Evropské i americké výnosy rostou. Dolar drží zisky pod 1,1040 za euro. Silný dolar negativem pro měny regionu. Koruna krátce oslabila nad 25,35 za euro a nad 22,95 za dolar.

StartupBox podává startupům pomocnou digitální ruku

Kateřina Pavlů, zdroj: StartupBox

Začínající podnikatelé mají často jen mlhavé představy o tom, co je v podnikání čeká. Mnohdy kvůli své nezkušenosti netuší, kudy by měla vést jejich cesta. A ani tvrdá práce potom často nemůže zachránit chybný projekt. Projekt StartupBox se rozhodl nováčkům pomoci. Jeho aplikace ukazuje zakladatelům startupů správný směr.

Po registraci do StartupBoxu najdou v aplikaci materiály, díky nimž mohou svůj byznys budovat krok po kroku. StartupBox navíc aspirujícím startupistům nabízí i inspirativní videa úspěšných podnikatelů. Petr Kasa (Pilulka), Václav Staňek (Vasky) a další byznysmeni tak divákům poodhalují recept na jejich úspěšnou podnikatelskou kariéru.

Kateřina Pavlů, ředitelka StartupBoxu, má za sebou již několik úspěšných projektů. Rozhodla se proto, že svým nástupcům pomůže překonat počáteční svízele. Přečtěte si rozhovor.

Zdroj: FB StartupBox

Proč jste spolu s dalšími založila StartupBox?

Podpora startupů má pro nás velký smysl. V inovativním podnikání vidíme cestu pro jednotlivé zakladatele i českou ekonomiku směrem k budoucnosti. Věříme, že podnikání mění způsob uvažování a náhledu na svět. Pomáhá nám překonávat překážky, vycházet z komfortní zóny a budovat zodpovědnost, samostatnost a sebejistotu.

Proto chceme, aby si tuto cestu co nejvíce lidí alespoň vyzkoušelo. Zjistili, o čem to je, a zkusili vybudovat něco svého. Čím víc lidí se do vlastního byznysu pustí (ať už u toho vydrží nebo ne), tím lépe nám tu bude.

Na první pohled se může zdát, že podpory startupům a novým podnikatelům je tu už hodně. Nicméně často se nachází jen ve velkých městech, není celistvá a je nepřehledná. Proto jsme si jako svůj způsob podpory podnikavosti a podnikání vybrali vybudování digitálního nástroje – mentora, který se stane jakýmsi průvodcem s širokým dopadem na velké množství lidí po celé republice, zejména právě v regionech.

Na čem je založen byznys model StartupBoxu?

StartupBox má primárně přinášet osvětu a podporu na začátku podnikání. Proto je pro samotné uživatele zdarma. Do této doby byl financován z vlastních zdrojů zakladatelů a za podpory partnerů jako Grow with Google, Avast nebo Komerční Banka. StartupBox v minulém roce finančně významně podpořila nadace Google.org. Realizujeme také projekt za podpory programu Erasmus+.

V plánu máme nyní další rozšíření orientovaná i na komerční využití. Zde spolupracujeme s investory, startupovými a inovačními programy a dalšími subjekty ze startupového ekosystému. Víme, že jsme pro ně schopni vytvořit hodnotu, která již bude zpoplatněna. Naší vizí do budoucna je ekonomicky soběstačný StartupBox.

Kateřina Pavlů, Zdroj: StartupBox

Kolik startupů je v současnosti zaregistrováno ve StartupBoxu? Kolik jím už prošlo?

StartupBox je digitálním mentorem a útočištěm pro startupisty-nováčky, do kterého se od září 2021 registrovalo už téměř 3000 startupistů.

Pořádáme pravidelné Validation Challenges, jejichž cílem je maximální péče skrze lidský a osobní přístup. Pomáháme vytvářet komunity startupů, které se nachází ve stejném bodě jejich projektu a mohou si navzájem vypomoci, poučit se z chyb, nebo se dokonce spojit. To vše doplňuje náš “selfcare” digitální mentor. Doporučujeme také praktické nástroje pro práci. Měříme konzumaci našeho obsahu, jeho dokončenost a v případě, že se startupista “zasekne”, jsme připraveni mu pomoci.

Aktuálně má StartupBox již verzi 2.0 aplikace, našeho digitálního mentora. Vylepšili jsme obsah, přidali orientačního průvodce aplikací a také jsme jednotlivé kapitoly obohatili o videoobsah s úspěšnými českými podnikateli.

Nyní sháníme další peníze, abychom aplikaci posunuli zase o kus dál. Chceme vytvořit bohatší, inspirativnější a praktičtější obsah. Ten pomůže novým podnikatelům se zodpovězením nejdůležitějších otázek. Máme v plánu se ještě více zaměřit na „user experience“, aby naše aplikace fungovala jako plnohodnotný mentor a motivátor.

