Tištěná média ve vyspělém světě hlásí pomalý, ale jistý ústup. Pravděpodobně nikdy nezmizí zcela, avšak tržby z prodeje a reklam klesají. Tisíce titulů bojují o přežití.
Naproti tomu v některých rozvojových zemích se novinám a časopisům velmi daří, zaznamenávají růst prodeje ve vyšších jednotkách procent ročně. Které země to jsou? Dokáží zastavit globální exodus papírových médií?
Celosvětově sice počty výtisků klasických médií na denní bázi rostou, tržby z jejich prodeje stagnují a výnosy z reklam dokonce klesají. Zisk z prodeje reklamy putuje čím dál častěji do kapes online vydavatelů.
A přestože se periodika v digitální podobě co do počtu kopií stále nemohou rovnat papírovým sourozencům (11 mil. vs. 700 mil.), nastolený trend je jasný.
Tištěná média jsou v Asii v kurzu
Které země tedy drží globální prodeje tištěných médií nad vodou? Jak již graf napovídá, jsou to především země asijské, v menší míře také africké a latinskoamerické.
„Ráj“ pro tištěná média
Časopis TheEconomist si vzal na mušku Indii, kde tržby spojené s vydáváním novin loni vzrostly o 8 %. V druhé nejlidnatější zemi světa se nachází 43 procent z celkového objemu reklamy v tištěných periodicích. Pro srovnání v USA je tomu pouze 15 %.
Zatímco ve většině vyspělých zemí výnosy z reklamy klesají, v Indii narostly za poslední čtyři roky o 40 %. Díky tomu jsou noviny cenově dostupnější. Další důvod je přirozený růst bohatství Indů – za posledních 15 let o více než 200 %.
Svou roli hraje nepochybně také zlepšující se gramotnost obyvatel. Podle UNESCO je na úrovni 90 % u obyvatel mladších 24 let, situace v zemi se tedy rapidně zlepšuje.
V Indii, kde má přístup k internetu jen zhruba třetina obyvatel, jsou noviny logicky nejdostupnějším textovým informačním prostředkem. V zemi začínají navíc vycházet i tituly nabízející místní zprávy z regionů.
Vydavatelé často spolupracují s menšími podnikateli na distribuci do odlehlých míst. Nabízejí rovněž slevové programy. Šetřiví Indové navíc papír recyklují – využívají jeho odkupu za poplatek.
Tištěná média na ústupu
Podle společnosti PricewaterhouseCoopers se celosvětově tržby za tištěná média do roku 2018 sníží o procento. Naproti tomu digitální edice porostou o více než 12 %. U časopisů bude rozdíl ještě výraznější, -3,4 a +20 %.
Do roku 2018 najde téměř 60 % novin vytištěných ve světě své čtenáře v Číně a Indii (dnes 49 %). A kdo zažije procentuálně nejvyšší nárůst trhu s tiskem? Kupodivu jihoamerické Peru, 12% růst. Největší pokles naopak očekávají Řekové. Jak symbolické.
Zdroj: World Association of Newspapers and News Publishers, PwC, The Economist, UNESCO
Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.