Britská nízkonákladová aerolinka easyJet plánuje nakoupit 27 nových letounů značky Airbus a akcionáře odměnit vyšší výplatou dividendy. Oproti 33 %, které formou dividendy vyplatila z loňského zisku, chce podle dnešní zprávy z letošního zisku akcionářům vyplatit 40 %. Již v červenci navíc aerolinka oznámila, že pro letošní finanční rok očekává nárůst zisku před zdaněním o 19 % z 545 milionů GBP na 570 milionů GBP.
Svou dividendovou politikou se snaží druhá největší nízkonákladová společnost v Evropě zaujmout mezi ostatními aerolinkami v sektoru, kde není konzistetní výplata dividend pravidlem. Mateřská společnost British Airways – IAG – nevyplatila dividendu od roku 2011, Lufthansa se například s dividendou odmlčela v roce 2012. Francouzská Air France – KLM, která se zaměřuje především na snížení svého dluhu, naposledy vyplatila dividendu ve finančním roce 2007/8. Tabulka níže shrnuje aktuální dividendové výnosy vybraných evropských aerolinek.
Z tabulky vyplývá, že zatím je souboj britské easyJet s jedničkou na evropském trhu – irským Ryanairem – stále nevyrovnaný. Co se týče vývoje akcií těchto dvou rivalů, Ryanair částečně podpořil cenu zpětným odkupem akcií, do kterého aerolinka do konce letošního března investovala celkem 482 milionů eur.
Společnost |
Měna |
Dividendový výnos |
Cena akcie
|
Vývoj od začátku roku |
Beta |
P/E (NTM) |
Easyjet
|
GBP |
2,74% |
13,64 |
-12,89%
|
1,19 |
11,84 |
Ryanair Holdings |
EUR
|
5,07% |
7,381 |
17,28% |
0,92
|
15,05 |
Air France – KLM |
EUR |
0%
|
8,26 |
9,14% |
1,94 |
43,57
|
Aer Lingus Grp |
EUR |
2,85% |
1,428
|
11,56% |
0,98 |
14,5 |
Dt.Lufthansa N
|
EUR |
3,22% |
13,095 |
-14,53%
|
1,39 |
10,4 |
Intl. Cons. Air Grp |
GBP
|
0% |
3,77 |
-6,40% |
1,44
|
12,14 |
Zdroj: Six Telekurs
Britská easyJet však dále bojuje o upevnění své pozice a přeměnou své image chce nyní cílit na korporátní klientelu leteckých společností typu Air France-KLM nebo Deutsche Lufthansa. Nové letouny mají podle šéfa společnosti McCalla pomoci udržet nízké náklady provozu a zároveň v příštím roce navýší kapacitu o více než 5 %.
Nové letouny generace A320 mají být dodány mezi roky 2015 a 2018 a jejich nákup vyplývá ze smlouvy mezi easyJet a Airbus z roku 2002. Již loni využila aerolinka práv z této smlouvy k objednání 35 letadel A320 a 100 letadel A320neo. Do roku 2019 chce easyJet rozšířit svůj letecký park z letošních 226 letounů na celkem 304 letounů.
Akcie easyJet na tuto zprávu reagovaly růstem o 2,8 %, aktuálně posilují o 1,9 %. Tento růst pomáhá umazat část ztrát, které od začátku roku činí téměř 13 %.