Ve kterých sektorech nejčastěji „vaše“ startupy působí?

Jedná se o celou škálu odvětví B2C i B2B projektů od ekologických po zdravotnický průmysl a fintech. Často jde o různé aplikace a SaaS platformy a nástroje. Jejich cestu jsme začali mapovat na našem blogu, kde se věnujeme i vycházejícím hvězdám české startupové scény.

Zdroj: FB StartupBox

S jakými výzvami se startupy v současnosti nejvíce potýkají?

Prvním úskalím je už samotný start. Lidé často zbytečně čekají na geniální nápad. I to se jim snažíme vysvětlit pomocí kampaně „O nápadu to není“, do které jsme zapojili mnoho úspěšných českých podnikatelek a podnikatelů.

Obecně je pro startupisty výzvou vybudovat si pevný základní tým. Mnohdy nechtějí projekt začínat sami a hledají tzv. co-foundera se správným byznysovým nebo technologickým backgroundem.

Výzvy se příliš nemění. Příležitostí na trhu je spousta, stačí se dívat kolem sebe a poslouchat potřeby a problémy lidí či firem. Stále řešíme potřebu optimalizovat, zjednodušovat, zrychlovat, zlevňovat či nahrazovat zastaralé. Zásadní je spíše si ověřit, zda si můj budoucí produkt nebo služba najde zákazníky.

Právě v této části – tedy validaci nápadu – chce StartupBox pomáhat začínajícím podnikatelům především. Proto jsme již ve spolupráci deníkem E15 uspořádali Validation Contest. V menším měřítku pravidelně probíhají Validation Challenges. V nich naši mentoři pomáhají s prezentací projektu před potenciálními investory.

Kdo stojí za tímto mentoringovým programem? Jaký je background těchto lidí?

Metodicky jde o soubor prověřených postupů Lean Startup, Design Thinking, Agile a další přidružené techniky a praktiky. Na nich vznikly nejúspěšnější startupy nejen v ČR ale v celém světě.

Většina z nás se startupy již v minulosti pracovala. Úspěšně fungujeme jako mentoři v nejrůznějších programech, inkubátorech a akcelerátorech. Jsou mezi námi Google certifikovaní trenéři či certifikovaný kouč. Dohromady máme tisícovky konzultačních, mentoringových a koučovacích hodin. Byly to stovky projektů, než jsme vybudovali StartupBox.

Obsah ve StartupBoxu však nestojí vůbec na nás. My jen ukazujeme směr a přinášíme know-how a zkušenosti mnohem povolanějších. Naším pravidlem je, že ve StartupBoxu vždy musí mluvit podnikatel. Naleznete tam tak příběhy a rady úspěšných českých podnikatelů, jako jsou Zbyněk Frolík, Martin Hausenblas, Adéla Zárubecká, Pavel Bouška, Petr Kasa, Eva Čejková, Václav Staněk, Dan Hejl, Michaela Steinhauser a mnohých dalších. Odkazujeme na prověřené programy, webináře, knihy a odborníky, kteří prokázali svoji odbornost s mnohými projekty.

Na jaké poradenství se mohou startupy těšit?

Pro lepší uchopení to pojďme vysvětlit na příkladu z kapitoly “Opravdu rozumím zákaznickému problému”. Zakladatel firmy Linet a třicátý nejbohatší Čech Zbyněk Frolík zde vypráví, jak nejprve chodil po nemocnicích a snažil se pochopit problematiku nemocničních lůžek ze všech úhlů. Startupistovi jasně vysvětluje, proč a jak se svými budoucími zákazníky mluvil, než se vůbec dal do výroby.

My poté nabízíme další metody a nástroje pro detailní rozklíčování příčin zákaznického problému, doporučíme další zdroje informací a odkážeme například na bezplatný workshop NGOF, který startupistům pomůže pochopit a vyzkoušet metody Design Thinking. Své závěry si poté zapíše do svého startupového Deníku v aplikaci StartupBox, díky čemuž má informace kdykoliv k dispozici. Třeba pro spolupráci s fyzickým mentorem, týmem nebo investorem.

Stejně přistupujeme ke všem tématům. Řadíme je chronologicky tak, jak se firma postupně vyvíjí – od nápadu až po fungující byznys. Startupista tak ví nejen co a jak má dělat, ale především kdy. Nebloudí v začátcích s pocitem, že “musí udělat všechno hned“, ale zaměří se na to nejdůležitější v ten správný moment.

StartupBox je online platforma na pomoc začínajícím podnikatelům. Startupisté v ní získají digitálního průvodce českým startupovým systémem, který jim krok za krokem pomáhá s jejich projektem.

StartupBox taky stojí za osvětovou kampaní „O nápadu to není“. Ta si klade za cíl podpořit podnikavost.

Newsletter