řešení situace Volkswagenu v USA.

Měl vzkřísit VW v Americe. Místo toho šéf Škody Auto odejde

V Německu regulátorovi KBA podle analytiků dochází trpělivost s tím, že dosud nemají od Volkswagenu jasný plán, kolika vozů z aféry dieselgate (v Evropě cca 8 milionů) se bude týkat pouze oprava na úrovni náhrady softwaru a které případně budou potřebovat náhradu dílů motoru či celého motoru. „Úvahy o nucené svolávací akci jsou nestandardní a ukazují na ztrátu trpělivosti s pomalou odpovědí na kauzu ze strany Volkswagenu,“ komentoval pro Bloomberg Arndt Ellinghorst z Evercore ISI.

Expertka: U akcií Volkswagenu teď vládne technická analýza

Volkswagen: Černá labuť německé ekonomiky i Evropy

Pro VW by taková cesta byla jednoznačně dražším řešením kauzy. Německý ministr dopravy Dobrindt odhadl, že částečnou či plnou náhradu bude potřebovat zhruba 3,6 milionů aut ze skupiny Volskwagen, jezdících v Evropě. Italská finanční policie v tomto týdnu prohledala kanceláře Volkswagenu ve Veroně, napsal Bloomberg. Jakýkoli výstup z akce zatím není znám.

Akcie Volskwagenu v březnu obchodovaly u 250 euro za akcii, při rozpuku aféry dieselgate mezi 160 a 170 eury. Nyní se pohybují u 106 eur za akcii.

Tip: To nejlepší z Roklenu – Zaregistrujte si zasílání RoklenLetteru zde

Newsletter